Politicile europene în materie de climă sunt din ce în ce mai ambițioase și propun schimbări drastice, care vor avea impact asupra vieții tuturor cetățenilor. Comisia Europeană a prezentat pachetul de măsuri „Fit for 55” și a precizat că unul dintre marile obiective este acela de a interzice complet mașinile cu motoare diesel sau pe benzină, începând cu anul 2035. 

Fiecare stat membru va avea responsabilitatea și, totodată, obligația de a construi o rețea de alimentare pentru mașinile electrice sau cele pe hidrogen. Astfel, Comisia Europeană impune ca la fiecare 60 de km sa existe stație pentru alimentare electrică și 150 km pentru alimentarea cu hidrogen. Sunt ambiții foarte mari, care vor implica o cheltuială imensă pentru statele membre, atât pentru construirea acestor noi stații, dar și pentru demolarea celor vechi și refacerea rețelei de electricitate pentru a susține un consum mult mai mare decât în prezent. 

Comisia Europeană estimează că din 2027 prețul mașinilor electrice ar trebui să scadă, însă experții au rețineri deoarece costul producției este în continuare ridicat, depinde de China și mașinile electrice vor avea aproape monopol. 

Asociația industriei auto din Germania a criticat eliminarea motoarelor diesel și benzină, începând cu 2035. De asemenea, producătorii de mașini au avertizat că vor fi afectate și locurile de muncă din Europa, dacă se va trece la o producție completă de mașini electrice. 

„Aceasta (n.r. interzicerea) este anti-inovație și opusul deschiderii pentru toate tehnologiile. Libertatea de alegere a consumatorului este restricționată inutil. Accelerarea transformării cerute de aceasta este greu de realizat, în special pentru mulți furnizori. Impactul asupra locurilor de muncă din acest sector va fi considerabil, la fel și impactul social”, a spus Hildegard Muller, președintele Asociației germane a industriei auto.

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55%

Pachetul „Fit for 55”, prezentat de Comisia Europeană, conține o serie de propuneri pentru tranziția verde, iar una dintre ele se referă la reducerea emisiilor cu 55%, până în 2030. „Până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră ale Uniunii să scadă cu cel puțin 55 %, comparativ cu nivelurile din 1990. Realizarea acestor reduceri ale emisiilor în următorul deceniu este esențială pentru ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050”, explică CE în raportul publicat

În domeniul energiei, UE se va concentra pe consumul de energie din surse regenerabile. Până în 2030, 40% din consumul de energie trebuie să fie din surse regenerabile, pentru a reduce emisiile UE. 

„Toate statele membre vor contribui la acest obiectiv și sunt propuse ținte specifice pentru utilizarea energiei din surse regenerabile în sectorul transporturilor, pentru sistemele de încălzire și răcire, în clădiri și în industrie”, arată Comisia. Acest lucru ar putea genera noi taxe pentru încălzirea clădirilor și transporturi, deoarece multe clădiri se încălzesc cu gaze, iar benzina și motorina vor deveni din ce în ce mai scumpe până în 2035. 

„Fără o eliminare treptată a combustibililor fosili, industria combustibililor va transfera către cetățeni costurile emise pentru clădiri și transport și va continua să obțină profituri imense”, a avertizat Barbara Mariani, directorul de politici pentru climă al EEB. 

Comisia Europeană continuă să nu vadă problemele cu poluarea din industria grea și agricultură și aceste domenii sunt excluse din efortul necesar pentru combaterea poluării. 

Curtea de Conturi a Uniunii Europene a sesizat recent o tendință foarte dăunătoare, prin care banii publici sunt cheltuiți adesea pentru costurile pe care poluatorii ar trebui să le plătească. Curtea de Conturi a criticat numeroasele ajutoare financiare pe care Comisia Europeană le acordă companiile în această perioadă de tranziție verde, în condițiile în care multe companii sunt cele care generează poluarea în societate și ar trebui să suporte din propriul buzunar această schimbare necesară pentru salvarea climei. 

Cum vor reacționa cetățenii la aceste schimbări

Schimbările impuse de UE pot aduce noi taxe pentru cetățeni, ceea ce riscă să pună în pericol implementarea proiectului, deoarece partidele se vor feri să ia astfel de decizii. Un exemplu foarte bun este impozitul pe emisiile de carbon, care în Germania trebuia să fie aplicat benzinei pentru a crește prețul. Dar după ce partidul Verzii a propus această măsură, a scăzut imediat în sondaje și a renunțat la ideea de a crește prețul carburanților. De asemenea, mișcarea „Vestele galbene” din Franța a pornit după ce Emmanuel Macron a crescut prețul carburanților cu 10 eurocenți. Ulterior s-au aprins toate nemulțumirile, trecându-se la solicitări legate de salariul minim sau dreptul la pensie. 

Astfel, dacă UE intenționează să introducă taxe ce vor afecta în mod direct cetățenii, atât la transport cât și la clădiri, atunci ne putem aștepta ca cetățenii să reacționeze violent, mai ales în Vestul Europei, acolo unde oamenii nu se tem să critice Uniunea Europeană. 

UE își dorește să vină cu măsuri inclusiv pentru combustibilii din aviație, însă vor fi iertate avioanele private, ceea ce pare o discriminare. 

„Inițiativa ReFuelEU în domeniul aviației îi va obliga pe furnizorii de combustibili să folosească combustibili amestecați într-o proporție tot mai mare cu combustibili durabili pentru alimentarea avioanelor cu reacție în aeroporturile din UE, inclusiv combustibili sintetici cu emisii scăzute de dioxid de carbon, cunoscuți sub denumirea de e-combustibili”, arată UE.

UE va înființa un nou Fond social pentru climă, „care să ofere finanțare specifică statelor membre pentru a-i ajuta pe cetățeni să își finanțeze investițiile în eficiența energetică, pentru achiziționarea de noi sisteme de încălzire și răcire și într-o mobilitate mai puțin poluantă”. Acest fond va ajunge la 72,2 miliarde de Euro în perioada 2025-2032, adică doar 10 miliarde de Euro pe an, într-o Uniune Europeană cu o populație de 448 milioane de cetățeni. 

 

Sursa: PS NEWS

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.