Ministerul Educației Naționale a publicat zilele trecute o propunere privind Strategia Națională de Educație Parentală. Ea este supusă dezbaterii publice până în data de 10 iulie 2018.

Ministerul Educației își propune să trimită la cursuri de educație parentală fiecare părinte din România în momentul în care copilul intră într-un nou ciclu de învățământ.

MEN propune înființarea unei rețele de educatori parentali care să-i învețe, săptămânal, pe elevi să nu aibă „mentalități conservatoare” şi atitudine care „idealizează familia tradițională”. Instituția propune creșterea interesului pentru „o nouă cultură familială” și „respectul pentru diversitate”.

Părinții trebuie să renunțe la mentalitățile conservatoare. La nivelul percepției largi, în accepțiunea conservatoare, respectarea legilor morale produce efecte pozitive, nerespectarea lor produce efecte negative. Această viziune trebuie eliminată.

 

„Exemplele din alte state arată că politicile care privesc inițierea, formarea şi dezvoltarea competențelor parentale trebuie să pornească de la respectarea modelelor familiale şi educaționale existente în realitate, fără a impune modele unice considerate ideale. De asemenea, aceste politici trebuie să-i încurajeze pe părinți să analizeze, să înțeleagă și, eventual, să propună alternative sau să transforme aceste modele conform nevoilor copilului şi ale familiei”, se arată în documentul propus spre dezbatere.

Copiilor li se va prezenta o nouă idee de familie, care poate însemna orice combinație de persoane, eliminând modelul natural, întrucât familia este „o constelație de idei, imagini și terminologii, creată și recreată permanent de practicile socio-culturale”.

Potrivit proiectului Ministerului Educației stilurile parentale trebuie revizuite din perspectiva relaționării cu copii și înlăturării stereotipiilor de gen, care influențează traseele de viață diferite ale fetelor și băieților. Cu alte cuvinte copiii trebuie să aibă „respect pentru diversitate”. Prin conceptul extins de diversitate se va putea înțelege și mult vehiculata idee de diversitate sexuală: comportamentul heterosexual și homosexual vor fi prezentate ca două alegeri valide de viață, fără nici o diferență între ele.

 

Dezvoltarea unui sistem de educație parentală trebuie să integreze în mod activ principiul egalității de șanse între femei și bărbați, promovând o implicare crescută a bărbaților în programele de educație parentală. În acest sens, conținuturile programelor de educație parentală trebuie elaborate în vederea promovării unei implicări egale a femeilor și bărbaților în creșterea și îngrijirea copiilor și încurajării concilierii între viața privată și cea profesională. Mai mult decât atât, stilurile parentale trebuie revizuite din perspectiva relaționării cu copii și înlăturării stereotipiilor de gen, care influențează traseele de viață diferite ale fetelor și băieților, în acord cu legislația națională anti-discriminare și cu standardele Naţiunilor Unite şi ale Comisiei Europene în acest domeniu”, se arată în propunerea MEN.

 

Documentul arată că este o necesitate crearea unui sistem de educație parentală centrat pe educația copilului și stimularea interesului pentru o nouă cultură familială.

„A devenit o necesitate imediată crearea unui sistem de educație parentală, centrat nu numai pe educația copilului, ci şi pe îngrijirea şi protecția acestuia, pe stimularea interesului pentru o nouă cultură familială”, arată citată.

Strategia națională de educație parentală 2018-2025 prevede introducerea disciplinei opționale „Educație parentală” în planul de studii pentru elevii din liceu, colegiu, școli profesionale și universități.

În viziunea Ministerului, lipsa de reacție a părinților va fi interpretată ca o acceptare a strategiei propuse.

Adresa unde se poate consulta aceasta propunere este: https://www.juridice.ro/wp-content/uploads/2018/06/Proiectul-edu.pdf

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.