Cardul de sănătate a devenit obligatoriu de aproximativ 6 luni, timp berechet pentru ca sistemul pe baza căruia funcționează să fie perfect, fără întârzieri. Dar, așa cum sunt făcute multe din lucrurile românești hibele sunt peste tot, iar gafele continuă.

 

Medicii de familie au tot informat Casa Națională de Asigurări de Sănătate că sistemul informatic necesar pentru citirea cardurilor de sănătate fie funcționează foarte greu, cu întârzieri mari, fie nu funcționează deloc. Sistemul este folosit de cabinetele medicale, de familie sau specializate, dar și de toate farmaciile din țară. Cu alte cuvinte, programul ar fi trebuit să fie pus la punct în procent de 100%, și testat pentru câteva luni, înainte să fie dat în folosință.

Cum acest lucru nu s-a întâmplat, medicii de familie au întâmpinat probleme serioase, care întârzie tratarea pacienților. Astfel, medicii și-au redus număru de pacienți pe care îi pot consulta, timpul de așteptare a crescut, și prin urmare și starea generale de sănătate a pacienților poate fi afectată.

Întrucât s-au făcut mai multe sesizări, în ultimele șase luni, fără vreo rezolvare, medicii de familie au depus o plângere la Avocatul Poporului, împotriva celor ce au pus în funcțiune sistemul informatic – CNAS. Societatea Națională de Medicina Familiei a depus în data de 15 ianuarie 2016, un memoriu la Avocatul Poporului prin care atrage atenția asupra disfunctionalităților identificate în funcționarea elementelor PIAS.

“Funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc întregul sistem medical. Invalidarea zilnică a serviciilor acordate pacienților noștri datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS nu funcționează (toate sau pe rând!), afectează grav atât pacienții cât și cabinetele. “Erorile informatice” repetate realizează evidente beneficii pentru CNAS și reduc obligațiile de decontare către furnizori, realizând pierderi constante pentru cabinete, ambulatorii, spitale ori alți furnizori de servicii medicale. Nimeni dintre cei care administrează sistemul nu este făcut răspunzător pentru erori, pentru nefuncționare, pentru timpul pierdut de pacienți când nu putem să le oferim serviciile necesare, pentru pierderile financiare constante ale cabinetelor, pentru riscurile de a ni se imputa ulterior rețete, trimiteri și alte bilete medicale. Ba mai mult, toate aceste probleme pe care le semnalăm sunt constant ignorate sau catalogate de reprezentanții CNAS drept minciuni ale medicilor sau metode prin care ne opunem implementării sistemelor informatice, de a evita, interesat, ordinea!

Pacienții nu înțeleg de ce sunt refuzați, rugați să aștepte sau să revină atunci când va merge sistemul. La televizor sunt informați de reprezentanții CNAS că serviciile se pot acorda și offline, dacă PIAS are dificultăți tehnice. Cadrele medicale le spun că dacă PIAS nu merge, nu pot acorda servicii medicale fără plată pentru că vor suporta ele costurile acelor servicii. În realitate, orice pacient care nu este trecut în program se poate transforma într-un mod de a sancționa medicul de familie.

Rămâne de văzut cum se va încheia acest conflict, și mai ales, dacă sistemul informatic va fi pus în funcțiune corect și eficient, o dată pentru totdeauna.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.