Invitat la Puterea Știrilor, europarlamentarul PNL Siegfried Mureșan, co-raportor pe implementarea Mecanismului European de Redresare şi Rezilienţă, a explicat ce condiții trebuie să îndeplinească România pentru a obține fondurile din PNRR. Liberalul a susținut că, și datorită insistențelor sale, construcția de autostrăzi este acum eligibilă în PNRR, astfel că România și-a propus să construiască 434 de km de autostradă prin acest Plan, până în 2026.
„Când am adoptat legea la nivel european, eu am luptat foarte mult ca construcția de autostrăzi să fie eligibilă. În multe alte țări nu mai este nevoie de construcția de autostrăzi și existau europarlamentari care spuneau că autostrăzile poluează, nu sunt bune, trebuie să nu permitem finanțarea lor din Mecanismul European de Reziliență și Redresare. Eu am spus că poate la ei nu mai sunt necesare, dar la noi încă sunt necesare. Aveți dreptate, poate că și din vina noastră, că noi nu ni le-am construit în ultimii 30 de ani”, a declarat Siegfried Mureșan, la Puterea Știrilor.
Europarlamentarul a ținut să precizeze că orice proiect finanțat din acest Mecanism European trebuie să înceapă până la 31 decembrie 2023 și trebuie să fie finalizat până la 31 decembrie 2026. „După aceea Comisia Europeană nu mai poate deconta nicio lucrare deoarece baza legală expiră la 31 decembrie 2026”, a explicat acesta.
„Am reușit să impun construcția autostrăzilor ca fiind eligibilă, cu niște prevederi care să le facă în armonie cu mediul înconjurător, adică să avem plantate perdele de pomi pe marginea lor, niște măsuri care să ducă și la reducerea poluării, să instalăm stații de încărcare electrică pe autostrăzi pentru a încuraja achiziția de autoturisme electrice. Alte țări nu vor construi multe autostrăzi, noi avem nevoie și încă vom construi autostrăzi.
Trebuie să știți un lucru foarte important: orice proiect finanțat din acest mecanism european trebuie să înceapă până la 31 decembrie 2023 și trebuie să fie finalizat până la 31 decembrie 2026, după aceea Comisia Europeană nu mai poate deconta nicio lucrare deoarece baza legală expiră la 31 decembrie 2026. Nici dacă ar mai dori Comisia Europeană să ne plătească vreo tranșă pentru investiții finalizate după aceea, nu va mai avea voie. Va fi ilegal, din punct de vedere al legislației europene. De aceea, vă spun următorul lucru: orice proiect începem și ne gândim să îl facem din PNRR trebuie să fim 100% siguri că va fi finalizat până la 31 decembrie 2026, dacă nu, Comisia Europeană nu ni-l poate deconta. Eu am încurajat Guvernul României să introducă în acest Plan doar autostrăzi despre care știu sigur că pot fi finalizate în 3 ani”, a continuat europarlamentarul PNL.
Guvernul și-a propus să construiască 434 de km de autostradă prin PNRR până în 2026
Planul Național de Redresare și Reziliență include finanțarea a 434 de km noi de autostradă cu facilități precum stații electrice cu puncte de încărcare a mașinilor și perdele forestiere. Astfel, A7 Ploiești – Pașcani este finanțată integral, din A8 este Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Pașcani, din A1 – Margina – Holdea iar din A3 este Nădășelu – Poarta Sălajului.
În ceea ce priveşte investiţiile care susţin reformele sistemului de transport rutier, autostrăzile construite prin PNRR vor avea instalate tehnologii digitale, respectiv Sisteme de transport inteligente (ITS) pe toată lungimea acestora (434 km), la care se adaugă sistemele ITS ce vor fi instalate pe secțiunile deja existente de autostradă, sisteme coordonate de la nivelul unui centru naţional de management al traficului, pentru rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale, potrivit documentului.
România va primi 29,2 miliarde de euro prin PNRR, din care 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi și 15 miliarde de euro sub formă de împrumuturi. Banii trebuie accesați până cel târziu la 31 decembrie 2023, iar proiectele finanțate prin acest program trebuie finalizate până la 31 decembrie 2026. În caz contrar, sumele trebuie returnate. Primii bani din PNRR ar putea veni în octombrie, relatează psnews.ro.
Lasa un raspuns