Ordonanţă de urgenţă se aplică întreprinderilor publice, persoane juridice române, regii autonome înființate de stat sau de o unitate administrativ-teritorială, companii și societăți naționale, societăți la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acționar unic, majoritar sau la care deține controlul, societăți la care una sau mai multe întreprinderi publice dețin o participație majoritară sau care le asigură controlul. Prevederile actului normativ se aplică şi la instituţiile de credit, instituţiile financiare şi societăţile de servicii de investiţii financiare şi societăţile de administrare a investiţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare precum şi la societăţile a căror activitate este reglementată de Legea nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform textului de lege, autoritate publică tutelară este instituţia care coordonează, are în subordine sau sub autoritate una sau mai multe întreprinderi publice; exercită, în numele statului sau al unităţii administrativ-teritoriale, calitatea de acţionar la întreprinderile publice sau coordonează exercitarea de către una sau mai multe întreprinderi publice a calităţii de acţionar sau asociat la o societate controlată. În cazul consiliului de administrație al regiilor autonome, acesta este format din 3-7 persoane, adică un reprezentant din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, licențiat în științe economice sau juridice și cu experiență în domeniul economic, contabilitate, audit, financiar sau juridic de cel puțin 5 ani de la data obținerii diplomei de studii superioare, un reprezentant al autorității publice cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul de activitate al regiei autonome și/sau în activitatea de administrare de societăți ori regii autonome și 1-5 persoane cu experiență în administrarea sau managementul unor regii autonome sau societăți, inclusiv societăți din sectorul privat. Rețineți că aceste persoane nu pot fi funcționari publici sau alte categorii de personal din cadrul autorității publice tutelare sau al altor instituții publice.
Regula este că nu pot fi administratori cei care sunt incapabili sau au fost condamnați pentru infracțiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracțiuni de corupție, delapidare, fals în înscrisuri, evaziune fiscală, spălare de bani. De asemenea, membrii consiliului de administrație nu pot face parte din mai mult de 3 consilii de administrație ale întreprinderilor publice. Durata mandatului nu poate depăși 4 ani.
Organizarea şi funcţionarea întreprinderilor publice – societăţi , adică a societăţilor la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic, majoritar sau la care deţine controlul ori a societăţilor la care una sau mai multe întreprinderi publice deţin o participaţie majoritară sau o participaţie care le asigură controlul sunt reglementate prin această modificare legislativă iar, unde aceasta nu dispune, de dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de dispoziţiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Întreprinderile publice – societăţi, pot fi administrate potrivit sistemului unitar sau dualist de administrare, reglementat de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Autoritatea publică tutelară sau, după caz, întreprinderea publică ce deţine controlul, prin reprezentanţii săi în adunarea generală, precum şi acţionarii reprezentând, individual sau împreună, 5% din capitalul social pot propune modificarea sistemului de administrare de la sistemul unitar la cel dualist sau de la cel dualist la cel unitar.
Modificarea sistemului de administrare al societăţii se poate propune până la momentul declanşării procedurii de selecţie a organelor de administrare şi conducere a întreprinderii publice. În cazul societăţilor administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administraţie este format din 3-7 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă în îmbunătăţirea performanţei societăţilor sau regiilor autonome pe care le-au administrat sau condus. De asemenea, consiliul de administrație poate fi format din 5-9 membri în cazul întreprinderilor care îndeplinesc următoarele condiții cumulative: au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați. În acest caz, cel puțin doi membrii ai consiliului de administrație trebuie să aibă studii economice sau juridice și experiență în domeniul economic, juridic, contabilitate, de audit sau financiar de cel puțin 5 ani. Mandatul administratorilor este stabilit prin actul constitutiv, neputând depăşi 4 ani. Mandatul administratorilor care şi-au îndeplinit în mod corespunzător atribuţiile poate fi reînnoit ca urmare a unui proces de evaluare, dacă prin actul constitutiv nu se dispune altfel. Mandatul administratorilor numiţi ca urmare a încetării, sub orice formă, a mandatului administratorilor iniţiali coincide cu durata rămasă din mandatul administratorului care a fost înlocuit.
Membrii consiliului de administraţie sunt desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, la propunerea consiliului de administraţie în funcţie sau a acţionarilor. Cât priveşte selecţia candidaţilor pentru consiliul de administraţie, candidaţii propuşi de consiliul de administraţie al societăţii sunt evaluaţi sau selectaţi în prealabil şi recomandaţi de comitetul de nominalizare din cadrul consiliului de administraţie. Autoritatea publică tutelară poate decide ca în procesul de selecţie comisia să fie asistată sau selecţia să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane. Anunţul privind selecţia membrilor consiliului de administraţie se publică, prin grija autorităţii publice tutelare sau, după caz a preşedintelui consiliului de administraţie sau supraveghere, cel puţin în două ziare economice şi/sau financiare cu largă răspândire şi pe pagina de internet a întreprinderii publice.
Consiliul de administrație convoacă adunarea generală a acționarilor pentru aprobarea oricărei tranzacții dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacții încheiate, o valoarea mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale întreprinderii publice sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a acesteia, și este încheiată cu administratorii sau directorii, cu directoratul, cu angajații, acționarii care dețin controlul asupra societății. Obligația de convocare revine consiliului de administrație și în cazul tranzacțiilor încheiate de soțul, soția, rudele sau afinii până la gradul IV inclusiv ai celor de mai sus. Este anulabil actul juridic încheiat în frauda intereselor întreprinderii publice de un membru al consiliului de administrație, director sau membru al directoratului cu soțul, ascendenții, descendenții săi, rudele în linie colaterală sau cu afinii săi până la gradul IV inclusiv, cu administratorii sau directorul, cu angajații, acționarii sau cu soțul, ascendenții, descendenții sau rudele până al gradul IV inclusiv ai celor din urmă. Acțiunea în anulare poate fi introdusă de orice acționar sau de persoana desemnată de adunarea generală a acționarilor în termen de 6 luni de la data la care a cunoscut faptul încheierii tranzacției, dar nu mai mult de 6 luni de la data aprobării de către adunarea generală a tranzacției.
De la 4 iunie 2016, data de intrare în vigoare a legii, numirea administratorilor în întreprinderile publice se face conform noii reglementări. Pentru societățile care nu sunt societăți pe acțiuni, numărul administratorilor și selectarea acestora va fi prevăzută în actul constitutiv al acestora. În 4 luni de la intrarea în vigoare a acestei legi, se vor elabora norme metodologice care vor stabili criteriile de selecție pentru consiliul de administrație și modul în care se vor stabili indicatorii de performanță financiari și nefinanciari și a componenței variabile a remunerației.
Lasa un raspuns