Poate că n-aș fi scris acest articol dacă Dumnezeu nu m-ar fi binecuvântat să mă nasc într-o zonă puternic încărcată de tradiții, obiceiuri și frumos: Vatra Moldoviței.

Acolo, sub streașina mănăstirii Moldovița, Bucovina înseamnă colac împletit din grâul cel mai curat, înseamnă cetină verde de brad, înseamnă sare din inima munților, înseamnă ștergar țesut, înseamnă tradiții și obiceiuri. Înseamnă, de asemenea, AUTENTICITATE. Acest cuvânt este foarte bine definit de opincile făcute de badea Costan din Ciumârna, de cămeșoiul vechi pe care stră-străbunica l-a purtat în ziua nunții, de sumanul vechi care are cusut un semn din ață albă pe interior, pentru a nu fi confundat cu al vecinului la bal, și tot autentic înseamnă și poalele albe ca spuma laptelui, cătrința cu fir care strălucește mai frumos ca aurul, și bundița de dihor, sau cu prim negru. Așa definim noi autenticul.

Așa am fost învățați de cei care au scris în inimi cu litere de aur „Bucovina”. Am fost învățați că, o cămașa care nu este „pe pânza de casă” și care nu păstrează motivele vechi de sute de ani, nu e cămașa bucovineană, este doar ceva kitschos și că noi nu avem voie să purtăm așa ceva. Mi-l aduc aminte pe Aurel Tămaș, pe scena din centrul Sucevei, care, atunci când a venit vremea să îl cheme în scenă pe actualul președinte al Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a spus că este bucuros să invite în scenă „omul care iubește Bucovina, mai mult decât se iubește pe el”.

Astăzi sunt dezamăgită să-l văd pe Gheorghe Flutur purtând cea mai kitschoasă cămașa care poate exista în toată Bucovina, cămașa pe care mai și scrie cu litere mari, „HAI ÎN BUCOVINA!”. „Vreau să declarați război kitsch-ului și să luptați pentru autentic”, ați declarat pe scena din comuna-muzeu Ciocănești, domnule Flutur! De ce nu faceți același lucru? De ce purtați o cămașă pe care ați scos-o la imprimanta de la Consiliul Județean? De ce nu promovați Bucovina autentică? Strămoșii noștri nu aveau imprimante și nici nu aveau Google pe care să scrie „motive tradiționale”, să-și aleagă un model și să îl imprime pe o cămașă. Asta nu e Bucovina! Asta nu este autenticitate!

13667892_1126046247486819_6405648587749795066_o

6 Responses

  1. Georgel

    Absolut corect si de apreciat ceea ce sustine ziarista. Cand e vorba de chici dl flutur una spune si alta fumeaza. Are sfatuitori specialisti.

    Răspunde
  2. Totoescu Petru

    Autenticul trebuie pastrat. Sunt curios cu cat se vinde o astfel de camasa pe alte meridiane.

    Răspunde
  3. Cofectioneur_de_ii

    Dea data asta,va felicit pentru curajul de a-i spune verde-n fata domnului Flutur ca este cazul sa arunce buleandra aia pe care o declara ca fiind “ie barbateasca bucovineana”,deoarece promoveaza un kitsch monstruos,nu exista in portul popular romanesc asa ceva,nu este nici macar o camasa stilizata,care ar trimite la motive populare romanesti.. Iata sursa,radacina raului,cum ar fi:
    http://prntscr.com/cpam28
    http://prntscr.com/cpai7o
    http://prntscr.com/cpajae
    http://prntscr.com/cpajsz
    http://prntscr.com/cpak61
    http://prntscr.com/cpakop
    http://prntscr.com/cpal3u
    http://prntscr.com/cpalea
    http://prntscr.com/cpaltc
    Poate o sa vi se para si obositor si naiv,insa lumea trebuie sa stie ca domnul Flutur copie,mai mult sau mai putin voluntar,festivalurile cu mucegai sovietic de pe la ukraineni,aia promoveaza un soi de homo bulbacensis eclectic,elemente de kazaciok cu motive populare romanesti sau hutule, preluate fara discernamant,camesi femeiesti cu o cromatica penibila,cu motive florale cat balega de vaca,barbati care poarta o rubaska scoasa la imprimanta,identica cu aceea purtata de Flutur…Unde a vazut acest om nu rubaska pe care o poarta dar macar tipologia,cine l-a prostit sa o imbrace,ca nu e nici camasa brbateasca ( nu exista ie barbateasca!) nici camasa de noapte,nici maiou,nici tricou? Este cineva care are,acasa la el,la Comanesti-Botosana asa ceva?
    Momentul prin care trece folclorul nostru in acest moment este unul delicat,deoarece i se apropie finalul – un anumit tip de etnografie,un anumit tip de folclor,tind sa dispara,este un proces care a inceput odata cu primele elemente d e modernitate ,acuma platim pretul poate inveitabil al globalizarii,cand oamenii tind sa devina bunuri generice,precum caramizile,adica pot fi preschimbate unele prin altele… Fetele si femeile care ar trebui sa coase si sa tese nu au nici un motiv sa o faca,daca esti atent ai putea sa le auzi vorbind intre ele in italiana dialectala… A coase,a tese,sunt niste ocupatiuni costisitoare si neaducatoare de venit. In aceste conditii evidente,cine ar trebui sa promoveze autenticul,fie si pentru o salvare onorabila,muzeala,livresca? Cumva politrucii? Imprumutand kitsch-ul ukrainean cu o fervoare si o savoare suspecta de altceva,mai mult chiar decat prostia?
    Domnul Flutur este de mult timp,inca din celalalt mandat,un fel de agent de vanzari,un raportor de succesori in aceasta forma care sugereaza un simptom,acela al unui comportament sociopatic…El se afla in situatia comis-voiajorului care incearaca sa-l prosteasca pe un eskimos din Alaska sa cumpere un frigider… Oare acesta este job-ul unui presedinte de consiliu judetean,sa compromita bruma de folclor care a mai ramas,ca un vis de tinerete? Sa impun modele false produse de o industrie a kitsch-ului ,reprezentata,printre altele,de niste fete care nu stiu sa bage aţa-n ac,care scriu pe site-urile lor de kkt ca aceea este o “ie barbateasca”??
    Oare sa fie o mangaiere ca mai sunt promotori din astia si prin Africa? Iata iile lor,porturile lor,targurile lor – sa zicem,de prin Burkina Faso:
    http://prntscr.com/cpawn7
    Personajul din dreapta poarta,si el,o ie captivanta…
    Sau personajele din centrul imaginii de mai jos,poarta sau nu poarta ii barbatesti ?
    http://prntscr.com/cpaxef
    Altfel,este de mirare ca domnul acesta se incapatineaza sa apara in aceste tinute jenante – ca stie sa para si in altele mai ingrijite,sa bage dumnealui de seama ca de pe unde a primit bundita si traistutele neinscriptionate cu acest indemn stupid,susceptibil de mai multe interpretari,”Hai in Bucovina”,tot de-acolo putea sa-si permita sa caute si un costum barbatesc autentic…
    http://prntscr.com/cpaz9e
    http://prntscr.com/cpazr6
    Du-te ,domnule Flutur ,la biroul tau si stai acolo cum vrei – in maiou,in izmene flanelate,cu vipusca,in budigai,in ce vrei dumneta… Numai lasa in pace pe cei care nu s-au diasporenizat la cules morcovi sau hamatuki si nu ne mai prosti ca Bucovina produce ponei,iepuri uriasi,mezeluri vopsite-n cada cu gust de fum ,in timp ce populatia acestei Bucovine butaforice bate-n drâmbă si lucreaza pe unde apucă,de nevoie,inclusiv la puparea ta in *ur,ca sa ti se para ca esti mare lider,atat de mare incat a refuzat sa fie lider national,nu de frica DNA-ului ci ca sa nu se piarda modelul de „ie barbateasca bucovineana” !

    Răspunde
  4. Sorin T. Popescu

    Flutur a învățat despre cum se asupreşte Bucovina după anii 90′ pe când făcea trafic cu mașini din Germania aduse pe Fundații umanitare. El si cu neamtul balbait care conduce Romania ne arata cum poate fi asuprita Bucovina, în nici un caz cum se iubește Bucovina. Un impostor!

    Răspunde
  5. Radu Mara

    Nu stiu cum au putut vota oamenii asemenea personaj dictatorial care nu are de a face nimic cu realitatea ,arunca gogosi in stinga si dreapta.Parca Bucovina at fi numai al lui,asa crede el.

    Răspunde

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.