Deputatul PSD de Suceava Gheorghe Șoldan i-a adresat o interpelare ministrului Educației, Sorin-Mihai Cîmpeanu, privind gestionarea defectuoasă a procesului de redeschidere a școlilor. Deputatul sucevean a subliniat că elevii au avut cel mai mult de pierdut în urma pandemiei de coronavirus, întrucât în țară sunt copii care nu au avut tablete și nici cursuri remediale.
Redăm integral interpelarea transmisă de către deputatul Șoldan ministrului Cîmpeanu:
„Este tot mai clar faptul că, în ultimul an, copiii au devenit marii perdanți ai crizei provocate de pandemia COVID-19. Am văzut cum generații întregi de copii nu au mers la grădiniță și școală, nu au învățat primele litere, nu știu cum să țină un stilou în mână și nu s-au bucurat de căldura dascălilor, la fel cum nu au putut prinde gustul noilor materii învățate în clasa a cincea, a opta sau a unsprezecea. Nu cunosc cum se vor desfășura examenele de final de ciclu, sunt copii care nu au avut tablete și nici cursuri remediale. Foarte mulți copii au fost uitați de autorități. Îndeosebi copiii care provin din medii sociale cu probleme. Ce viitor credeți că vor avea acești copii? Este tot mai clar că elevii din medii defavorizate vor fi din ce în ce mai săraci și prăpastia dintre ei și copiii cu posibilități materiale bune va crește din ce în ce mai mult.
Astăzi pierd acești copii, mâine va pierde întreaga Românie! Vreți să faceți economii pe termen scurt la buget sau vreți să îngropați viitorul țării?
Domnule ministru, Vă puteți uita în ochii acestor copiii? Ce le puteți spune? Oare le puteți spune că s-a „comunicat deficitar”? Adevărul este că în funcția în care sunteți nu trebuie doar să comunicați seară de seară la televizor, ci să faceți ca această prăpastie dintre copiii sărăci și cei bogați să dispară sau măcar să fie mai mică. Constituția României garantează dreptul la educație și sănătate, fără discriminare. Oare ce nu ați înțeles de aici? Se pare că niciunul dintre aceste principii fundamentale nu a fost respectat: nici dreptul la educație, nici la sănătate și nici la șanse egale.
Înțelegem că uneori este „regulamentar” un metru pătrat între elevi, alteori un metru și jumătate sau chiar mai mult. Am înțeles că ați aruncat problema „în curtea” primăriilor. Dar cine plătește pentru „pepsiglas”, dezinfectant, măști, produse de curățare? Tot primăriile? Aici, iarăși, copiii din mediile defavorizate, cu primării sărace, vor fi cei mai dezavantajați.
Asta e democrația dvs.? Așa vreți să construiți o nouă generație?
Domnule ministru, Vă solicit, conform art. 55, alin (2), din Regulamentul Camerei Deputaților să prezentați un raport de activitate şi strategia ministerului în faţa Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport. Vă solicit ca acest raport să cuprindă și aspectele semnalate în următoarele întrebări, la care doresc să primesc răspuns și ca urmare a prezentei cereri:
– Care sunt măsurile aplicate de Ministerul Educației pentru a reduce diferențele dintre copiii din mediile defavorizate și familiile înstărite?
– Ce sprijin acordați primăriilor și fiecărei școli în parte pentru a putea lua măsuri de protecție a elevilor, studenților și a întreg personalului, în pandemie?
-Cum intenționați să protejați sănătatea elevilor și a cadrelor didactice în perioada următoare?
– Pe ce studii științifice se bazează decizia de a deschide școala în forma propusă de Ministerul Educației?
– Președintele țării, Klaus Iohannis, a insistat să redeschideți școlile, fără să aibă garanții clare din partea specialiștilor că elevii și profesorii nu sunt expuși riscurilor de îmbolnăvire?
– Cum vor fi organizate examenele de final de ciclu?”
Lasa un raspuns