La data de 12 iunie 2020, procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava au dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de Vasile Rîmbu, Mircea Macovei, Doina Chirap și Cătălina Zorescu, într-un dosar al Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava care are ca obiect săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, prevăzut de art. 297 alin. 1 Cod penal, neluarea măsurilor de sănătate şi securitate în muncă, prev. de art. 349 alin. 1 Cod penal, şi zădărnicirea combaterii bolilor, prev. de art. 352 alin. 2 şi alin. 5 Cod penal.
În perioada 17 – 18 iunie 2020 celor patru persoane le-a fost adusă la cunoştinţă calitatea de suspect.
În prezent cauza este instrumentată de procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava împreună cu poliţişti din cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
În sarcina primilor doi suspecţi s-a reţinut săvârşirea a câte unei infracţiuni de abuz în serviciu, prev. de art. 297 alin. 1 Cod penal, constând în aceea că:
În perioada ianuarie 2020 – 25.03.2020, Vasile Rîmbu, în calitate de manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava, şi-a încălcat obligaţiile legale prevăzute de art. 168 alin. 1 şi alin.2 din Legea nr. 95/2006 rep., respectiv de a organiza, conduce şi administra spitalul astfel încât, pe de o parte, unitatea medicală să poată acorda primul ajutor şi asistenţă medicală de urgenţă oricărei persoane care se prezintă la spital, iar pe de altă parte, spitalul să fie în permanenţă pregătit pentru asigurarea asistenţei medicale în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criză, pentru a putea participa cu toate resursele la înlăturarea efectelor pandemiei provocate de SARS-CoV-2, fapta sa având ca rezultate directe blocarea activităţii de asistenţă medicală a spitalului, punerea unităţii medicale în imposibilitatea de a-şi îndeplini cele două principale obligaţii, definitorii pentru orice spital şi afectarea decisivă a capacităţii de răspuns a spitalului la situaţia de criză reprezentată de pandemia provocată de SARS-CoV-2, aceasta fiind o ameninţare reală la adresa vieţii şi sănătăţii populaţiei din întregul judeţ, cauzând în acest mod o vătămare intereselor legitime ale persoanei juridice Spitalul Judeţean Suceava.
În perioada ianuarie 2020 – 23.03.2020 suspectul, Mircea Macovei, în calitate de director medical al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava şi-a încălcat obligaţia legală prevăzută de art. 168 alin.2 din Legea nr. 95/2006 rep., respectiv de a participa, alături de manager, la organizarea asistenţei medicale, astfel încât spitalul să fie în permanenţă pregătit pentru asigurarea asistenţei medicale în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criză, pentru a putea participa cu toate resursele la înlăturarea efectelor pandemiei provocate de SARS-CoV-2, fapta sa având ca rezultate directe blocarea activităţii de asistenţă medicală a spitalului, punerea unităţii medicale în imposibilitatea de a-şi îndeplini una dintre cele două principale obligaţii, definitorii pentru orice spital şi afectarea decisivă a capacităţii de răspuns a spitalului la situaţia de criză reprezentată de pandemia provocată de SARS-CoV-2, aceasta fiind o ameninţare reală la adresa vieţii şi sănătăţii populaţiei din întregul judeţ, cauzând în acest mod o vătămare intereselor legitime ale persoanei juridice Spitalul Judeţean Suceava.
În sarcina fiecăruia din cei patru suspecţi s-a reţinut săvârşirea a câte unei infracţiuni de neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, prev. de art. 349 alin. 1 Cod penal, constând în aceea că:
În perioada ianuarie 2020 – 25.03.2020 Vasile Rîmbu, în calitate de manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava nu a luat măsuri utile, necesare şi eficiente pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2 la Spitalul Judeţean Suceava, respectiv şi-a încălcat obligaţiile de îndrumare, coordonare şi control a activităţii de prevenire a îmbolnăvirii profesionale a personalului propriu al spitalului, deşi răspundea în mod direct de prevenirea îmbolnăvirilor profesionale, creând astfel un pericol iminent de îmbolnăvire profesională la nivelul angajaţilor din cadrul Spitalului Judeţean Suceava, respectiv a încălcat atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 730/2018, precum şi atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1101/2016.
În perioada ianuarie 2020 – 23.03.2020, Mircea Macovei, în calitate de director medical al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava nu a luat măsuri utile, necesare şi eficiente pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2 la Spitalul Judeţean Suceava, respectiv şi-a încălcat obligaţiile legale privind elaborarea de măsuri destinate, printre altele, pentru prevenirea îmbolnăvirii profesionale a personalului propriu al spitalului, şi privind urmărirea şi controlul implementării acestora, deşi răspundea în mod direct de asigurarea condiţiilor corespunzătoare de muncă pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale, creând astfel un pericol iminent de îmbolnăvire profesională la nivelul angajaţilor din cadrul Spitalului Judeţean Suceava, respectiv a încălcat atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1628/2007, precum şi atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1101/2016.
În perioada ianuarie 2020 – 23.03.2020, Doina Chirap, în calitate de director de îngrijiri medicale al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava nu a luat măsuri utile, necesare şi eficiente pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2 la Spitalul Judeţean Suceava, respectiv şi-a încălcat obligaţiile legale privind elaborarea de măsuri organizatorice destinate, printre altele, pentru prevenirea îmbolnăvirii profesionale a personalului propriu al spitalului, privind urmărirea implementării acestora, privind cunoaşterea şi respectarea lor la nivelul unităţii sanitare, privind controlul respectării acestora, deşi răspundea în mod direct de luarea măsurilor necesare pentru cunoaşterea şi respectarea de către personalul medical al spitalului a reglementărilor generale de sănătate şi securitate în muncă, destinate să prevină îmbolnăvirile profesionale, creând astfel un pericol iminent de îmbolnăvire profesională la nivelul angajaţilor din cadrul Spitalului Judeţean Suceava, respectiv a încălcat atribuţii prevăzute de Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1628/2007, precum şi atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1101/2016.
În perioada ianuarie 2020 – 02.04.2020 Cătălina Zorescu, în calitate de coordonator al Compartimentului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale al Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava nu a luat măsuri utile, necesare şi eficiente pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2 la Spitalul Judeţean Suceava, respectiv şi-a încălcat obligaţiile legale legate de activitatea Compartimentului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale, privind prevenirea şi limitarea îmbolnăvirii profesionale a personalului propriu al spitalului, în contextul pandemiei provocate de SARS-CoV-2, creând astfel un pericol iminent de îmbolnăvire profesională la nivelul angajaţilor din cadrul Spitalului Judeţean Suceava, respectiv a încălcat atribuţii prevăzute de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1101/2016.
.
În sarcina fiecăruia din cei patru suspecţi s-a reţinut săvârşirea a câte unei infracţiuni de zădărnicire a combaterii bolilor, prev. de art. 352 alin. 2 şi alin. 5 Cod penal, constând în aceea că:
În intervalul de timp cuprins între ianuarie 2020 şi 23.03 – 02.04.2020, membrii comitetului director al Spitalului Judeţean Suceava care aveau atribuţii în domeniul asigurării asistenţei medicale, respectiv managerul, directorul medical, directorul de îngrijiri medicale şi coordonatorul Compartimentului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale, nu au respectat măsurile dispuse la nivel central pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei provocate de SARS-CoV-2 (raportat la atribuţiile fiecăruia) după cum urmează:
– măsuri dispuse prin Legea nr. 95/2006:
– măsuri dispuse prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 730/2018,
– măsuri dispuse prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1628/2007
– măsuri dispuse prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1101/2016,
– măsuri dispuse prin Ordinul Comandantului Acţiunii, secretar de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă nr. 74525 din 18.03.2020,
– măsuri dispuse de Institutul Naţional de Sănătate Publică, prin metodologii şi alte documente similare, publicate pe site-ul oficial al instituţiei, www.insp.ro,
iar nerespectarea tuturor acestor măsuri a dus la răspândirea infecţiei COVID-19 în interiorul Spitalului Judeţean Suceava, care a devenit focar de infecţie COVID-19 şi principal vector de răspândire a acestei infecţii în afara spitalului, în mun. Suceava şi în judeţ, iar consecinţa directă a răspândirii infecţiei COVID-19 ca urmare a nerespectării măsurilor este decesul unei paciente determinate.
***
Cercetările continuă în vederea lămuririi tuturor împrejurărilor de fapt şi a stabilirii răspunderii penale.
În prezent în cauză se administrează toate mijloacele de probă necesare şi posibile, în raport cu garanţiile procedurale instituite de legislaţia procesual penală şi legislaţia europeană în materia drepturilor omului şi principiul aflării adevărului, cu luarea în considerare a limitărilor impuse de necesitatea respectării tuturor măsurilor de prevenire instituite de autorităţi pentru a elimina riscul răspândirii infecţiei provocate de virusul SARS-CoV-2.
Precizăm că în vederea efectuării de audieri, în principal în această cauză, la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava a fost amenajată o sală specială, cu respectarea tuturor măsurilor de prevenire a răspândirii infecţiei cauzate de virusul SARS-CoV-2, circumstanţe în care în cauză au putut fi efectuate audieri încă din timpul stării de urgenţă instituite pe teritoriul României.
Precizăm că dispunerea efectuării în continuare a urmăririi penale faţă de suspecţi este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.
Lasa un raspuns