Deşi poliţiştii au atras în numeroase rânduri atenţia cu privire la acest mod de operare, cetăţenii încă mai cad victime unor infracţiuni de înşelăciune prin telefon. Spre exemplu, la 13 august, o femeie de 50 ani din comuna Horodnic de Sus, a sesizat faptul că, în aceeaşi zi, a fost înşelată prin telefon de o persoană necunoscută, care sub pretextul că fiica ei a avut un accident şi a lovit o femeie, a determinat-o să trimită într-un cont suma de 2500 lei.
Din verificări a reieşit faptul că în data de 13 august, o persoană neidentificată a apelat numărul de fix al reclamantei, prezentându-se ca fiind avocat şi a comunicat că fiica sa a avut un accident şi se află internată în spital la București şi că a accidentat o femeie pe o trecere de pietoni din municipiul Suceava.
Acesta i-a comunicat că trebuie să trimită suma de 2500 lei pe care va trebui să-i dea unei asistente, pentru ca fiica sa să nu intre la închisoare și i-a cerut numărul de telefon mobil susnumitei pentru a ține legătura în timp ce se va deplasa către bancă. La solicitarea presupusului avocat, reclamanta s-a prezentat la o unitate bancară din Rădăuţi şi a depus suma de 2500 lei. Victima a fost contactată pe telefonul mobil din nou de către aceeași persoană necunoscută şi i-a comunicat codul depunerii. Ulterior, contactând-o pe fiica sa, reclamanta a realizat că aceasta nu a fost implicată în niciun accident şi că de fapt este vorba de o înşelăciune. În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul comiterii infracţiunii de înşelăciune, în vederea identificării autorului şi soluţionării procedurale a cauzei.
Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, IPJ Suceava vă recomandă să manifestaţi prudenţă în cazul în care sunteţi contactaţi telefonic şi să nu daţi curs solicitării de a trimite bani. Totodată, poliţiştii de prevenire vor demara în perioada august – octombrie Campania „Atenţie sporită la apelurile telefonice primite – Nu te lăsa înşelat!”. Peste 2500 de scrisori informative vor fi distribuite în cutiile poştale, în încercarea de a responsabiliza cetăţenii cu privire la acest tip de infracţionalitate. De asemenea, poliţiştii mizează, ca şi până în prezent, pe suportul mass-media pentru transmiterea mesajelor cu caracter preventiv.
De regulă, pentru a fi credibili, suspecţii se dau drept avocaţi, poliţişti, procurori, medici şi solicită telefonic bani, susţinând că rude apropiate au fost victimele unor accidente de circulaţie şi au nevoie urgent de bani pentru spital, sau au fost reţinute de poliţie, iar sumele de bani reprezintă onorariul sau trebuie să acopere pagubele produse în accident.
Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, poliţiştii vă recomandă să manifestaţi prudenţă în cazul în care primiţi un astfel de telefon şi să nu daţi curs respectivelor solicitări, în ciuda reacţiei emoţionale de moment.
În cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare: depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, sau în cazul în care există doar pagube materiale, înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Verificaţi dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla aceasta şi sunaţi pentru confirmare). În astfel de situaţii, reprezentanţii Poliţiei sau Parchetului nu reţin telefoanele mobile. Dacă sunteţi contactat de un „binevoitor”, care vă apelează în numele unei rude apropiate şi nu aţi putut verifica veridicitatea informaţiilor, solicitaţi-i acestuia o întâlnire directă şi anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin. Fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmărească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini. Nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini. Vârstnicii sunt o categorie extrem de vulnerabilă în ceea ce priveşte victimizarea prin astfel de infracţiuni. Explicaţi-le persoanelor vârstnice din familie că nu trebuie să dea curs nici unei solicitări de a plăti sume de bani, făcute de diverse persoane în numele dumneavoastră, fără să vă contacteze în prealabil pentru a le confirma veridicitatea solicitării! Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu sunt legale. Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală, nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale.
Lasa un raspuns