Pentru îmbunătățirea gradului de încasare a banilor din amenzi, Guvernul propune introducerea unui document care să fie anexat permisului de conducere. Acesta este un tichet de contravenție, care să aibă ca scop evidențierea sancțiunilor contravenționale achitate. Prin analogie, lipsa acestuia ar dovedi neachitarea contravalorii amenzii și ar atrage suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule. Modificările dorite vin în ajutorul conducătorilor auto, prin crearea unui serviciu public on-line, care va permite utilizatorilor să plătească prin internet amenzile rutiere.
Examinările pentru obținerea permisului auto ar putea fi mai complexe. Cei care doresc să obțină dreptul de a conduce vor fi supuși une evaluări mai ample, stabilindu-se noi teste practice și teoretice, referitoare la siguranța rutieră, conducerea ecologică și preventivă, evaluarea riscurilor, primul ajutor și eficiența energetică. În ceea ce privește probele practice, acestea ar putea fi înregistrate prin intermediul mijloacelor tehnice montate în habitaclul autovehiculului.
Totodată, Guvernul dorește să inițieze și să finanțeze programe complexe de reabilitare pentru șoferii cu abateri repetate, cu permis suspendat sau anulat. Astfel, se analizează posibilitatea introducerii unor programe de conducere preventivă, de consiliere sau reabilitare psihologică pentru șoferii care încalcă prevederile legale privitoare la viteză și la consumul de alcool la volan, precum și programe de consiliere-reeducare post-eveniment de circulație.
În Strategia pentru Siguranța Rutieră se subliniază că „aceste programe vor fi voluntare sau obligatorii și se vor baza pe faptul că încălcările repetate ale legislației rutiere nu sunt cauzate atât de necunoașterea regulilor, cât de atitudinile conducătorilor auto. Acestea pot fi corectate mai ales prin consiliere psihologică și programe de conducere preventivă și de schimbare a comportamentelor celor care încalcă prevederile legale”.
Conform prevederilor, șoferii ar putea avea posibilitatea de a opta pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului auto, prin participarea în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentală sau consiliere psihologică, la cursuri de conducere defensivă sau preventivă, sau la efectuarea în spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere, după caz.
O parte din propunerile existente în Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră ar putea fi puse în practică mai repede decât ne așteptam, având în vedere că o propunere de modificare a Codului rutier a fost anunțată la începutul acestei luni, ea fiind publicată deja pe site-ul Ministerului Administrației și Internelor (MAI). Multe dintre modificările propuse de MAI se regăsesc și în Strategia elaborată de Guvern. Spre exemplu, modificările propuse de MAI vizează pedepse mai mari pentru șoferii care nu respectă regulile de circulație. Astfel, amenzile vor crește substanțial pentru cei care conduc sub influența băuturilor alcoolice, care nu acordă prioritate de trecere pietonilor angajați în traversare regulamentară, precum și pentru cei care depășesc cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv. Concret, aceste fapte vor fi sanctionate cu amenda maximă prevăzută în clasa a V-a de sancțiuni (de la 21 la 100 puncte-amendă), dar și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile.
Conform proiectului de lege elaborat de MAI, proba teoretică și practică a examenului pentru permisul de conducere vor fi filmate, pentru asigurarea și verificarea legalității examenului. „Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se instalează pe autovehiculele folosite la susținerea probei practice. Vehiculele utilizate la proba practică pentru categoriile AM, A1, A2 și A sunt exceptate de la aceste dotări”, se precizează în propunerea legislativă.
Accesul la aceste materiale va fi permis numai serviciului public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, care a organizat examenul de obținere a permisului de conducere, precum și Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.
Codul rutier a fost modificat ultima dată pe 19 ianuarie. Începând cu această dată, vizita medicală a devenit obligatorie pentru reînnoirea permisului auto, mopedele sunt considerate autovehicule, iar permisul de conducere a căpătat forma modelului european.
Lasa un raspuns