În Monitorul Oficial al României Partea I nr. 868/28.10.2019 a fost publicată Legea nr. 192 din 25.10.2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice.
Prin Lege s-au propus și s-au adoptat măsuri care să conducă la creşterea capacităţii de intervenţie în domeniul ordinii şi siguranţei publice, prin aceasta înţelegându-se instituirea instrumentelor legale necesare exercitării atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirii misiunilor, dar şi a celor necesare asigurării unei protecţii juridice şi fizice a personalului angrenat.
Măsurile sunt însoţite şi de o serie de garanţii oferite cetăţeanului, care, prin texte de lege predictibile va cunoaşte care îi sunt drepturile, căror obligaţii trebuie să se conformeze, care sunt limitele de acţiune ale poliţistului, motivele utilizării unor mijloace din dotare.
Prin această lege se amendează Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române.
Astfel, începând de astăzi, intră în vigoare prevederile Legii 192 din 2019 care modifică şi completează unele acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice.
IPJ suceava va informa în mod constat cetățenii cu privire la modificările legislative, tocmai pentru ca acestea să fie însușite de cetățeni.
Conform actului normativ, polițiștii vor putea intra într-o locuință, fără a avea acordul proprietarului și fără aviz de percheziție. În schimb, trebuie să acționeze doar dacă au indicii că acolo cineva se află în pericol – cum ar fi victima unei violenţe domestice, pentru a preveni răspândirea unei epidemii – dacă există suspiciuni că ar fi o persoană decedată înăuntru etc. De asemenea, polițistul poate pătrunde într-o locuință pentru a prinde autorul unei acțiuni flagrante sau dacă are informaţii că acolo s-ar ascunde un terorist.
În cazul unui control corporal, polițistul poate cere cetățeanului să țină mâinile la vedere, iar noile reguli spun că agentul are dreptul să-i ceară cetățeanului să stea în poziție culcat sau în orice altă poziție pe care polițistul o consideră inofensivă.
(1) Polițistul este îndreptățit să solicite persoanei care face obiectul legitimării să țină mâinile la vedere și, după caz, să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat.
(2) Polițistul este îndreptățit să solicite persoanei care face obiectul controlului corporal să adopte o poziție inofensivă, ce permite realizarea efectivă și în siguranță a acestui control. Prin poziție inofensivă se înțelege:
- a) ținerea mâinilor deasupra capului sau paralel cu solul;
- b) depărtarea picioarelor;
- c) adoptarea poziției șezut;
- d) adoptarea poziției culcat;
- e) altă poziție a corpului, care previne săvârșirea unei acțiuni violente îndreptate împotriva polițistului și respectă demnitatea umană.
(3) Solicitarea de a adopta o poziție inofensivă trebuie să fie adecvată pericolului pe care îl poate reprezenta persoana și să nu depășească nevoile reale pentru atingerea scopului intervenției. Se interzice solicitarea adoptării poziției șezut sau culcat în cazul femeilor cu semne vizibile de sarcină, persoanelor cu semne vizibile ale unei dizabilități și copiilor.
(4) În înțelesul legii, prin atac armat se înțelege atacul săvârșit de o persoană cu o armă de foc sau cu obiecte, dispozitive, substanțe sau animale ce pot pune în pericol viața, sănătatea ori integritatea corporală a persoanelor.
(5) Se prezumă intenția săvârșirii unei acțiuni violente îndreptate împotriva polițistului fapta persoanei de a se apropia de acesta după ce, în prealabil, a fost avertizată prin cuvintele: Poliția, stai! – Nu te apropia! ori de a nu se conforma solicitărilor prevăzute la alin. (1), referitoare la renunțarea temporară la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, sau alin. (2).
În același timp, polițiștii trebuie să explice persoanei vizate de ce îi solicită să se legitimeze:
(1) Polițistul este îndreptățit să legitimeze și să stabilească identitatea persoanei numai în situația în care:
- a) aceasta încalcă dispozițiile legale, ori există motive verosimile pentru a bănui că pregătește sau a comis o faptă ilegală;
- b) există motive verosimile pentru a bănui că aceasta a fost prezentă la locul săvârșirii unei fapte ilegale ori are cunoștință despre faptă, autor sau despre bunurile având legătură cu fapta;
- c) aceasta solicită sprijinul sau intervenția organelor de poliție ori când din cauza vârstei, stării de sănătate, dizabilității, consumului de alcool sau altor substanțe psihoactive ori a altor asemenea circumstanțe necesită sprijinul organelor abilitate;
- d) descrierea acesteia corespunde unei persoane căutate potrivit legii, deține asupra sa bunuri sau se deplasează cu un vehicul, ambarcațiune ori aeronavă care corespunde descrierii unor bunuri sau mijloace de transport căutate potrivit legii;
- e) aceasta desfășoară o activitate supusă, potrivit legii, unor autorizări, avize sau înregistrări ori este implicată într-o procedură legală în fața unei autorități sau instituții publice;
- f) aceasta încearcă să pătrundă sau se află într-un spațiu în care accesul este controlat;
- g) cu ocazia unor controale sau razii, efectuate în condițiile art. 31 alin. (1) lit. g);
- h) există obligația legală de a se stabili identitatea acesteia.
Polițistul este îndreptățit să conducă o persoană la sediul poliției, atunci când:
- a) Nu s-a putut stabili identitatea acesteia ori există motive verosimile pentru a bănui că identitatea declarată nu este reală sau documentele prezentate nu sunt veridice;
- b) din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanțelor ori a bunurilor aflate asupra sa, creează motive verosimile pentru a bănui că pregătește sau a comis o faptă ilegală;
- c) prin acțiunile sale periclitează viața, sănătatea sau integritatea corporală, a sa ori a altei persoane, sau ordinea publică;
- d) luarea unor măsuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publică.
(2)Polițistul are obligația de a raporta șefului său ierarhic despre conducerea persoanei la sediul poliției, în cel mai scurt timp posibil de la momentul sosirii la sediu.
(3) Persoana este condusă la cea mai apropiată unitate de poliție la care se poate realiza identificarea sa, verificarea situației de fapt și, după caz, luarea măsurilor legale.
(4) Verificarea situației de fapt și, după caz, luarea măsurilor legale față de persoana condusă la sediul poliției se realizează de îndată.
(5) Polițistul are obligația de a permite persoanei să părăsească, de îndată, sediul poliției după finalizarea activităților conform (4) sau a măsurile legale care se impun.
(6) Se interzice introducerea persoanei aflate în sediul poliției într-un centru de reținere și arestare preventivă.
(7) Dacă în cadrul verificărilor se constată existența unor indicii cu privire la săvârșirea unei infracțiuni, se procedează conform normelor de procedură penală. Dispozițiile alin. (5) și (6) nu se aplică în cazul în care s-a dispus reținerea ori arestarea preventivă.
Pe de altă parte, polițiștii sunt obligați să se prezinte atunci când interacționează cu persoanele.
Din 26 ianuarie 2020, „în exercitarea atribuțiilor de serviciu, polițistul este obligat să își facă, în prealabil, cunoscută calitatea, astfel:
- a) dacă este în uniformă, prin prezentarea verbală a numelui și prenumelui, precum și a unității de poliție din care face parte;
b) dacă este în ținută civilă, prin prezentarea datelor prevăzute la lit. a), precum și a legitimației de serviciu sau a insignei.
Prin excepție de la prevederile alin. (1), atunci când siguranța polițistului sau rezultatul intervenției ar putea fi periclitate, polițistul își face cunoscută calitatea imediat ce acest lucru este posibil. În acest caz, intervenția polițistului se face prin anunțare: «Poliția!».”
Insa ce nu citesc eu aici este dreptul unei persoane de a riposta, reclama atunci cand sub aceste pretexte ii sant incalcate unele drepturi, ii este incalcata intimitatea.
Pentru Romania o tara plina de hoti, criminali, raufacatori si idioti asemenea legi sunt necesare pentru oamenii corecti care in ultimii 30 de ani nu mai au liniste si siguranta de a trai. Impotriva acestor legi sunt hotii, criminalii, raufacatorii anormalii si idiotii motivand drepturi care sunt valabile doar pentru o tara de oameni normali si corecti.
Si bineinteles politistii trebuie sa fie corecti si buni profesionisti nu cum sunt o buna parte in ultimii 30 de ani. Am scris aceste randuri pentru ca am o experienta de peste 70 de ani in regimul comunist, si democrat capitalist in Romania si in strainatate.
Wow, ai trait mai mult de 70 de ani in comunism? Daca nu e un secret cati ani ai? 101+ diferenta de la 70 la
Sau impotriva acestor legi sunt oamenii normali la cap care nu mai sunt prosti si naivi si inteleg motivul pentru care se dau aceste legi. Pentru a face abuz legal. Ca nu le pasa de siguranta cetateanului, le pasa doar sa faca bani de pe urma lui.
Cei normali la cap stiu ca lipsa puterii oamenilor legii este rapid suplinita de tupeul si puterea interlopilor si pericolul reprezentat de acestia este incomensurabil mai mare decat riscul de a fi abuzati de catre politisti…..cine a stat in tara in ultimii ani cunoaste situatia….
Corect -! Mare adevăr ai grăit -! Mulți dintre ei manifestă aroganță, te provoacă, apoi se prevalează de drepturile legii (uitând că în aceeași lege sunt active și obligații referitoare la acțiunile lor) și acționează după cum te citește din priviri… Am văzut cazuri în care erau în superioritate numerică, persoana legitimată nu a opus nici un fel de rezistență și totuși au trântit – o la pământ, au încătușat – o și au transportat – o la secție, mașina respectivului rămânând neîncuiată…
Poate fi vorba de un abuz în formă repetată în astfel de cazuri -? Cum pot fi trași la răspundere -?
Văd numai drepturile polițistului,dar eu care mă trezesc cu el în casă,fie el și în uniformă,de ce să nu îmi arate o legitimație.Daca e unul fals,ce e imbracat si de fapt e un hoț.De ce numai dacă e in civil să arate legitimația?
La fel m-am gandit si eu
Nu vedem padurea din cauza copacilor!! Riscul de a te trezi in casa cu un politist fals este aproape inexistent pentru ca acestia sunt vanati de cei adevarati si nu reprezinta nimic pe langa riscul de a fi calcat de hoti adevarati…Daca politistului nu-i dam mijloace, cu ce sa lupte contra hotilor? Pana la urma de ce sa platim o politie legata de maini?
INCALCATI CONSTITUTIA , INVIOLABILITATEA PROPRIETATII , ACCESUL FIIND POSIBIL DOAR CU MANDAT EMIS DE PROCURATURA !! CE DESCRIETI DV REPREZINTA ELUCUBRATIILE UNOR INDIVIZI !! Oricare actiune la C.E.D.O , CONTRA STATULUI ROMAN PT ABUZ IN SERVICIU , INCALCAREA DREPTURILOR OMULUI, SE VA SOLDA PRIN CONDAMNAREA STATULUI ROMAN , LEGILE U.E FIIND PRIORITARE FATA DE PREVEDERILE LEGILOR DIN TARILE MEMBRE !! PLATILE SE VOR ONORA DE CATRE PROCURORI / MAGISTRATI JUDECATORI , ETC , SENTINTE DATE DE CATRE U.E , CU EXECUTARE SI NU DE CATRE STATUL ROMAN !!!
Vorvorene tata aceleasi proceduri sunt si in tarile vestice…Daca o persoana este in primejdie intr-o locuinta nu trebuie nici un mandat fe la procuratura imbecilule…
Când zici tari vestice ,te referi la tari civilizate…..România e o țară condusa de trădători, tembeli, cretini…..cum sa fie poliția în așa țara daca nu tot tâmpită…. Cum sa dai mana libera la acești tembeli….dar în România se poate….țara nimănui.
Se patrunde fara mandat doar in caz de necesitate!! mai documenteaza-te si nu mai umple gasca babelor care le stiu pe toate….
dar in acest caz.. politistii trebuie sa se legitimeze.. sau dau buzna in casa cand vor si cum vor? daca sunt politisti falsi?
daca nu este asa e mai rau decat pe vremuri.. adica e TEROARE…
Vorvorene tata aceleasi proceduri sunt si in tarile vestice…Daca o persoana este in primejdie intr-o locuinta nu trebuie nici un mandat de la procuratura imbecilule…
Este adevarat, sunt situatii in care datorita urgentei justificate, politia poate intra in casa. Oricum, draga Rhesus comentariile tale nu fac altceva decat sa sublinieze nivelul tau de civilizatie. Esti militian activ sau ai iesit la pensie?
eu zic sa le traga politistii o mama de bataie la toti romanii asa preventiv ca sa nu scape nici un infractor de ce sa mai piarda timp cu discutii. O sa propun proiect de lege.
Sunt sigur ca aceste masuri sunt indreptate mai mult impotriva celor care se opun regimului politic ca in China, Rusia decat infractorului de rand.
AI impresia ca inRomania se respecta si nu se fac abuzuri foarte mari de catre politisti ?
Are să intre peste amărâți care se duc să prindă un peşte ca să supraviețuiască sau mă rog alte delicte minore dar în nici un caz nu o să intre peste interlopii ăia care îi însoțeau pe Dragnea sau pe Codrin pe la tribunale,în tot cazul eu treaba asta o văd ca o putere dată prostului pentru că noi nu avem poliție noi abem jepcari care umblă numai după ciubucuri şi şmenării ori să îşi rezolve afacerile lui,că de în Românica nu ai să vezi milițian sau popă fără afacere.
muie la toată poliția și jandarmerie. Sunt cei mai corupți după politicieni.
Alooooo…..pai EU ca si cetatean se pare ca nu am nici un drept,numai indatoriri fata de uraganul abilitat.
In acest caz , poate sa intre in casa sa te bata,as te fu.a si sa ti ia si bani…..si in apararea lui vine cu vechea replica: ” avem informati ca se desfasoara activitati ilegale pe acest domeniu”
Pai normal ar fi sa vina si cu probe,declarati si lucruri concrete.
La cum e politia in tara noastra , sa va tineti bine, ce faceau ei abuzuri pana acum….de acum inainte le face sub protectia legii….. Rusine…rusine…rusine
Asta a facut o din cauza cazului Caracal,dar acolo….nu doar politia, price cetatean al Romaniei,DACA are cunostinta say constata ca viata unei persoane este pusa in pericol, CONSTITUTIA ROMANIEI II DA DREPTUL DE A INTERVENI SI CHIAR DE A INTRA IN LOCUINTA!!!
ASA CA ……
Mai aveti tupeul sa spuneti ca suntem stat Democrat……..pai in p..a mea asta e politie politica……securitate……am ajuns inapoi la communism.
Pentru cine sau pentru ce s-au luat astfel de masuri??
Primi care ar trebui sa fie supusi aceste legi sunt judecatori,procurori,ministri si politicieni! Cine ne garanteaza ca politia sau jandarmi nu vor abuza sau nu vor folosi legea aceasta in alte scopuri. De ce nu ne ati spus si cum sa ne aparam….care ne sunt drepturile….DACA este un abuz,o rasbunare sau o greseala a politiei….noi ca si cetateni nu avem cum sa ripostam sau sa facem vreun demers pentru ca ei stau la adapostul legii!
Una dintre garantiile ca politia nu abuzeaza se regaseste in regelementarea activitatii lor care se desfasoara exclusiv pe baza si in executarea legii, structurile lor fiind concepute sa exercite un control permanent asupra personalului, asta pentru necunoscatorii bine intentionati, cat despre altiii…….. Cu alte cuvinte, lege eficienta in primul rand si apoi politie eficienta!
Si dreptul proprietarii, …. ?
Nu stiu de ce atata tam-tam pe chestia asta. Nu era nevoie de o astfel de lege pentru ca deja exista o exceptie de la interzicerea patrunderii in locuinta fara mandat – pentru a inlatura un pericol iminent (de exemplu), doar ca cei care dau legi nu le cunosc destul de bine pe cele existente deja!
Va rog sa-mi stergeti raspunsul sau sa oferiti un link prin care sa cer oficial ceva. La GDPR nu (mai) exista formularul pt solicitare date
Dacă te duc la poliție şi acolo fac nişte abuzuri împotriva ta,cu ce poți dovedi,dacă telefonul îl laşi la ofițerul de serviciu şi nu te la să fi însoțit de nimeni?!În situația ăsta eu sunt lipsiți de apărare ce bună ştiință şi vi se pare corect?!!!!
Vaiii, dar nu exista asa ceva! Politistii din Suceava sunt atat de corecti! Cand au participat la accidentul rutier in care tatal meu a fost accidentat pe trecere de pietoni, nici n-au coborat din masina in care se aflau (erau cu 2 masini in spatele soferului) si au permis sa fie inlaturate probe de la fata locului (pantofii tatalui meu sariti din picioare si luati de sotia soferului si dusi la ambulanta)!
Ciornei Catalin, politistul care s-a ocupat de caz, a musamalizat accidentul cap-coada! In zona (pe blvd. Ge. Enescu) este camera de supraveghere a politiei locale si ia filmarea de unde nu-i. Ciornei a scris ca e la 200 m distanta (de parca nu putea fi trimisa la INEC spre cercetare!). In tot dosarul n-am vazut o lista cu apelurile facute la 112!!! Pe ditamai bulevardul, deci nu pe o straduta dintre blocuri, Ciornei n-a gasit decat 2 asa zisi martori carora le-a luat declaratii dupa 6, respectiv 10 luni de la accident (!!!), iar declaratiile n-au fost scrise de ei cu mana lor ci doar pusi sa le semneze!
A vrut sa claseze cazul din lipsa de probe si martori, apoi, dupa ce n-a reusit asta la Curtea de Apel, a incercat sa arunce vina pe spital!
Ciornei a fost acoperit de procurorul de caz si de prim procuror! In ziua in care i-am trimis e-mail prim procurorului cu filmarea publicatiei online InformatiaTA unde era filmat la fata locului si se vedea masina de politie despre care ne spusese soferul si declaratia tatalui meu, exact atunci s-a intocmit rechizitoriul (deci in aceeasi zi! ce coincidenta!), dupa 10 zile dosarul bagat in instanta si articolul cu filmarea disparut de pe net, desi 2 ani si 4 luni a fost activ!!! Eu am facut copie la filmarea respectiva, dar ei au stiut ca n-o pot folosi in instanta!
Nu cred sa existe politist, avocat, procuror, judecator cinstit, cel putin nu in Suceava.. si nu-mi schimba nimeni parerea asta!
Daca politistii au dreptul de aintra in curte fara mandat probabil ca si eu am dreptul de a le face misiunea mai grea prin amplasarea de capcane intre poarta si usa casei.