Deputatul AUR de Suceava Petrică Negrea a transmis că trenurile spre Moldova au rămas în secolul trecut. Parlamentarul sucevean a precizat că, atunci când a călătorit cu trenul prin Ardeal, a fost plăcut surprins de condițiile oferite. Garniturile care circulă spre Cluj, Timișoara sau Sibiu sunt moderne, confortabile și bine întreținute. De altfel, el a remarcat că exact în aceste orașe își au reședința un fost premier, un fost președinte și actualul ministru al Transporturilor. Sigur, poate fi doar o coincidență.
„Ce nu este deloc o coincidență este contrastul flagrant între aceste trenuri și cele care deservesc Moldova. Cei care călătoresc cu trenul spre Suceava, Vatra Dornei sau Iași știu deja că vagoanele sunt vechi, uzate și lipsite de confort. Vara, călătoria devine o adevărată încercare a răbdării, cu aer condiționat care funcționează sporadic sau deloc, iar temperaturile din interior ajung la un nivel greu de suportat. Iarna, condițiile sunt imprevizibile – în unele vagoane căldura este fie insuficientă, fie excesivă, ceea ce face ca drumul să fie un efort, nu o plăcere. Și pentru a întări toate aceste lucruri, ieri trenul de la ora 17:25 pe ruta București – Suceava a avut o întârziere de 100 de minute din cauza faptului că nu a existat nicio locomotivă disponibilă.
Calitatea precară a trenurilor nu este neplăcută doar pentru locuitorii Moldovei, ci și o frână uriașă pentru turism. Bucovina este una dintre cele mai apreciate destinații din România, cunoscută pentru mănăstirile sale pictate înscrise în patrimoniul UNESCO, peisajele spectaculoase, tradițiile autentice și gastronomia sa de excepție. Și totuși, turiștii care vor să ne viziteze sunt descurajați de condițiile de transport. Călătoria cu trenul spre această zonă a țării ar trebui să fie o experiență confortabilă, nu un test de rezistență.
Și dacă trenurile sunt depășite și neglijate, drumurile nu sunt nici ele cu mult mai bine. În afară de calitatea lor care nu garantează siguranța circulației, aglomerația exasperează turiștii și localnicii, deopotrivă. Lipsa centurilor ocolitoare în principalele orașe și municipii din județul Suceava este notorie. Oricine a traversat Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc sau Fălticeni în sezonul estival știe că un drum care ar trebui să dureze câteva minute poate să se transforme într-o așteptare de ore. Cozi interminabile, coloane de mașini care abia înaintează și un trafic care sufocă orașele.
Pretutindeni, trenul este o soluție strategică de transport. Țările care își respectă cetățenii și care investesc cu adevărat în modernizare încep prin a-și dezvolta infrastructura feroviară. La noi, însă, panglicile se taie doar pe șosele, iar căile ferate ale Moldovei rămân uitate. Nu am văzut niciun oficial evaluând personal condițiile de călătorie de pe ruta București-Suceava. Poate le-ar prinde bine o experiență directă.
Vă place sau nu, domnilor guvernanți, cu aceste trenuri merg românii de rând. Și, poate, tot ei vă vor oferi și dumneavoastră un bilet de călătorie… fără întoarcere, la următoarele alegeri”, a transmis parlamentarul sucevean.
Lasa un raspuns