Recenta hotărâre a Tarom de a închide aeroportul care deservește două județe pe motiv că “iarna nu-i ca vara” ridică mari semne de întrebare în ceea ce privește ce alte schimbări va aduce această tentativă de marginalizare.
Conform obiceiului neaoș, “ unele interese” au lăsat Suceava fără cursa Tarom care făcea legătura cu capitala, motivația gestului fiind puerilă, de altfel demontată de Președintele CJ, Cătălin Nechifor, care s-a deplasat la București pentru a negocia păstrarea aeroportului în activitate. Tarom susține că ceața și lipsa unui echipament performant, care să permită aeronavelor aterizarea în condițiile prezenței acesteia, împiedică compania să opereze de pe acest aeroport, trecând comod sub tăcere starea bunicuțelor aeriene cu care face această cursă. Suntem de acord că starea aeroportului nu e perfectă, dar nu suntem conștienți de nicio ordonanță guvernamentală care să scutească aeroportul din Iași de condiții meteorologice extreme. În plus, nu înțelegem dacă Tarom mai e companie de stat, managementul privat nefiind după părerea mea, un motiv pentru care ar trebui modificat interesul național. Deservirea Sucevei și a patrimoniului turistic al Bucovinei ar trebui să fie o prioritate pentru Tarom, chiar în dauna interesului propriu imediat, deoarece încă primește sume de la bugetul de stat.
Problema care ne-a atras atenția a fost însă opacitatea guvernului USL la argumentele conducerii USL a județului nostru, dezinteresul STATULUI în ceea ce privește soarta și interesele celor care i-au votat atât de covârșitor în decembrie trecut, pentru că privat sau nu, managementul Tarom nu putea lua această decizie fără asentimentul Guvernului. Soluția Tarom, ca traficul de pe aeroportul Suceava să fie preluat de aeroportul de la Iași, e una “de aviatori” pentru că niciun tur operator care se respectă nu va accepta soluția de a face 145 de kilometri cu autocarul, pe drumuri pline de camioane și sate cu limitări de viteză, în condiții de iarnă și asta pe “șosele” cu o singură bandă pe sensul de mers. Astfel, se șterge cu buretele “ Iarnă în Bucovina”, nemaivorbind de penalitățile la contractele deja semnate, în favoarea reîntoarcerii în Apusenii deserviți de triada de aeroporturi Cluj – Baia Mare – Satu Mare.
În ceea ce privește traficul aerian al persoanelor particulare sau oficiale destinat Sucevei sau Botoșaniului, mă îndoiesc că cineva este atât de nebun să piardă o oră să ajungă la Otopeni, să piardă acolo o oră și jumătate, dacă nu două, ca să zboare la 145 de kilometri de țintă, adică încă 2 ore de condus pe aceleași drumuri despre care am mai vorbit, când oricine își permite costul unui bilet de avion pe distanța București – Suceava, posedă cu siguranță un automobil confortabil cu care poate parcurge cei 450 de kilometri în 6 ore, fără să se trambaleze cu bagaje prin aeroporturi, fără controale antiteroriste și limitare de greutăți. Să nu mai spunem că banii cheltuiți pe un bilet one-way sunt suficienți să cumpărăm combustibil pentru drumul dus-întors.
Mulțumim USL pentru trecerea Bucovinei la coada cozii și pentru interesul deosebit pe care ni-l poartă. Ca persoană fizică nu-mi doresc decât ca în această iarnă, ceața și viscolul să iubească Iașiul, iar la Suceava să fie mai mereu frumos, ca să vedem unde își va mai parașuta Tarom călătorii, aeroportul nostru fiind închis.
20.10.2013
Lasa un raspuns