În Monitorul Oficial nr. 121 din 16 februarie 2016 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 40/2016 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 69/2012 privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravențional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009

În Monitorul Oficial nr. 121 din 16 februarie 2016 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 40/2016 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 69/2012 privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravențional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 și ale Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere și ale normelor de aplicare a acesteia, precum și a sancțiunilor contravenționale și a altor măsuri aferente aplicabile în cazul constatării încălcărilor.

Motivul emiterii acestei modificări legislative este acela că este necesară o abordare unitară și coerentă în domeniul aplicării sancțiunilor pentru nerespectarea de către întreg personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere a obligațiilor ce le revin. Principalele modificări prevăzute în prezentul act normativ vizează următoarele aspecte:

– stabilirea încălcărilor și a sancțiunilor contravenționale corespunzătoare pentru nerespectarea reglementărilor din domeniul transporturilor rutiere, astfel cum au fost introduse, modificate și/sau completate prin actele normative sus-menționate adoptate de la intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 69/2012 și până în prezent;

– stabilirea sancțiunilor contravenționale corespunzătoare pentru nerespectarea de către profesorul de legislație rutieră și persoana care conduce activitatea școlii de conducători auto a obligațiilor ce le revin, potrivit legislației în vigoare;

– pentru a avea un sistem sancționator cât mai unitar și eficient, au fost introduse măsuri administrative de retragere/suspendare a atestatului instructorului auto/atestatului de profesor de legislaţie rutieră/atestatului sau certificatului care atestă competența/calificarea profesională a conducătorului auto, corespunzător tipului de transport efectuat, măsuri care nu sunt prevăzute de legislația în vigoare pentru categoriile respective de personal;

– de asemenea, au fost modificate o serie de prevederi din actul normativ pentru a asigura o mai mare eficiență a controlului și un cadru echilibrat între aplicarea măsurilor de imobilizare sau de suspendare a dreptului de utilizare a autovehiculului și necesitatea permiterii efectuării operațiunilor de transport rutier în cel mai scurt timp posibil după constatarea remedierii de către contravenient a cauzelor care au determinat aplicarea măsurilor respective;

– introducerea unei notificări în scris a operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu de către structura din care fac parte inspectorii, în cazul în care sunt aplicate sancțiuni conducătorului auto angajat al acestuia/acesteia;

– în cazul în care, după efectuarea controlului în trafic, inspectorii rețin unul sau mai multe documente dintre cele prezentate la control de către conducătorul auto, documentele reținute sunt menționate într-un proces-verbal de reținere.

Normele comune pe care România le aplică se referă la:

  • condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier;
  • accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri;
  • accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul;
  • transporturile rutiere (Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere şi normelor de aplicare a acesteia);
  • sancţiunile contravenţionale şi alte măsuri aferente aplicabile în cazul constatării încălcărilor.

Prin actul normativ au fost completate şi modificate listele reprezentând încălcări foarte grave, grave sau minore ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a acesteia, şi care constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni.

Au survenit, de asemenea, modificări la reglementările privind:

  • inspecţia şi controlul care se efectuează în trafic de către inspectorii din cadrul I.S.C.T.R., şi de către poliţiştii rutieri;
  • inspecţia şi controlul, de către inspectori, la sediul operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/întreprinderilor autorizate/operatorilor economici care desfăşoară activităţi conexe transportului rutier/furnizorilor şi beneficiarilor de bunuri divizibile/centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere/şcolilor de conducători auto;
  • măsura de imobilizare a unui vehicul în trafic, cazul în care suplimentar faţă de măsura imobilizării, inspectorii aplică şi măsura anulării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului în cauză (pentru efectuarea de transport rutier de mărfuri cu nerespectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.373/2008 privind reglementarea furnizării şi transportului rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice din România, cu modificările şi completările ulterioare);
  • măsura suspendării licenţei de transport/licenţei comunitare, precum şi cazurile în care I.S.C.T.R. poate aplica retragerea licenţei;
  • măsura de suspendare sau retragere copiei conforme a certificatului de transport rutier în cont propriu;
  • măsurile pe care le poate dispune I.S.C.T.R. în cazul în care întreprinderea de transport rutier în cont propriu a săvârşit într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, una sau mai multe încălcări grave ale legislaţiei din domeniul transporturilor rutiere prin utilizarea abuzivă a atestatelor de conducător auto;
  • cazurile în care I.S.C.T.R. retrage autorizaţia de transport internaţional, precum şi procedura de urmat;
  • măsura retragerii licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier;
  • cazurile în care I.S.C.T.R. poate suspenda atestatul/certificatul care atestă competenţa/calificarea profesională a conducătorului auto, corespunzător tipului de transport efectuat;
  • sancţiuni specifice pentru şcolile de şoferi.

În scopul aplicării dispoziţiilor acestei hotărâri, poliţiştii rutieri au acces la Registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier şi la Registrul electronic naţional al întreprinderilor de transport rutier în cont propriu, în condiţiile stabilite printr-un protocol încheiat între instituţiile implicate prin care se stabileşte inclusiv modalitatea prin care se realizează schimbul de informaţii între instituţiile din care fac parte agenţii constatatori, privind controalele efectuate şi măsurile şi sancţiunile aplicate.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.