Deputatul PDL de Suceava, Sanda Maria Ardeleanu, a făcut o declarație politică în plenul Parlamentului, prin care cere actualului Guvern să trateze cu seriozitate problema unităților de învățământ. Iată ce a declarat doamna Sanda Maria Ardeleanu.

În județul Suceava, la începutul anului școlar 2013-2014, din 822 de unități școlare, aproximativ 600 nu dețineau autorizație de funcționare din partea Direcției de Sănătate Publică Suceava. La nivel național, situația stă la fel de dramatic. Majoritatea unităților neautorizate sunt în mediul rural și nu îndeplinesc reglementările în vigoare privind dotarea cu grupuri sanitare, apă curentă, apă conformă chimic și bacteorologic, număr suficient de cabine raportat la numărul de elevi.

Nu am informații ca această situație să se fi schimbat. Am însă certitudinea că autoritățile locale, în speță Primăriile, marea majoritate din fonduri mai mult decât modeste, au făcut și fac mari eforturi pentru reabilitarea și modernizarea unităților de învățământ. Ne-am convins însă cu toții că niciun primar, oricât de bine intenționat, de gospodar cum ne place nouă să spunem în politică, de preocupat de educație ar fi, nu poate face minuni. Căci tind să cred că în educație e nevoie de un miracol. Mulți dintre primari, ordonatori de credite pentru școlile din localitățile pe care le conduc, privesc cu neputință și deznădejde cum la nivel de Guvern nu se face nimic pentru Școala românească. Este incredibilă discrepanța dintre politica Guvernului condus de Victor Ponta, dintre politica de la nivel de Minister de resort condus de un ministru care are cu totul alte preocupări și politica unei Primării care oferă felia cea mai bogată din bugetul sărac pe care îl are către școală, Primărie care, deși cu frică de Dumnezeu, ia de la Biserică și dirijează fonduri tot către școală.

Sunt profesor. Am predat și elevilor din Tomești – Iași și elevilor din centrul municipiului Suceava. Acum predau și coordonez studenți, masteranzi și doctoranzi într-un important centru universitar. M-am convins: niciodată nu va fi prea mult când vine vorba de finanțarea învățământului românesc, având în vedere lista lungă a nevoilor, niciunui copil, indiferent din ce cătun provine, nu i se poate lua dreptul la educație, nicio școală nu e mai puțin importantă ca alta.

Nu cred că o soluție este să închidem școlile. Sunt convinsă că autoritățile se vor lupta pentru fiecare elev în parte și se vor face eforturi la nivel local, se vor face presiuni la nivel de Guvern, astfel încât anul școlar 2014-2015 să nu înceapă sub presiunea unor desființări de unități școlare. Nu sunt adepta construcțiilor în zadar, recunosc nevoia unui anume pragmatism și renunțarea la proiecte fără sfârșit, începute și abandonate de miniștri inconștienți și fără viziune, dar nu cred că România de astăzi își permite să închidă școli.

Nu am reușit ca stat membru al Uniunii Europene să ne atingem ținta privind abandonul școlar, prin urmare mă întreb dacă mai crede cineva că prin închiderea școlilor ne vom apropia de procentul pe care ni l-am propus. L-am ratat în 2014, îl vom rata sigur în 2020 cu o asemenea viziune.

La nivel de Parlament, PDL susține cu demnitate și argumente un modest minim 5% din PIB pentru Educație și 1% pentru Cercetare prin Constituție. Această măsură ar fi o garanție că în România nu se vor închide școli, că unitățile de învățământ vor beneficia de modernizările necesare autorizării și că elevii vor face performanță sub îndrumarea unor cadre didactice corect remunerate.

Educația rămâne bunul cel mai de preț al unui stat, iar rezultatele elevilor români la examene, rata abandonului școlar, rata șomajului în rândul tinerilor absolvenți, nenumăratele acte de violență din școli, inclusiv cele desfășurate sub ochii cadrelor didactice resemnate, numărul dramatic de mare al cazurilor de eleve minore care rămân însărcinate, numărul scăzut al copiilor romi care termină o școală, arată că nu suntem pe un drum bun și ar trebui să ne împiedice să luăm orice măsură care au putea îngrădi în vreun fel accesul la educație.

Personal nu aș încuraja autoritățile locale să închidă școlile, oricât de bine arată această măsură pe hârtie din punct de vedere financiar, ci i-aș invita, Stimați Colegi, să intre pe cea mai utilizată rețea de socializare, pe care și eu și Domniile lor și Dumneavoastră o folosim pentru a comunica cu electoratul și să vadă cum se exprimă elevii români, ce preocupări au aceștia și cu siguranță acest simplu test îi va determina să lupte alături de noi, pentru o finanțare corectă a Educației.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.