De la publicarea Decretului Preşedintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă, s-au născut întrebări privind diferenţele dintre Certificatul de Situaţie de Urgenţă (CSU), care nu a fost reglementat în trecut şi care poate fi solicitat de operatori economici afectaţi de pandemia de COVID-19, şi avizul de forţă majoră, existent în legislaţie de mult timp.

 

Ce este certificatul pentru situații de urgență (CSU)

 

Certificatul pentru situații de urgență (CSU) este un document eliberat de autoritățile statului care te poate ajuta să obții facilități sau măsuri de sprijin în relațiile comerciale. 

Certificatul este util mai ales pentru IMM-uri. Indiferent că firma se ocupă cu reparații auto, în domeniul imobiliar, cu vânzarea apartamentelor sau în domeniul turismului, odată obținut acest certificat poți beneficia de amânarea plății chiriei pentru imobilul folosit ca sediu social sau punct de lucru, dar și de amânarea unor facturi pentru electricitate, gaze naturale, apă, telefonie și internet. 

De asemenea, certificatul poate ajuta la suspendarea rambursării ratelor, a dobânzilor și a comisioanelor la contractele de credit și leasing cu până la nouă luni, precum și la scutirea de la plata penalităților în cazul întârzierii în executarea contractelor cu autoritățile publice, pe toată durata stării de urgență.  

Certificatul pentru situații de urgență se obține în urma depunerii unei cereri online pe platforma http://prevenire.gov.ro/. Certificatul este eliberat în mod automat după validarea solicitării.      

Pentru obținerea CSU este nevoie doar de o cerere și o declarație pe proprie răspundere care să conțină datele de contact, motivul solicitării, tipul certificatului dorit (albastru sau galben) și CUI/CIF. Astfel, declari că întreprinzi o activitate menționată în ordonanțele militare nr. 1, 2 și 3 și că ți-ai restrâns afacerea parțial sau total pe durata stării de urgență. 

Cum aceste certificate vor fi verificate după relaxarea economiei, este bine să deții documente doveditoare care să arate reducerea activității în ultimele săptămâni. 

 

Ce este avizul de forță majoră

 

Avizul de forță majoră este un document constatator, eliberat în conformitate cu legislația în vigoare în situația unui eveniment de forță majoră. Potrivit legii, trebuie să fie vorba de un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil. 

Avizul este reglementat prin articolul nr. 1351 alin. 2 din Codul Civil și prin Legea Camerelor de Comerț din România nr. 335/2007 și poate fi obținut de către orice societate înscrisă la Camera de Comerț și Industrie a României sau la camerele de comerț județene. 

Deși, teoretic, orice societate poate solicita acest certificat eliberat de autorități, pentru a te califica, este nevoie ca în contractul încheiat să existe o clauză în care să se menționeze ce măsuri se vor lua în cazurile de forță majoră. De asemenea, trebuie să dovedești că nu îți poți îndeplini obligațiile contractuale ca urmare a apariției evenimentului de forță majoră. 

 

Mai multe detalii despre Certificatul pentru situații de urgență și Avizul de forță majoră  găsești AICI!

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.