Dacia, constructorul de mașini care are fabrică în România, a anunțat că prima sa mașină 100% electrică va fi produsă în China, pentru că atunci când vine vorba de industria auto nu contează nici măcar forța de muncă ieftină. Dacă în ultimii 30 de ani, Guvernul României a încercat fără succes să atragă constructorii auto cu o forță de muncă foarte ieftină, cu numeroase cadouri fiscale, cu ajutoare de stat, se pare că toate acestea nu mai funcționează, iar România nu este clar o destinație pentru constructorii de mașini electrice.
Cele mai afectate state UE riscă să fie chiar cele care produc cele mai multe mașini în acest moment. În Germania, peste 830.000 de persoane lucrează în industria auto. Dar guvernul german estimează că în cel mai teribil scenariu, Germania ar putea pierde 400.000 de locuri de muncă, până în 2030, dacă industria auto s-ar concentra doar pe mașini electrice.
Mașinile electrice necesită de 6 ori mai puține piese decât o mașină cu combustie. Acest lucru înseamnă o producție mai mică de piese auto. De asemenea, pentru a construi o mașină electrică e nevoie de o echipă cu 30% mai mică decât una pentru o mașină cu combustie. Diferența cea mai mare este între diesel, unde e nevoie de 10 muncitori, și cea electrică, unde e nevoie de un muncitor. Plus că această reducere de personal este accelerată de automatizări în fabrici și de numeroase componente electrice. Producția de mașini electrice are un grad de automatizare mult mai mare decât cea pentru diesel sau benzină.
Potrivit unui alt sondaj realizat în Germania, circa 100.000 de muncitori germani din industria auto riscă să-și piardă locul de muncă până în 2025 din cauza trecerii la mașinile electrice, dacă constructorii germani nu vor recalifica muncitorii. Pentru producția de mașini electrice, mulți muncitori vor trebui să se specializeze în alte domenii care ajută la construcția de astfel de mașini. Un domeniu esențial pentru Uniunea Europeană va fi producția de baterii.
Trecerea la mașini electrice va aduce pierderi pentru numeroase țări din UE, care astăzi produc componente pentru mașinile diesel sau benzină. 30% din mașinile din Germania sunt produse cu componente auto fabricate în Italia. Dar odată ce producția va fi completă pentru mașini electrice, Italia riscă să piardă 60.000 de locuri de muncă în următorul deceniu și să nu reușească să-și recalifice muncitorii, deoarece nu atrage investiții în domeniul mașinilor electrice, arată corriere.it.
Economia României, dependentă de industria auto
România este unul dintre statele UE care depinde cel mai mult de industria auto. 15,8% din economia națională este reprezentată de angajații din industria auto din țara noastră. România și Slovacia sunt pe primele două locuri, având ambele aceeași pondere. În România, în anul 2018, lucrau circa 190.000 de persoane în industria auto și eram pe locul 4 în UE, după Germania, Franța și Polonia, potrivit profit.ro. Totuși, țara noastră nu este în top 4 producție de mașini și suntem depășiți chiar și de Ungaria. La capitolul producție mașini, România e abia pe locul 9 și avem cea mai mică producție per angajat.
Mulți angajați din industria auto din România lucrează în domeniul componentelor auto. Țara noastră are doar două uzine de mașini: Dacia și Ford. Niciuna nu produce momentan mașini electrice în țara noastră. Dacia o face în China, ceea ce poate fi un semnal de alarmă pentru Guvernul României.
Dacia e recunoscută pentru faptul că produce mașini foarte ieftine și nu va renunța la acest avantaj nici cu mașinile electrice. Dacă Beijingul o va convinge să producă în China și să vândă în Europa, România ar putea pierde un constructor auto. De asemenea, Guvernul României nu are o relație deloc bună cu Beijingul în acest moment, iar pentru a produce mașini electrice are nevoie de tehnologia chineză.
Investițiile auto în țara noastră sunt foarte mici, în condițiile în care producția de mașini electrice este foarte costisitoare. Ford va investi 300 de milioane de dolari până în 2023, pentru a produce un nou vehicul care va avea și o versiune electrică. Mașina electrică ar trebui lansată abia în 2024.
Dacia nu are un plan pe termen scurt, însă reprezentanții constructorului auto spun că după 2035 vor produce doar mașini electrice, inclusiv în România. Doar că țara noastră ar putea deveni doar o producție de motoare electrice și baterii pentru Dacia.
O parte semnificativă din angajații de la Dacia și Ford riscă să rămână fără locuri de muncă până în 2035, când se va trece doar la producția de mașini electrice.
Ce trebuie să facă România pentru a salva locurile de muncă
Este deja o realitate că tranziția verde va duce la pierderea multor locuri de muncă din prezent. Guvernul român trebuie să identifice muncitorii din industria auto care riscă să-și piardă locul de muncă în următorii 10-15 ani, în urma tranziției verzi.
Pentru a evita un număr din ce în ce mai mare de șomeri, Guvernul trebuie să ofere programe de recalificare, în alte domenii esențiale pentru producția de mașini electrice: software, baterii și alte componente care acum se găsesc în China.
Franța se gândește să ofere programe de recalificare în următorii ani, dar încă nu au fost aplicate astfel de programe. Nici Uniunea Europeană nu are un mare proiect pentru a le oferi muncitorilor o altă șansă. Renunțarea la mașini diesel și benzină se realizează ușor, însă consecințele pot fi catastrofale, deoarece industria auto este motorul economiei europene.
România trebuie să renunțe la ideea de a oferi ajutoare de stat unei industrii care se va schimba complet în viitor și să facă investiții în tehnologie de care vom avea mare nevoie peste 10 ani. Guvernul trebuie să ofere programe de finanțare (sau să cumpere acțiuni) unor companii ce vor să producă baterii în țara noastră. Chiar și reciclarea bateriilor și repararea acestora ar putea fi profitabilă.
Dar Germania experimentat deja tranziția verde în domeniul auto, iar sindicaliștii avertizează că se pierd locuri de muncă chiar dacă se deschid mari fabrici pentru producția de baterii. Adică nu toți angajații care își vor pierde locul de muncă își vor mai găsi unul nou în producția de baterii, care se vrea a fi viitorul Uniunii Europene. Mulți producători de mașini electrice din Germania sau Franța își mută producția spre Estul Europei, în țări precum Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, arată o analiză reuters.com. România nu e o destinație pentru marii producători auto, fiind ocolită de Daimler, BMW sau Volkswagen, iar Renault chiar dacă are Dacia nu se concentrează pe România. Țara noastră duce lipsă de materii prime și tehnologie.
Fără un plan național de re-industrializare pentru producția de mașini electrice, România riscă să piardă și locuri de muncă, și să privească cum vecinii noștri vor atrage marile investiții. Re-industrializarea trebuie să înceapă cu o reformă la nivelul sistemului universitar, așa cum fac și alte țări. România are nevoie de o universitate pentru inteligență artificială și sustenabilitate, unde viitorii ingineri să învețe cum să producă mașini electrice sau alte tehnologii prietenoase cu mediul. Politehnica București are o industrie învechită, care nu mai corespunde nici măcar cu realitatea din 2021 și e la ani lumină de realitatea din 2035. Pentru a ține pasul cu noile tehnologii, Franța a creat o universitate specializată în științe, care astăzi rivalizează cu celebra MIT din Statele Unite ale Americii, relatează psnews.ro.
Lasa un raspuns