Senatorul Valeriu Todirașcu, reprezentând Partidul Noua Republică (PNR) a transmis, ieri, un comunicat de presă prin care critică, dur, refuzul colegilor din Senat de a aproba aplicarea cotei reduse de TVA la produsele destinate prevenției din Sănătate. Astfel, parlamentarul crede că, „cu sprijinul coaliției USL din Senat (conform listei de mai jos) și sub pretextul dificultății, Guvernul Cioloș a respins aplicarea cotei reduse de TVA la produsele destinate prevenției din Sănătate, care ar fi diminuat actuala risipă a peste 100 milioane euro anual și cu care s-ar fi salvat mai multe vieți omenești. În şedinţa din 29 martie 2016 a Plenului Senatului, cu 56 de voturi ale senatorilor PSD, UNPR, UDMR și LC, din 95 prezenți, a fost respinsă inițiativa legislativă care propunea aplicarea cotei reduse de 9% TVA pentru produsele destinate prevenției. Urmează votul Camerei Deputaților. Starea actulă de fapt este asumată și menținută inclusiv de Guvernul Cioloș, care în avizul de respingere emis pentru această inițiativă, recunoaște faptul că «fiecare stat este liber să aleagă bunurile și serviciile pentru a căror livrare/prestare dorește să aplice cota redusă de TVA», dar precizează mai departe că «este foarte dificil de determinat cu claritate care sunt bunurile care fac obiectul acestei inițiative, pentru a putea stabili dacă aceasta este sau nu compatibilă cu acquis-ul comunitar». Dacă Guvernul era interesat, putea afla direct din expunerea de motive a acestei inițiative legislative că produsele farmaceutice utilizate pentru îngrijirea Sănătății și prevenirea bolilor sunt aparatura, consumabilele şi reactivii, utilizate în profilaxie, investigaţii imagistice, funcţionale și de laborator, detaliate în directivă UE aferentă sub diferite coduri CPV (Common Procurement Vocabulary). Cheltuielile directe care contribuie la deturnarea fondurilor Sănătății, reprezintă plata înapoi către bugetul de stat a TVA-ului din facturile spitalelor, iar cheltuielile indirecte sunt reprezentate de risipa de fonduri prin efectul pervers al aplicării cotei reduse de 9% TVA la medicamente. Astfel, Guvernul induce, prin menținerea cotei standard de TVA aplicată prevenției, consumul irațional de medicamente dar și de tratamente mult mai scumpe, în faze avansate a bolilor și cu durată lungă de spitalizare. Un exemplu al risipei sunt infecțiile respiratorii, unde pe durata tratamentelor se prescriu mai multe antibiotice, iar printr-un test simplu și ieftin de diagnostic, așa cum este antibiograma, se poate evita tratamentul antibiotic inutil, scump, cu posibile reacții adverse și costuri colaterale. Un set de investigații de screening care permit depistarea precoce și evitarea unor costuri uriașe ale afecţiunilor potenţial severe sunt: glicemia, colesterolemie, TSH-ul, testul Babeş-Papanicolau pentru depistarea cancerului de col uterin, mamografia şi ecografia pentru depistarea cancerului de sân, colonoscopia de screening, ecografii şi alte investigații imagistice pentru depistarea precoce a recidivelor de cancer sau a metastazelor. Un alt grup de investigaţii sunt cele de preconcepţie şi din timpul sarcinii care previn afecţiuni letale sau tratament foarte costisitor după naştere. În cazul tratamentelor oncologice, costurile mari ale acestora din fazele avansate ale bolii pot fi înlocuite cu metode de screening care permit aplicarea de tratamentelor mai ieftine, curative sau cu o durată mai mare de viață pt pacienți. Altfel spus, atunci când mergi cu mașina la service, cu ceva probleme la motor, în lipsa unui diagnostic se poate decide schimbarea motorului, dar în urma unui diagnostic complet se putea identifica și schimba o singură piesă și la un preț mult mai mic decât prețul motorului. Prin diminuarea acestor cheltuieli directe și indirecte, s-ar fi realizat o creștere a finanțării Sănătății, cu peste 100 milioane euro anual, fără alocări suplimentare de la buget. Astfel, s-ar fi creat dimunuarea directă a risipei de timp și de fonduri alocate costurilor colaterale în tratarea efectelor adverse, care sunt mult mai scumpe, s-ar fi oferit medicilor posibilitatea identificării mai ușoare a tratamentelor corecte printr-un diagnostic complet, ar fi crescut calitatea actului medical, pacienții ar fi fost mult mai mulțumiți prin creșterea eficienței tratamentelor și s-ar fi redus riscul de malpraxis.
Bereanu și Donțu nu vor TVA mai mic pentru prevenția din Sănătate
Lista senatorilor care au votat pentru raportul de respingere a propunerii legislative pentru completarea art.140, alin.(2) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, 29 martie 2016 : Andronescu Ecaterina PSD, Arcaş Viorel PSD,
Bădălău Niculae PSD, Badea Leonardo PSD, Belacurencu Trifon PSD, Bereanu Neculai PSD, Bota Marius-Sorin-Ovidiu PSD, Cadăr Leonard PSD, Calcan Valentin-Gigel PSD, Chiriac Viorel PSD, Constantinescu Florin PSD, Cordoş Alexandru PSD, Croitoru Cătălin PSD, Deneş Ioan PSD, Donţu Ovidiu-Liviu PSD, Dumitrescu Cristian-Sorin PSD, Dumitrescu Florinel PSD, Duruţ Aurel PSD, Federovici Doina-Elena PSD, Fifor Mihai-Viorel PSD, Frătean Petru-Alexandru PSD, Ilieşiu Sorin PSD, Lazăr Sorin-Constantin PSD, Marin Nicolae PSD, Mitu Augustin-Constantin PSD, Moga Nicolae PSD, Mohanu Nicolae PSD, Oprea Ştefan-Radu PSD, Pavel Marian PSD, Pop Liviu-Marian PSD, Popa
Florian PSD, Rotaru Ion
PSD, Severin Georgică PSD, Silistru Doina PSD, Suciu Matei PSD, Tămagă Constantin PSD, Teodorovici Eugen-Orlando PSD, Voinea Florea LC, Barbu Daniel-Constantin LC, Ehegartner Petru LC, Nistor Vasile LC, Niţă Mihai LC, Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton ALDE, Burlea Marin UNPR, Cristache Iulian UNPR, Iliescu Lucian UNPR, Mihăilescu Petru-Şerban UNPR, Păunescu Teiu UDMR, Klárik László-Attila UDMR, László Attila UDMR, Vegh Alexandru PNL, Pereş Alexandru PNL, Popescu Corneliu Neafiliați, Marian Valer
Neafiliați, Mihai Alfred-Laurentiu-Antonio Neafiliați, Saghian Gheorghe.
Lasa un raspuns