Digitalizarea serviciilor publice reprezintă o prioritate, iar ANAF depune eforturi considerabile în vederea implementării în paralel a mai multor programe informatice.

În această arhitectură, Sistemul RO e-Transport își propune să revoluționeze abordarea transporturilor rutiere de bunuri din perspectiva combaterii evaziunii fiscale, pentru aceasta operaționalizându-se modulele de analiză complexă de risc, pe fondul acumulării de informații în baza de date specifică. Subliniem faptul că, de la punerea în funcțiune a RO e-Transport, analizele de risc efectuate au evoluat din perspectiva gradului de complexitate proporțional cu volumul de date înregistrat. 

Împreună cu AVR, ANAF dezvoltă programul e-Sigiliu, ca parte integrantă din RO e-Transport, care va permite monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport marfă suspecte a fi implicate în mecanisme complexe de evaziune fiscală.

Un alt demers menit să dezvolte capabilitățile RO e-Transport îl reprezintă inițierea unei achiziții publice de camere de luat vederi de tip LPR ce vor fi montate în punctele de trecere a frontierei de stat a României, acolo unde nu există acoperire cu camerele de luat vederi ale CNAIR, ca parte a extinderii sistemului RO e-Transport.

În cadrul programului de digitalizare al ANAF, sunt întreprinse măsuri de optimizare a fluxurilor informaționale interne, în acest proces fiind implicat și mediul de afaceri care a fost consultat în mod constant. 

În urma consultărilor, au rezultat inclusiv modificări legislative în sensul armonizării obiectivelor urmărite de ANAF cu realitatea din teren descrisă de partenerii de dialog.

Pentru eficientizarea activității, ANAF-DGAF a început un program complex de reorganizare prin reașezarea inspectorilor din departamentele de verificări ale achizițiilor intracomunitare în structuri RO e-Transport (concepute a derula activități cu o flexibilitate și dinamică deosebite) ca măsuri de implementare imediată a strategiei de combatere a evaziunii fiscale cu TVA intracomunitară.

Subliniem faptul că eficiența măsurilor de mai sus a fost testată prin acțiunile derulate în anul 2023 și începutul anului 2024, pe specific RO e-Transport. 

În cifre, cele de mai sus se traduc astfel: 

  1. 2.095 de contribuabili verificați 
  1. b) sancţiuni contravenţionale aplicate în valoare totală de 119.151.424 de lei (dintre care, 98,46%, respectiv 114.931.733 de lei pentru nerespectarea legislației RO e-Transport – OUG nr.41/2022) 
  2. c) implicaţii fiscale estimate în valoare de 67.353.726 de lei

În ceea ce privește numărul de înregistrări din RO e-Transport, 19.195.733, o pondere covârșitoare o reprezintă transporturile efectuate pe teritoriul național, 18.508.815, adică 96%.

Restul înregistrărilor sunt reprezentate în special de Achiziții Intracomunitare (AIC) – 353.513, Livrări Intracomunitare (LIC) – 134.745, Importuri (IMP) – 56.192 și Exporturi (EXP) – 30.022.

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.