Conducerea in siguranta este unul dintre cele mai importante aspecte de luat in calcul pentru un sofer si pentru pasageri. Un rol important in parcurgerea distantelor scurte sau lungi, in perioada anotimpului rece, il constituie modul cum se prezinta anvelopele de iarna. Daca acestea sunt intr-o stare buna, avantajele vor aparea in timpul condusului, dar daca prezinta semne de uzura, pot constitui un risc pentru participantii la trafic. De aceea, inainte de a pleca la drum, conducatorul auto trebuie sa verifice starea acestora.

Verificarea uzurii cauciucurilor de iarna

Producatorii de cauciucuri de iarna au conceput aceste produse pentru a asigura deplasarea in conditii vitrege, de carosabil umed, acoperit cu zapada sau polei, oferind un plus de siguranta. Daca masina ruleaza cu un pneu uzat, creste riscul de explozie sau acvaplanare, care pune in pericol viata pasagerilor din vehiculul respectiv, dar si pe a celorlalti participanti la trafic.

Iata cum pot fi verificate cauciucurile:

  • masina se opreste pe o suprafata plana, fara denivelari si se vireaza la maximum volanul. In acest fel se pot verifica pneurile daca sunt uzate uniform sau neuniform, atat pe partea dreapta cat si pe stanga benzii de rulare. Daca anvelopa este uzata in exteriorul sau in interiorul benzii, este un semnal de alarma. Toate pneurile au indicatori de uzura, aflati in trei sau patru puncte, in interiorul canalelor benzii de rulare. Acesti indicatori sunt de fapt mici bucati de cauciuc proeminente care, odata atinse, atrag atentia ca banda de rulare are mai putin de 4 mm si nu mai prezinta siguranta pentru sofer si pasageri;
  • se verifica adancimea profilului – folosindu-se de un subler manual sau de unul electric, soferul poate verifica adancimea profilului. Sublerul se introduce in canelurile cele mai adanci. In general, anvelopele trebuie sa aiba o inaltime a profilului de minimum 1,6 mm pe toata circumferinta si pe o banda centrala alcatuita din trei sferturi din latimea anvelopei. Daca nivelul de uzura a profilului ajunge la acelasi nivel cu indicatorul de uzura este un semn ca anvelopa trebuie inlocuita. Se vor achizitiona cele mai bune anvelope de iarna, pentru a elimina riscurile si a beneficia de un rulaj confortabil si in siguranta;
  • echilibrarea anvelopelor se verifica de fiecare data cad se face rotatia lor, adica intre 9.000 si 12.000 de kilometri. Echilibrarea previne uzura anvelopelor, dar este benefica si pentru protejarea suspensiei vehiculului sau a sistemelor de directie.

Pentru a prelungi durata de viata a pneurilor, este recomandata rotirea acestora, inclusiv a celor de schimb. Acest lucru presupune mutarea lor in pozitii diferite, pentru ca uzura sa se produca in mod egal. In acest fel, posesorul auto va economisi bani, dar va asigura si mentinerea lor intr-o stare buna pentru mai mult timp. Conform expertilor de top de la Odat.ro, schimbarea se face intre anvelopele din fata si cele din spate. Uzura neuniforma apare in special in cazul vehiculelor care sunt dotate cu tractiune pe fata, sistemul exercitand o presiune diferita la nivelul cauciucurilor din fata in raport cu cele din spate. De asemenea, rotatia se face in functie de tipul anvelopei, de marca sau model.

Pentru riscuri minime si o securitate sporita, este indicat sa se inlocuiasca si valvele de fiecare data cand sunt inlocuite anvelopele. Acestea sunt esentiale in pastrarea etansa a cauciucurilor, dar din cauza rotatiei si a presiunii se uzeaza destul de des. Schimbarea lor este utila pentru imbunatatirea duratei de viata a cauciucurilor, dar si pentru siguranta oamenilor.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.