Să faci o prezentare în fața colegilor se poate dovedi o provocare dificilă pentru mulți dintre noi. Nu este ușor să transmiți un mesaj atunci când ești, de exemplu, stresat sau nu ești obișnuit să vorbești în public, dar există câteva metode simple pentru a convinge audiența și a o implica în timpul prezentării. Să faci o prezentare înseamnă să te pregătești în prealabil, iar, prin exersare și repetiție, vei deveni din ce în ce mai bun. 

O imagine valorează cât o mie de cuvinte

De acest vechi proverb trebuie să ții neapărat cont atunci când îți pui la punct prezentarea. Întotdeauna trebuie să existe o coerență între discursul tău și imaginile pe care publicul le vede, fie pe un ecran, difuzate cu ajutorul unui videoproiector sau de pe laptop, fie pe o tabla magnetica pe care îți vei transpune ideile. Pentru o prezentare mai animată, nu ezita să folosești mai multe suporturi, precum fotografii, gif-uri, videoclipuri, cuvinte-cheie, desene etc. Posibilitățile sunt nelimitate și îți permit să implici puternic audiența. 

Creează și distribuie un rezumat

În funcție de subiectul prezentat, poți crea un rezumat în avans, pe care să îl trimiți tuturor participanților, pentru a le permite să se familiarizeze cu subiectul respectiv. După prezentare, transmite participanților la întrunire principalele puncte care au fost prezentate și concluziile. Atunci când trimiți dosare sau diverse materiale informative colegilor, fii atent la detalii, de la grafică la punerea în pagină, pentru că în astfel de cazuri contează. Pentru a fi sigur că acestea arată cum dorești, folosește imprimante multifunctionale laser, aplicații de luare a notițelor ori diverse sisteme de transcriere. Nu ezita să ceri participanților un feedback. Astfel, creezi un mediu mai incluziv pentru cei care au lipsit sau care nu au dorit neapărat să își exprime punctul de vedere la momentul prezentării. 

Pregătește-ți discursul

Înainte de a face prezentarea, este recomandat să îți repeți discursul. Evită să citești textul de pe un suport, fie hârtie sau teleprompter, pentru că vei crea o anumită distanțare între tine și colegi, în primul rând pentru că nu vei avea un contact vizual permanent cu ei. Colegii vor fi mai puțin atenți și mai puțin implicați în timpul prezentării. Să înveți discursul pe de rost poate fi o idee bună dacă nu ești obișnuit cu vorbitul în public. Însă, s-ar putea dovedi și o idee proastă pentru că ar putea dura mult. 

Prezentarea punctelor cheie poate fi o metodă de a economisi timp și, în plus, îți permite să te comporți mai firesc în timpul întrunirii. Începe cu o introducere rapidă, pentru a crea un context în ceea ce privește prezentarea, și enumeră pe scurt subiectele pe care le vei discuta. Este momentul în care poți capta atenția colegilor. Folosește cuvinte simple și propoziții scurte și pornește de la ideea că participanții nu sunt familiarizați cu subiectul expus. Spune o poveste, dacă prezentarea se poate preta unui asemenea format. Povestea le permite colegilor să se identifice mai ușor și să se pună în pielea celui care vorbește.

Nu uita de prezența scenică: scanează audiența, pentru a-ți face fiecare coleg să se simtă important, fă mișcări naturale, pentru că altfel vei distrage atenția de la discurs. Gestionează-ți stresul respirând cât mai mult posibil pe gură și lăsând aerul să intre în mod natural în plămâni. Astfel, umerii se relaxează și stresul este eliminat. Dacă uiți să respiri corect, creierul tău va fi slab oxigenat și nu vei mai putea vorbi coerent. 

Sfaturile de mai sus te vor ajuta să îți pui la punct prezentarea, însă ceea ce mai trebuie să reții este faptul că ai nevoie și de o anumită doză de pasiune pe care să o transmiți publicului, iar aceasta te va ajuta să îți împărtășești ideile într-un mod autentic. 

 

Sursa foto: Pexels

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.