Potrivit deputatul PNL de Suceava Ioan Balan, Guverul a adoptat această OUG, pentru a simplifica procedura de acces la fondurile alocate de stat pentru șomaj tehnic în perioada actualei crize, pentru a detalia procedurile de aplicare, dar și pentru a prelua sugestiile primite de la societatea civilă.
Acesta a precizat că perioada de referință pentru prevederi este 16 martie – 16 aprilie.
„Poate beneficia de şomaj tehnic plătit de stat în această perioadă orice angajator care a închis temporar total sau parţial a redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19, şi a evidenţiat în REVISAL angajaţii cărora le întrerupe temporar total/parţial contractul individual de muncă (CIM). Şomajul tehnic, conform codului muncii se acordă exclusiv angajaţilor având CIM. Prevederea se aplică şi cluburilor de fotbal şi ONG, practic oricărui angajator având salariaţi cu formă de angajare CIM. De alte indemnizaţii similare șomajui tehnic plătit de stat în această perioadă pot beneficia orice PFA, întreprindere individuală, persoane care obţin venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor sau drepturi conexe, structurile sportive având contracte de activitate sportivă”, a explicat Ioan Balan.
Acesta a precizat că angajatorii cu angajaţi având CIM primesc pentru fiecare persoană – 75% din salariul brut al angajatului sau maxim 75% din câştigul salarial mediu brut. Categoriile tip PFA, II, cei angajaţi cu drepturi de autor, orice formă de muncă aferenta meseriilor liberale primesc indemnizaţie lunară egală cu 75% din câştigul salarial mediu brut. Structurile sportive pentru persoanele având contracte de activitate sportivă primesc 75% din drepturile în bani aferente contraprestaţiei sportive sau maxim 75% din câştigul salarial mediu brut.
Trebuie menționat că angajatorii pot, dacă doresc, să suplimenteze sumele până la minim 75% din salariu, conform Codului Muncii.
Potrivit parlamentarului sucevean, angajatorii cu angajaţi prin CIM pot depune documentele pentru a obține fondurile la ANOFM/AJOFM-urile din judeţele în care au sediul social, iar celelalte forme de muncă – PFA, II, etc la ANPIS/AJPIS-urile din judeţe.
Angajatorii trebuie să depună cerere semnată şi datată, declaraţie pe propria răspundere şi lista de angajaţi aflaţi în şomaj tehnic. Atenţie: în Declaraţie li se cere să certifice faptul că informaţiile sunt adevărate şi li se prezintă consecinţă juridică a prezentării unor informaţii false. Răspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea.
Cererile pot fi depuse la ANOFM astfel:
• Pentru 16 – 31 martie începând cu 1 aprilie.
• Pentru 1 aprilie – 16 aprilie începând cu 1 mai.
Pentru celelalte categorii: Până în data de 10 ale lunii (aprilie/mai).
Pentru depunerea electronică a documentelor, la ANOFM s-au creat adrese speciale în fiecare judeţ, iar la ANPIS sunt în curs de creare adrese dedicate în fiecare judeţ.
Angajatorii care depun la ANOFM primesc banii în 15 zile de la depunerea documentelor.Celelalte categorii care depun la ANPIS îi primesc în 10 zile de la depunere.
Obligaţia angajatorului după ce primeşte banii este să plătească sumele angajatilor aflaţi în şomaj tehnic în 3 zile.
Excepţii?
✓ În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care, cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația în cauză.
✓ În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația aferentă contractului individual de muncă cel mai avantajos.
Lasa un raspuns