Ministerul Dezvoltării a postat în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern pentru aprobarea regulamentului privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiții de muncă și condițiile de acordare a acestuia, prin care limitează anumite sporuri legate de condițiile periculoase și vătămătoare și încadrarea acestor norme pentru toate funcțiile din administrație.

Reprezentanții ministerului susțin, în nota de fundamentare, că trebuie clarificate noile acte normative care cuprind aceste sporuri la mai multe categorii de personal plătit din fonduri publice. De exemplu, la art. 23 din Legea nr. 153/2017 se face vorbire de „spor pentru condiţii de muncă”, însă, coroborat cu prevederile de la Anexa nr. VIII la Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice rezultă că sunt în prezenţa, după caz, a:

  • sporului pentru condiţii periculoase sau vătămătoare;
  • sporului pentru condiţii deosebite de muncă vătămătoare sau periculoase,
  • sporul pentru condiţii deosebit de periculoase,
  • sporului de izolare şi pentru condiţii deosebite de muncă reprezentate de izolare.

Proiectul face diferențierea sporurilor în funcție de 5 factori de risc, iar mărimea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă este următoarea:

  • spor de până la 15% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenţa a 4 factori de risc;
  • spor de până la 10% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenta a 3 factori de risc;
  • spor de până la 5% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenţa a 2 factori de risc.

De asemenea, pentru a nu fi afectate bugetele alocate, s-a introdus condiţia de a se respecta încadrarea în sumele prevăzute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.

“Art. 4 – (1) Sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă prevăzut la art. 3 alin. (1) se acordă în condițiile în care, la eliberarea buletinelor de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă, s-au avut în vedere următoarele criterii:

a) înregistrarea de îmbolnăviri profesionale ca urmare a activităţii desfăşurate la locul de muncă;

b) existența unor indici de morbiditate la locurile de muncă respective;

c) înregistrarea unor cazuri de accidente de muncă produse la locul de muncă.

(2) În vederea acordării sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă  prevăzut la alin. (1), buletinele de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă se refac ori de câte ori intervin modificări semnificative în ceea ce privește tehnologia, echipamentele de muncă și amenajarea locurilor de muncă, dar nu mai târziu de 36 de luni de la data emiterii.

(3) Buletinele de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă conţin informaţii cu privire la:

a) aplicarea tuturor măsurilor posibile de normalizare a condiţiilor de muncă şi la funcţionarea normală a tuturor instalaţiilor de protecţie a muncii;

b) numărul de factori de risc, dintre cei menţionaţi la art. 5.”

 

Sursa: www.legestart.ro

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.