Bucovina nu este o zonă geografică, Bucovina este o stare de spirit pe care o simt toți locuitorii județului Suceava, indiferent dacă localitățile lor au aparținut Regatului sau Bucovinei mamă.
Expoziţia permanentă a Muzeului de Istorie se află în clădirea situată pe strada Ştefan cel Mare nr. 33 din Suceava. Construită la începutul secolul XX, clădirea-monument istoric îşi păstrează faţada aproape neschimbată, în schimb interiorul a suferit numeroase transformări în cursul timpului, mai ales din momentul în care a devenit sediul Muzeului de Istorie. Construcţia care adăpostea fosta Prefectură din perioada austriacă a fost transformată pentru a fi utilizată ca muzeu, ultimile modificări realizându-se între anii 2014 şi 2016, în cadrul proiectului european O clădire de patrimoniu-muzeu pentru mileniul III.
Noua expoziţie permanentă a Muzeului de Istorie a fost inaugurată la data de 31 iulie 2016, în aceeaşi locaţie de la etajul întâi, ca şi precedenta expoziţie. Noua prezentare are la bază istoria locală, reflectată în numeroasele descoperiri arheologice făcute de-a lungul timpului, dar şi în numeroasele evenimente care au avut ca loc central de desfăşurare teritoriul de astăzi al judeţului Suceava. Numeroasele obiecte de patrimoniu expuse sunt explicate în contextul lor istoric cu ajutorul touchscreen-urilor existente în întreaga expoziţie, completând cunoştinţele vizitatorilor dornici să afle informaţii noi.
Deşi baza expoziţiei permanente este istoria locală, aceasta nu poate fi înţeleasă în afara istoriei noastre naţionale şi a contextului general european: Suceava a fost vreme de un secol şi jumătate principala reşedinţă a domnilor Moldovei. Pierderea acestui statut atunci când oraşul Iaşi devine „capitala cea nouă” a dus la scăderea importanţei Sucevei şi la degradarea monumentelor existente în ea. Ocupaţia austriacă a însemnat desprinderea părţii de nord a Moldovei de istoria acestei provincii istorice româneşti, iar revenirea Bucovinei în cadrul României Mari a dus la rândul ei alte transformări necesare în epocă pentru consolidarea noului stat. Cele două războaie mondiale, regimul comunist, au însemnat tot atâtea încercări pentru populaţia locală în această perioadă.
Ilustrarea istoriei în expoziţia permanentă se încheie în anul 1989 cu manifestaţiile anticomuniste desfăşurate la Suceava în decembrie 1989.
În cele 27 de săli, expoziţia de bază a Muzeului de Istorie se desfăşoară cronologic, de la cele mai vechi descoperiri arheologice, datând din Paleoliticul Inferior descoperite la Ripiceni (jud. Botoşani) până la revoluţia de la 1989. Cea mai mare parte a expoziţiei se datorează descoperirilor arheologice, începând de la sala 1 şi până la sala 15 inclusiv. Arheologii au pus în valoare evenimente petrecute de-a lungul istoriei în această parte de ţară cu ajutorul celor mai spectaculoase obiecte descoperite unde fiecare în parte poate spune o poveste: obiecte de podoabă, arme, monede, vase, textile arheologice etc.
Turul virtual „Prin Suceava la 1900” – vizitatorii au ocazia să vadă arhitectura veche a Sucevei distrusă sistematic în perioada comunistă.
Dragă turistule, aceeași Bucovină de odinioară te așteaptă să îți încarci din nou bateriile din acest loc plin de istorie și spiritualitate.
„…vizitatorii au ocazia să vadă arhitectura veche a Sucevei distrusă sistematic în perioada comunistă….”
Sunteți amabili să indicați câteva dintre clădirile care ar putea fi atribuite unei „arhitecturi vechi”,demne de a fi restaurate,distruse sistematic de către regimul comunist? Suceava era,până în momentul in care a dobândit statutul de centru regional, apoi județean,un oraș decăzut,un fel de stetl (târgușor evreiesc,așa cum erau cele din Galiția dar și din Bucovina austriacă,din Regat,precum Falticeni sau Dorohoi…) un simulacru urban așezat pe o intersecție…Numai bisericile vechi și Cetatea de Scaun mai aminteau de vechea glorie a orașului…
Astfel încât,dacă nu erau „distrugătorii” comuniști,Suceava ar fi rămas un fel de oraș precum Siretul,traind din amintiri și din faima relicvelor ,populația orașului fiind,la finele celui de-al doilea război mondial,de cca 15.000 de locuitori…Județele reprezentative pentru perioada interbelică (ca să nu invocăm ca pe o obsesie rezultată dintr-n complex doar perioada austriacă…) erau Radauți,Baia,Câmpulung…Suceava era,ca județ,doar un petec menit să conserve,cât-de-cât,gloria Moldovei lui Stefan cel Mare,iar atunci când Flutur uită că este președinte al CJ Suceava ales indirect și se dă mare gauleiter de Bukowina,inspector de drumuri și poduri, insultă și sentimentele și onoarea fostului județ Baia,cu Falticeni,oraș care provine tot dintr-un stetl din care comuniștii (un oarecare Acatrinei,mai ales…) au făcut un oraș tipic comunist,cu o fabrică de detergenți cu care i-a și imbălsămat pe locuitorii din umbra blocurilor… Dar și pe locuitorii fostului județ Radauți,Valea Sucevei,in special,foarte îndreptățiți să-și revendice vechiul statut,de județ,ca o aluzie perpetuă față de ocupantul ruso-ukrainean care a taiat partea de sus a locului ,ca să aibă bulbacii loc de guleai în pământurile strămoșești ale românilor.
Pe urmă,evocând muzeul,acum „de importanță națională”,ca să ia salariu mai mare domnul Ursu,nu trebuie să vă scape din vedere derapajele,erorile,fraudele,politicile greșite,impostura jegoasă a unora,miza pe sfertodoctism,toate acestea reieșite din politica de kliupă a domnului Flutur prin prepușii săi,y compris, domnul Ursu ,care se comportă față de monumentele cu care se află in raporturi efemere,totuși, ca un angrosist parșiv,ce s-a intabulat cu patrimoniul „bukowinean” și care le scoate la produs ca pe niște batrâne și indolente kurve ,așa cum face cu Cetatea de Scaun a Sucevei, pe care au arondat-o cuplului de impostori&macaleandri&drogangii Gâză&Sohn,spre cele necesare,ale buzunarului lor!
Ceea ce explică, in cea mai mare parte,locul 8-9 la turism,în clasamentul oficial (din statisca I.N.S,nu a D.J.S.,care manipulează cifrele ca să-i facă pe plac lui Flutur…) pe care il ocupă județul Suceava,cu potențialul său uriaș,care asigura,in comunism,locul 3 pe țară,după Valea Prahovei și litoralul Marii Negre…Este și un paradox – pe atunci se ocupau de turism,totuși,specialiștii,nu politrucii,nu complexații cu etnie incertă…
Punctual:
– de ce pe frontispiciul muzeului a fost „restaurată” stema imperiului austro-ungar? Logica nu poate fi aceea că „…așa a fost”… O fi fost,prin acte perfect compatibile cu dreptul internațional public,recunoscute fără echivoc,toate clădirile administrative intră în proprietatea și liniștita posesie a statului cu care s-a unit bucata de pământ răpită din trupul Moldovei,in cazul de față…Cam pe când intenționați,domnule Flutur,să puneți mâna pe der kluppe, ca să instalați și pe clădirea, in care cu onor țineți fichetul cu bundițe și izmene naționale, stema austriacă? Dar pe clădirea „Palatului de Justiție”,când veți pune insemnele simbolice ale Österreichischen Justizminister,ale penitenciarului terezian ???
Dar pe vechile locații,când veți repune pajurile impărătești,cf. viselor dumitale de pădurar blocat in miturile de nivel specific,cu o Bukowina care era ”Herzoghtum” și care putea fi parte a „păcii de la București”,cum credea și consilia un mare bou cu studii aproximative și scremute, medii,consilier de facto al domnului Ursu? Pe zidul de la ușa de intrare a muzeului nu ar fi incăput,cu litere de bronz,măcar o parte din textul moțiunii Congresului General al Bucovinei care proclamă „…Unirea necondiționată și pe vecie a Bucovinei,în vechile ei hotare,până la Ceremuș,Colacin și Nistru,cu Regatul României” ? Oare pentru că domnul Ursu,aparent și poate chiar sigur reprezentant al al unei etnii discriminate,are idei originale,abia disimulate pe la televizor,despre caracterul necondiționat al Unirii,care ar fi trebuit sa fie altfel, ca să nu-știu-ce, despre care știe numai el,consilierul de facto Gâză precum și,prin contaminare de kliupă,un anume președinte de CJ al PDL Suceava?
– dar de ce, in muzeul propriu-zis, se alocă un spațiu deșănțat unei propagande frivole,cea in care sunt înfățișate cozile de la alimentare apoi,foarte pe larg,tablourile,busturile și alte cele ale clasicilor marxism leninismului,încât dacă ești un pic neatent,ieși din muzeu ca și cum ai fi vizitat răposatul „Muzeu de istorie al PCR,al mișcării revoluționare și democratice din Romania…” Este,mai mult sau mai puțin,aceeași greșeală pe care o făceau reprezentanții CDR care il atacau pe Iliescu pe panouri stradale mari,la nivelul ochiului,în care se spuneau felurite măscări și urări de bine și sănătate față de comunistul Iliescu,față de toți tații și mamele sale,cu corp mic de literă,iar alături se lăfăia și poza neocomunistului Iliescu,tânăr,frumos,numai bun de votat…
– renumita ”Sala a Tronului” a fost transformată,dintr-un kitsch comunist într-unul pedelist,adecă de unde până în 1989 în acea sală erau evidențiate propensiunile sociale ale domnitorului care dădea,nu-i așa, titluri de proprietate și ranguri celor proveniți din clasele de jos,hopa,după 1989,in mandatele nesfârșite ale lui Ursu,„se pune accent” pe dimensiunea externă,domnul primește solii puterilor vremii ,ăia stau la taclale intre ei și trag cu urechea la informații clasificate,de undeva intră și Maria-Voichița care il anunță pe domn chestii interesante pentru menajul lor,niscaiva noutăți ciclice,nu-i așa,ori il intreabă cu ce să-l servească la cină…Totul văzut dintr-o perspectivă meschină,laterală,inghesuită…
– față de abundența de busturi,drapele și simboluri comuniste menite să sublinieze scena cu statul la coadă la lapte-praf dar ,de fapt,îi învață pe vizitatorii copii că cine e Lenin,cine Stalin,Ceaușescu,este expediată in derizoriu perioada celui de-al doilea război,cu bune și cu rele… Nu există nici o mențiune explicită despre ultimatumurile sovietice,despre exodul și drama populației românești evacuate peste noapte,despre ordinul de zi al generalului Antonescu cu fraza istorică: „Vă ordon:treceți Prutul!” Nici despre deportările evreilor și țiganilor in Transnistria,despre comportamentul inuman față de aceștia…Totul este confuz,lapidar,voit inexpresiv,ca niște note de subsol încropite in grabă,prin raportare chiar la numărul de săli alocate clasicilor marxism-leninismului…
– insă muzeul de istorie se face vinovat,prin managerul său,de comiterea unei blasfemii absolut fără precedent,la care a asociat alte muzee sau personalități despre care nu se știe nimic in legătură cu caracterul voluntar sau involuntar al participării la numita blasfemie – muzeul a expus,fără ezitare,o așa-zisă spadă „originală” a lui Stefan cel Mare,practic „sora geamănă a celei de la muzeul din Istanbul”,care ar fi fost găsită undeva,la Curtea domnească de la Vaslui,indicându-se referințe false,inexistente in realitate… ”Sabia” nu era clasată conform normelor,purta urme grosolane ale contrafacerii,însă domnul manager Ursu nu a ezitat să întărească manopera dolosivă ,dând asigurări prin interviuri că avem spada noastră,nu mai avem ce căuta pe la turci…
Si in ziua de astăzi este greu de estimat ce s-a urmărit prin promovarea unui fals grosolan,în condiții atipice chiar și pentru episoade comparabile,de aiurea…La scurt timp s-a pus batista pe țambal,contrafacerea a fost retrasă,apoi la Iași și Alba Iulia nu s-a mai pomenit nici în treacăt prin cataloage despre vreun statut oarecare ale acelei producții … Nimeni nu a fost intrebat despre originea afacerii,cine a initiat-o,în ce scop,cel mai probabil scopul final era ca scandalul să explodeze la Alba Iulia,ca să compromită centenarul Unirii…
– in fine,oculta care acționează inclusiv la muzeul Bucovinei,greu dar nu imposibil de definit,cea care se comportă ca un stăpân al trecutului și un interpret după ureche al sensului istoriei nu zice nici pâs despre intruziunile unui stat vecin și neprieten obsedat de pamânturile noastre chiar și acuma, când stau la mila marilor puteri ca să-i păzească de fratele rus… Cum explică domnul Ursu (întrebare pur retorică…) faptul că insemnele heraldice ale județului Suceava sunt in culorile albastru-galben ale unui stat vecin,fără nici o legătură cu simbolistica traditională,cu stemele perioadei interbelice,de exemplu,pur și simplu fiind vorba despre culorile unui stat străin,cu o heraldică inventată,la nivel de amatori comuniști,expansioniști?
Așadar,când vorbiți despre muzeul Bucovinei,să aveți in vedere că aici se află una dintre explicațiile poziției precare a turismului județean,locul 8-9,chiar 10-11 in unele statistici,fiind locuri de pluton… Că nu vine turistul,fie el localnic sau străin ,să vadă propaganda ieftină a lui Flutur,nice izmenele sale,nice bundițele sale cu jderi,ținutele sale kitsch, de politruc scăpat din pădure cu kuru-nainte,nice festivalurile sale sămănătorist-pășuniste,oameni buni și cinstiți gospodari,așa mă socotesc eu,ca martir al Bukowinei,cu lacrimi in ochi,să mă votați pe mine,medic Gheorghe Flutur …
Mai ușor cu pianul pe scări,bade!