Intrarea recentă în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) nr. 51/2016 privind contravenţiile silvice, prin care controalele au devenit abusive a dus la o criză a lemnului de foc destinat populației, după cum susţin reprezentanţii Federaţiei Proprietarilor de Păduri şi Păşuni din România – Nostra Silva.

Această criză s-a agravat prin patru măsuri succesive adoptate de către Guvern, respectiv: blocajul licitaţiilor de masă lemnoasă din primăvara anului 2016, abuzurile controlului, intrarea în vigoare a OUG 51/2016 care modifică Legea contravenţiilor silvice şi intrarea în vigoare a Regulamentului de vânzare a masei lemnoase – HG 617 din 29 august 2016.

„Prin articolul art.3. alin.3 lit. a din acest HG, volumul exploatat în regie proprie de către Romsilva este limitat la 15%”, susțin cei de la Nostra Silva, care adaugă că,  „în aceste condiţii, lemnul de foc va rămâne în pădure, iar populaţia va îngheţa de frig la iarnă”.

 

WWF – România, despre măsurile abuzive de sancționare

Organizaţia de mediu WWF-România consideră drept „abuzivă” măsura de sancţionare a unui operator care transportă în mod legal lemn, dar la care se constată, în urma controlului din trafic, faptul că există o diferenţă de 1% între volumul înscris în documente şi cel din autovehicul.
„Mijloacele de transport cu care s-a realizat transportul materialelor lemnoase care nu au provenienţă legală conform normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund se confiscă. Există deja cazuri concrete când între volumul înscris în documentele de însoţire şi cel «constatat» de organele de control prin remăsurare au rezultat diferenţe de sub 1%, iar decizia a fost confiscarea întregii mase lemnoase, dar şi a maşinii. Chiar şi o conservă de peşte are o anumită toleranţă afişată pe etichetă. Oare nu ar trebui acceptată o toleranţă rezonabilă atunci când se transportă masă lemnoasă brută, care se încarcă cu macaraua? (…) Lemnul se măsoară în pădure, în condiţii de teren grele cu instrumente care (nicăieri în lume) nu pot oferi acelaşi rezultat la două măsurări succesive (motivele sunt lesne de înţeles)”, precizează sursa citată.
Potrivit organizaţiei de mediu, România se află încă în procedură de infringement pe Regulamentul European privind comerţul cu lemn (EUTR) şi, în acest context, organizaţia de mediu face o serie de propuneri care ar putea conduce la ieşirea din această situaţie.
Una dintre idei se referă la coordonarea efectivă a întregului sistem de control având o abordare bazată pe riscuri şi prioritizarea controalelor pe criterii transparente şi uşor de monitorizat. De asemenea, orientarea activităţilor de îndrumare şi control în direcţia creşterii performanţei sistemelor de prevenire şi combatere a recoltării ilegale în sfera primei plasări pe piaţă a lemnului, iar conform principiilor europene, combaterea recoltării ilegale a lemnului, trebuie să fie susţinută de un sistem de sancţiuni eficiente, proporţionale şi disuasive.
„Adoptarea unor sancţiuni proporţionale şi disuasive în cazul operatorilor care plasează lemn sau produse din lemn provenite din import, precum şi pentru celuloză şi hârtie. Sancţiunile pentru importuri sunt disproporţionate, comparativ cu sancţiunile prevăzute la nivel naţional pentru lemnul domestic, dar şi comparativ cu celelalte state membre (…) Dezvoltarea sistemelor de trasabilitate trebuie să ţină cont în egală măsură şi de condiţia (imperios necesară) reducerii impactului negativ asupra competitivităţii sectorului forestier (pentru a da dimensiunea sustenabilităţii managementului pădurilor) prin: calcularea automată a actelor de punere în valoare (APV), simplificarea activităţilor operative, permiterea generării de rapoarte tematice, permiterea planificării şi monitorizării operaţiunilor silvice, permiterea utilizării platformei informaţionale ca bază de date multifuncţională (de ex. pentru datele proprii ale fiecărui operator); creşterea capacităţii instituţionale a Autorităţilor Competente teritoriale în vederea exercitării atribuţiilor de îndrumare şi control”, notează WWF-România.
Organizaţia de mediu consideră abuzivă măsura prin care accesul persoanelor în fondul forestier naţional cu autovehicule nedestinate transportului masei lemnoase, fără acordul scris al proprietarului sau administratorului, să se sancţioneze cu amenzi de la 2.000 la 5.000 de lei, deoarece „această prevedere va genera abuzuri privind accesul comunităţilor locale sau a specialiştilor independenţi în fondul forestier proprietate publică”.
La fel de abuzivă este considerată şi măsura care prevede că aplicarea indescifrabilă, ilizibilă sau necorespunzătoare a dispozitivelor speciale de marcat se sancţionează cu amendă între 4.000 şi 8.000 de lei.
„Aşadar, deprecierea lemnului sau acoperirea cu răşină a cioplajului executat pentru marcarea arborilor transformă personalul silvic de bună credinţă într-un penal desăvârşit”, atenţionează WWF-România.
Ca urmare a îngrijorării crescânde cu privire la evoluţia sectorului forestier din România, WWF solicită Guvernului României adoptarea măsurilor adecvate şi imediate pentru combaterea tăierilor ilegale. În acest sens, organizaţiile de mediu Environmental Investigation Agency, WWF-România şi Greenpeace România au transmis, recent, o scrisoare prim-ministrului, Dacian Cioloş.
„WWF solicită autorităţilor competente prezentarea publică a raportului de analiză a performanţei/eficienţei sistemelor de trasabilitate existente. Pentru a contura tabloul real al situaţiei din silvicultură şi pentru a surprinde relevanţa şi oportunitatea modificărilor care se impun, WWF solicită de asemenea prezentarea situaţiei de fapt referitoare la dimensiunea tăierilor ilegale documentate începând de la intrarea în vigoare a Radarului Pădurii (octombrie 2014) şi în mod particular pentru anul 2016 — de la modificarea legii privind securitatea naţională a României (moment în care gestionarea ilegală, degradarea ori distrugerea resurselor natural ale fondului forestier a fost încadrată oficial ca ameninţare la adresa siguranţei naţionale a României)”, se menţionează în document.

Premierul Dacian Cioloş a cerut Ministerului Mediului să vină cât mai rapid cu clarificări, inclusiv legislative, pentru a se putea asigura punerea la dispoziţia populaţiei a unor cantităţi suficiente de lemn de foc.

Și la nivelul județului Suceava, președintele Consiliului Județean Suceava a convocat o întrunire, la care au participat prefectul Constantin Harasim și reprezentanți de la Direcția Silvica Suceava și Garda Forestieră Suceava, având ca subiect asigurarea necesarului de lemn de foc pentru populație pe perioada sezonului rece 2016-2017. Gheorghe Flutur nu consideră că un județ cu jumătate de milion de hectare de păduri ar trebui să își facă problem în această privință.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.