Trenurile mocaniță au devenit în ultimii ani din ce în ce mai apreciate, atât de turiștii străini, cât și de români, întrucât mai toate îi poartă pe aceștia de-a lungul unor peisaje de vis.
O astfel de mocaniță este și Hutulca (Moldovița), construită în anul 1888 pentru transportul de masă lemnoasă de la pădure la gater. Fondul bisericesc a preluat linia în anul 1909 și a schimbat ecartamentul liniei de la 800 mm la 760 mm, ecartamentul standard. Cu toate că la început traseul avea numai 24 km, în anul 1987 sistemul a ajuns la o lungime de 73 km odată cu înființarea porțiunii Rașcovei-Rașca dreapta-Arsuri.
Până în anul 2001 mocanița Huțulca a fost folosită pentru transportul de masă lemnoasă, iar începând cu anul 2005 este administrată de Asociația pentru păstrarea liniilor înguste din România.
Ministrul Turismului, Bogdan Trif, a precizat că până la sfârșitul acestui an vor fi alocate fonduri pentru reabilitarea traseelor de mocăniță din țară. Acesta dorește să se facă investiții în acest tip de turism, motiv pentru care cererile de finanțare și studiile de fezabilitate ar trebui să poată fi depuse cât mai repede.
„Ca o informaţie, vă mai pot da în premieră că suntem în lucru pentru modificarea Master-Planului de investiţii în turism şi vrem foarte mult să introducem în anexa pentru finanţare inclusiv traseele de mocăniţă, trasee noi şi de reabilitare. Este nevoie să finanţăm şi acest tip de turism. Mai mult decât atât, vrem să modificăm inclusiv sumele cu care Ministerul Turismului o să vină să asigure cofinanţarea proiectelor, adică o să fie mai mulţi bani de la Ministerul Turismului pentru localităţi”, a declarat Bogdan Trif.
Trebuie precizat că în judeţul Sibiu există un singur traseu de mocăniţă, cel de pe Valea Hârtibaciului, pe o distanţă de 8 kilometri, însă nu circulă zilnic, ci doar când există solicitări din partea turiştilor. De asemenea, Mocăniţe mai există în Maramureş și Suceava.
Lasa un raspuns