În Monitorul Oficial, Partea I nr. 390 din 23.05.2016 s-a publicat Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, lege în vigoare de la data de 26.05.2016. Legea reglementează modul de realizare a achiziţiilor publice, procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi de organizare a concursurilor de soluţii, instrumentele şi tehnicile specifice care pot fi utilizate pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, precum şi anumite aspecte specifice în legătură cu executarea contractelor de achiziţie publică.

Conform actului normativ, au calitatea de autoritate contractantă:

  • autorităţile şi instituţiile publice centrale sau locale, precum şi structurile din componenţa acestora care au delegată calitatea de ordonator de credite şi care au stabilite competenţe în domeniul achiziţiilor publice;

  • organismele de drept public;

  • asocierile care cuprind cel puţin o autoritate contractantă dintre cele prevăzute mai sus.

Organismele de drept public sunt orice entitate, indiferent de forma de constituire sau organizare, care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

  • sunt înfiinţate pentru a satisface nevoi de interes general, fără caracter comercial sau industrial;

  • au personalitate juridică;

  • sunt finanţate, în majoritate, de către autorităţi contractante sau de către alte organisme de drept public ori se află în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ori controlul acestora sau ale unui alt organism de drept public ori mai mult de jumătate din membrii consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supraveghere sunt numiţi de către o autoritate publică ori de către un alt organism de drept public.

O entitate juridică fără calitate de autoritate contractantă poate să atribuie un contract de lucrări, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

  • contractul este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50% din valoarea acestuia, de către o autoritate contractantă;

  • valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut mai jos;

  • contractul include una dintre următoarele activităţi: lucrări de geniu civil; lucrări de construcţie pentru spitale, facilităţi destinate activităţilor sportive, recreative şi de agrement, clădiri ale instituţiilor de învăţământ preuniversitar şi universitar şi clădiri de uz administrativ.

O entitate juridică fără calitate de autoritate contractantă poate să atribuie un contract de servicii, în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

  • contractul este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50% din valoarea acestuia, de către o autoritate contractantă;

  • valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut mai jos;

  • contractul este în legătură cu un contract de lucrări al entităţii juridice.

Procedurile de atribuire reglementate de lege se aplică în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru a căror valoare estimată, fără TVA, este egală sau mai mare decât următoarele praguri valorice:

  • 23.227.215 lei, pentru contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru de lucrări;

  • 600.129 lei, pentru contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru de produse şi de servicii;

  • 3.334.050 lei, pentru contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice.

Conform textului de lege, autoritatea contractantă atribuie contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru şi organizează concursurile de soluţii care privesc achiziţii publice a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile corespunzătoare prevăzute mai sus prin aplicarea unei proceduri simplificate reglementate în textul legii. Cât priveşte modul de calcul al valorii estimate a achiziţiei, autoritatea contractantă calculează valoarea estimată a unei achiziţii având în vedere valoarea totală de plată, fără TVA, estimată de autoritatea contractantă, luând în considerare orice eventuale forme de opţiuni şi prelungiri ale contractului menţionate în mod explicit în documentele achiziţiei.

Prevederile acestei legi nu se aplică următoarelor contracte şi servicii:

  • contractelor de achiziţie sectorială, acordurilor-cadru sectoriale şi concursurilor de soluţii sectoriale atribuite sau organizate de autorităţi contractante care au obligaţia de a aplica prevederile legii privind achiziţiile sectoriale;

  • contractelor de achiziţie sectorială, acordurilor-cadru sectoriale şi concursurilor de soluţii sectoriale excluse de la aplicarea dispoziţiilor legii privind achiziţiile sectoriale;

  • servicii cu valoare adăugată în legătură cu poşta electronică, furnizate integral prin mijloace electronice, inclusiv transmiterea securizată prin mijloace electronice a documentelor codificate, servicii de gestiune a adreselor şi transmiterea de mesaje de poştă electronică înregistrată;

  • servicii financiare care fac obiectul codurilor CPV cuprinse între 66100000-1 şi 66720000-3 şi al dispoziţiilor legii privind achiziţiile sectoriale, care includ, în principal, mandate poştale şi transferuri pe bază de conturi curente poştale;

  • servicii filatelice;

  • servicii de logistică, constând în servicii care combină livrarea fizică şi/sau depozitarea cu alte funcţii decât cele poştale;

  • cumpărarea sau închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, clădiri existente, alte bunuri imobile ori a drepturilor asupra acestora;

  • cumpărarea, dezvoltarea, producţia sau coproducţia de materiale pentru programe destinate serviciilor media audiovizuale, atribuite de furnizori de servicii media, ori contractelor pentru spaţiu de emisie sau furnizarea de programe care sunt atribuite furnizorilor de servicii media;

  • servicii de arbitraj, mediere şi alte forme de soluţionare alternativă a disputelor.

Cu privire la procedura de atribuire, autorităţile contractante au obligaţia să acorde operatorilor economici un tratament egal şi nediscriminatoriu şi să acţioneze într-o manieră transparentă şi proporţională. Orice operator economic are dreptul de a participa la procedura de atribuire în calitate de ofertant sau candidat, individual ori în comun cu alţi operatori economici, inclusiv în forme de asociere temporară constituite în scopul participării la procedura de atribuire, subcontractant propus sau terţ susţinător, în condiţiile prevăzute de prezenta lege. Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita operatorilor economici participanţi în comun la procedura de atribuire a căror ofertă a fost desemnată câştigătoare să adopte sau să constituie o anumită formă juridică, cu condiţia ca acest lucru să fi fost prevăzut în anunţul de participare şi documentaţia de atribuire şi în măsura în care o astfel de modificare este necesară pentru executarea în mod corespunzător a contractului de achiziţie publică. De asemenea, autoritatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui informaţiile transmise de operatorii economici indicate de aceştia ca fiind confidenţiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale şi elementele confidenţiale ale ofertelor.

Pe parcursul aplicării procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a preveni, identifica şi remedia situaţiile de conflict de interese, în scopul evitării denaturării concurenţei şi al asigurării tratamentului egal pentru toţi operatorii economici. Legea defineşte şi conflictul de interese ca fiind orice situaţie în care membrii personalului autorităţii contractante sau ai unui furnizor de servicii de achiziţie care acţionează în numele autorităţii contractante, care sunt implicaţi în desfăşurarea procedurii de atribuire sau care pot influenţa rezultatul acesteia au, în mod direct sau indirect, un interes financiar, economic sau un alt interes personal, care ar putea fi perceput ca element care compromite imparţialitatea ori independenţa lor în contextul procedurii de atribuire.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.