Începând cu data de 8 aprilie, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale anunță că Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), conform calendarului și obiectivelor stabilite, a început efectuarea plăților finale aferente cererilor unice de plată – Campania 2015. Plățile se efectuează progresiv, începând cu 8 aprilie 2016, pe măsură ce dosarele fermierilor sunt procesate și validate pe tot fluxul de lucru din cadrul sistemului informatic, pentru fiecare schemă de plată pentru care s-a făcut solicitarea.
Până la acest moment, schemele care se autorizează la plată sunt
- Schema de plată unică pe suprafaţă în cuantum de 79,73 euro/ha;
- Plata redistributivă: primul interval: 1 – 5 ha inclusiv în cuantum de 5,00 euro/ha; al doilea interval peste 5 ha și până la 30 ha inclusiv în cuantum de 51,07 euro/ha;
- Plata pentru tinerii fermieri în cuantum de 19,93 euro/ha;
- Plata pentru micii fermieri care au până la 7 ha în cuantum de maxim 1250 euro;
- ANT 1 (Schema de ajutoare naţionale tranzitorii pentru culturi pe teren arabil, decuplată de producţie) în cuantum de 19,19 euro/ha.
În scopul asigurării unor măsuri ferme de control şi sancţionare faţă de nerespectarea obligaţiilor fermierilor privind eligibilitatea, MADR a emis şi Ordinul nr. 476/2016, cu aplicabilitate din data de 07 aprilie 2015. Ordinul reglementează sistemul de sancţiuni aplicabil ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectorul vegetal şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectorul zootehnic pentru speciile ovine şi caprine, denumite în continuare ANTOC, aferente cererilor unice de plată depuse la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, începând cu anul de cerere 2015. De asemenea, Ordinul reglementează sistemul de sancţiuni aplicabil următoarelor scheme de plăţi directe:
- schema de plată unică pe suprafaţă;
- plata redistributivă;
- plata pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu;
- plata pentru tinerii fermieri;
- schema de sprijin cuplat;
- schema simplificată pentru micii fermieri.
Sistemul integrat de administrare şi control include atât controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de ajutor şi de plată, cât şi controalele la faţa locului. În ceea ce priveşte controalele la faţa locului, APIA extrage un eşantion pentru control din întreaga populaţie de solicitanţi. Solicitările privind schema de ajutoare naţionale tranzitorii din sectorul zootehnic pentru specia bovine, nu se supun controalelor la faţa locului, ci doar controalelor administrative. Ajutoarele naţionale tranzitorii se acordă fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plăţi naţionale directe complementare în anul 2013, condiţiile de acordare fiind identice cu cele pentru acordarea plăţilor naţionale directe complementare aferente anului 2013.
Conform prevederilor Ordinului, pentru fiecare schemă de plăţi directe şi pentru ajutoare naţionale tranzitorii care se acordă în agricultură în perioada 2015-2020, conform Ordonanţei de urgenţă nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020, se aplică un sistem de sancţiuni care constă în:
- respingerea plăţii;
- sancţiuni administrative, care pot lua următoarele forme: reducerea valorii ajutorului/sprijinului; reducerea suprafeţelor pentru care se calculează ajutorul/sprijinul; neacordarea ajutorului/sprijinului; sancţiuni suplimentare şi retragerea sumelor acordate.
Respingerea plăţii survine în următoarele situaţii:
- neîndeplinirea calităţii de fermier activ conform 6 din Ordonanţă, (fermierul care în anul anterior de plată a beneficiat de plăţi directe care nu au depăşit cuantumul de 5.000 euro şi care desfăşoară cel puţin o activitate agricolă minimă în cadrul exploataţiei sale înregistraâi ca PFA, ÎI, ÎF) ;
- nerespectarea prevederilor 9 din Ordonanţă pentru plăţile directe şi ale art. 33 din Ordinul nr. 619/2015 pentru ANT în sectorul vegetal, respectiv a prevederilor referitoare la suprafaţa minimă a exploataţiei (plăţile directe se acordă cu condiţia ca suprafaţa eligibilă a exploataţiei pentru care sunt solicitate sau trebuie acordate plăţi unui fermier să fie de minimum 1 ha sau 0,3 ha, în funcţie de cultură );
- pentru suprafeţele pe care nu se realizează o activitate minimă; efectuarea unei activităţi minime pe suprafeţele agricole, menţinute în mod obişnuit într-o stare adecvată pentru păşunat sau pentru cultivare, prin îndepărtarea vegetaţiei prin lucrări de cosit sau discuit ori prin erbicidare cel puţin o dată pe an pe terenul arabil, efectuarea unei activităţi minime pe suprafeţele agricole, menţinute în mod obişnuit într-o stare adecvată pentru păşunat sau pentru cultivare, prin realizarea a cel puţin o tăiere anuală de întreţinere ori cel puţin o cosire anuală a ierburilor dintre rânduri sau o lucrare anuală de întreţinere a solului, în cazul viilor şi livezilor aşa cum este definită la art. 2 alin. 2 c) –e) din O.U.G. nr. 3/2015;
- pentru neîndeplinirea condiţiilor de eligibilitate prevăzute în Ordinul nr. 619/2015;
- pentru crearea în mod artificial de condiţii pentru obţinerea plăţii, aşa cum acestea sunt prevăzute la XV din Ordinul nr. 619/2015;
- dacă beneficiarul sau reprezentatul acestuia nu permite efectuarea controlului la faţa locului, cu excepţia cazurilor de forţă majoră şi a circumstanţelor excepţionale.
Baza de calcul pentru plăţile directe pe suprafaţă şi ajutoarele naţionale tranzitorii, denumite în continuare ANT, în sectorul vegetal reprezintă în cazul plăţii pentru tinerii fermieri, dacă suprafaţa declarată în cadrul schemei unice de plată pe suprafaţă depăşeşte limita de 60 hectare, plata se acordă pentru suprafaţa maximă de 60 hectare iar în cazul plăţii redistributive, dacă suprafaţa declarată în cadrul schemei unice de plată pe suprafaţă depăşeşte limita de 30 hectare, plata se acordă pentru suprafaţa maximă de 30 hectare.
Beneficiază de plata ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectorul vegetal fermierii cărora li se determină suprafeţe eligibile la schema de plată unică pe suprafaţă pe care sunt cultivate culturile pentru care se acordă ajutoare naţionale tranzitorii, chiar dacă schema de plată unică pe suprafaţă este respinsă la plată. Neprezentarea sau prezentarea după termenele finale a documentelor specifice de eligibilitate pentru ANT în sectorul vegetal, atrage de la sine neeligibilitatea la plată a schemei solicitate
În cazul ajutoarelor naţionale tranzitorii pentru in şi cânepă pentru fibră, tutun, respectiv hamei, plata se face pe baza suprafeţelor de referinţă. În cadrul schemei de ajutoare naţionale tranzitorii pentru speciile ovine şi caprine, ANTOC, în cazul în care se constată diferenţe între numărul de animale declarat şi pentru care s-au constatat neconformităţi şi numărul de animale determinat în urma verificării îndeplinirii tuturor condiţiilor de eligibilitate pentru ajutorul naţional tranzitoriu acordat fermierilor crescători de ovine şi caprine, valoarea ajutorului cuvenit se reduce în baza unui procent calculat prin raportarea numărului de animale cu neconformităţi la numărul de animale determinate.
Lasa un raspuns