Angelica Fădor, deputat PNL de Suceava, a solicitat în plenul Parlamentului, miniștrilor Finanțelor, Transporturilor și Fondurilor Europene să acceseze fonduri europene pentru modernizarea Vămii Siret și a accesului spre acest punct de frontieră, precizând că acesta este singurul din nord-estul țării care asigură traficul rutier de marfă cu Ucraina.

După ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a arătat că birourile vamale de frontieră Halmeu, Siret, Constanța Sud trebuie modernizate în cadrul Axei prioritare 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal de calitate, durabil și eficient, Obiectivul specific 2.6. de reducere a timpului de staționare la punctele de comunicare transnațională, prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020.

Prin acest program se poate finanța construcția sau modernizarea infrastructurii de acces în punctele de trecere a frontierei, inclusiv în vamă, crearea, extinderea și modernizarea infrastructurii de control vamal și rutier în birourile vamale, inclusiv a clădirilor aferente, achiziția de echipamente specifice activității de control vamal nedestructiv, achiziția de instrumente și echipamente aferente activității de monitorizare dinamică a perimetrului și dirijare a traficului”, a arătat deputatul liberal.

Deputatul PNL a precizat că punctual vamal Siret este singurul din nord-estul țării care asigură traficul rutier de marfă cu Ucraina și că pe o graniță ce depășește 600 de km, mai există, alături de punctul de trecere Siret, doar o singură vamă ce asigură traficul greu, și anume Halmeu, în județul Satu Mare, aflată la aproape 400 km.

Traficul se ridică la valori semnificative, într-un singur an, trecând prin vama Siret aproximativ 90.000 de tiruri (în medie 250 pe zi), peste 4.000 de autobuze, 90.000 de minibusuri, 300.000 de autoturisme, aproximativ 900.000 persoane trec prin vamă cu mașina și 400.000 pe jos”, explică Fădor.

Din cauza infrastructurii deficitare și a craterelor din asfalt Vama Siret arată dezolant, fără utilități, deși sistemul de furnizare a apei se află la intrarea în vamă.

Nu are utilități obligatorii cum ar fi apă și canalizare, deși sistemul de furnizare a apei se află la intrarea în vamă. Deși Ucraina se află într-o situație economică dificilă, în vama lor, infrastructura rutieră a fost modernizată”, a mai spus deputatul sucevean.
Ea a mai arătat că traficul este îngreunat pe DN 2, motivat de autocamioanele de marfă ce așteaptă să intre în vamă și care creează mari probleme de circulatie și că în momentul în care tirurile sunt parcate pe două rânduri, timpul de așteptare fiind și de peste 24 de ore, se circulă pe contrasens, dar că sunt și probleme de mediu.

„Pentru rezolvarea problemelor semnalate există fonduri europene care pot fi accesate: pentru transportul greu există axa prioritară 2.6. POIM (finanțările se puteau depune încă din anul 2016, iar ultimul termen este 31.12.2018), iar pentru transportul ușor sunt finanțări transfrontaliere care au termen de depunere 17.05.2018”, a mai spus Fădor.

Deputatul liberal sucevean a mai arătat că și Agenția Națională de Administrare Fiscală consideră că modernizarea biroului vamal de frontieră de la Siret reprezintă o necesitate, conform răspunsului primit de Consiliul Județean Suceava la o adresă transmisă acestei instituții.

Fădor întreabă cei trei miniștri ce măsuri concrete vor lua pentru modernizarea acestei vămi și care este termenul în care vor reuși să le implementeze.

„În cazul in care nu se pot aloca bani de la bugetul de stat pentru modernizarea vămii, considerăm că este imperios necesar să accesați fonduri europene pentru rezolvarea acestei probleme”, a conchis Angelica Fădor.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.