În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 534 din 15 iulie, s-a publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 2.037/2016 privind Procedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, ordin care se aplică de la data publicării.

Conform Codului Fiscal, persoana impozabilă care are sediul activităţii economice în România şi realizează sau intenţionează să realizeze o activitate economică ce implică operaţiuni taxabile trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, de regulă, perioada fiscală fiind luna calendaristică. Prin excepţie de la această prevedere, perioada fiscală este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabilă care în cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere şi/sau neimpozabile în România, dar care dau drept de deducere, care nu a depăşit plafonul de 100.000 euro echivalent în lei, cu excepţia situaţiei în care persoana impozabilă a efectuat în cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achiziţii intracomunitare de bunuri.

Conform noului ordin, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA, conform Codului Fiscal, poate solicita utilizarea altei perioade fiscale decât luna sau trimestrul, respectiv:

  • semestrul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum 3 luni calendaristice dintr-un semestru;
  • anul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum 6 luni calendaristice dintr-o perioadă de un an calendaristic.

 

Organul fiscal competent pentru aplicarea  procedurii este organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată.  În vederea utilizării ca perioadă fiscală a semestrului sau anului calendaristic, persoana impozabilă trebuie să depună o cerere justificată la organul fiscal competent, până la data de 25 februarie a anului în care se exercită opţiunea. Cererea se completează pe formularul 306 „Cerere privind utilizarea ca perioadă fiscală pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic”, cod MFP 14.13.03.02/p, prevăzut în anexa la ordin. Cererea va fi însoţită de documente din care să rezulte activitatea desfăşurată şi periodicitatea, respectiv:

  • declaraţie pe propria răspundere privind activitatea efectiv desfăşurată;
  • balanţele de verificare întocmite pentru anul anterior, contracte sau comenzi, după caz;
  • jurnalul de vânzări întocmit pentru anul fiscal anterior;
  • alte documente relevante pentru luarea deciziei.

 

Soluţionarea cererii se efectuează, în mod normal, în termen de 45 de zile de la data depunerii acesteia sau de la data primirii documentelor solicitate. Totuşi, acest termen poate fi prelungit, atunci când este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei. Mai precis, termenul prevăzut pentru soluționarea cererii poate fi prelungit cu maximum:

  • două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
  • trei luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi sau instituţii publice ori de la terţe persoane din România;
  • şase luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorităţi fiscale din alte state, potrivit legii.

 

Procedura de contestare a actelor administrative fiscale a fost și ea modificată de noul sistem fiscal. Astfel, începând din acest an, contribuabilii au la dispoziție 45 de zile, în loc de 30, pentru formularea contestației fiscale.

Zilnic, cererile contribuabililor împreună cu documentaţia anexată se transmit, spre soluţionare, compartimentului cu atribuţii în domeniul soluţionării deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare din cadrul organului fiscal competent, compartimentul de specialitate fiind cel care analizează cererea şi documentele anexate şi întocmește referatul de analiză, prin care propune aprobarea sau respingerea cererii. În baza acestui document, organul fiscal întocmeşte Decizia privind perioada fiscală pentru taxa pe valoarea adăugată, în două exemplare, unul dintre acestea fiind transmis persoanei impozabile solicitante.  Referatul de analiză şi Decizia privind perioada fiscală se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi de conducătorul adjunct al unităţii fiscale, în situaţia în care în structura unităţii fiscale este aprobat postul de conducător adjunct şi se aprobă de conducătorul unităţii fiscale. În cazul deciziilor de aprobare a perioadei fiscale pentru taxa pe valoarea adăugată, o copie a deciziei se transmite compartimentului cu atribuţii în gestionarea Registrului contribuabililor, care operează modificarea în vectorul fiscal al persoanei impozabile.

Potrivit actului normativ, perioada fiscală aprobată este valabilă începând cu termenele de declarare şi plată următoare datei comunicării deciziei şi se menţine pe durata păstrării condiţiilor. Totodată, în cazul modificării condiţiilor care au stat la baza aprobării perioadei fiscale, persoana impozabilă este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea actualizării vectorului fiscal pentru TVA.

La data intrării în vigoare a acestui ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 6/2010 privind aprobarea Procedurii pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din data de 15 ianuarie 2010.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.