Campania de vaccinare s-a împotmolit în România. În acest moment, în 13 județe nu mai este nicio persoană pe listele de așteptare pentru imunizarea anti-Covid. Cu 3 milioane de vaccinați, suntem foarte departe de ținta de 10,4 milioane, necesară pentru dobândirea imunității colective. Contactat de PS News, jurnalistul Lucian Mîndruță susține că problema cea mai mare ține de campania de promovare a vaccinării, una care a eșuat în România. Concret, comunicarea ar trebui să fie empatică, spune Mîndruță, și nu autoritară, și să vină de la influenceri, artiști și chiar cântăreți de manele.
„Am avea o mai bună promovare a campaniei de vaccinare discutând cu oamenii de la care acești cetățeni caută lumină, adică cu oamenii care sunt apropiați de ei și oamenii care îi inspiră.
Dacă vorbim de rural, probabil că ar trebui să îi ajute și părintele de la biserică, poate și autoritățile locale în care au încredere: consilieri locali, primari, poate învățătorul, dacă are mai multă autoritate.
Dacă vorbim de zona de media, cred că ar trebui să avem o campanie cu spoturi, cu machete, dar nu făcută de un comitet de stat, ci pur și simplu de o agenție de publicitate care să știe să facă treaba asta cum trebuie. Nu mai am încredere în comitete, mai ales că la stat există și o anumită reticență pentru comunicarea directă și fără pompozități, fără limbaj de lemn.
Nu cred că cineva din administrație va reuși să ajungă vreodată la restul de români, mai ales la cei care sunt sceptici. Trebuie făcută o campanie simpatică, veselă. Am văzut una în Israel foarte bună, făcută de BB (Beniamin Netaniahu, premierul Israelului – n.r.) cu un actor care stă îmbrăcat în tot fel de costume. În Germania la fel, o campanie excelentă.
Campania acesta trebuie făcută de oameni care știu să comunice direct, fără aerul că vine de la o autoritate care dă ordine sau care îți cere patriotic să te vaccinezi. Sigur, este patriotic să te vaccinezi, dar trebuie făcută într-un mod mai simpatic”, spune Mîndruță.
Jurnalistul susține că artiștii și influencerii ar trebui să fie principalii actori în promovarea campaniei de vaccinare.
„Dincolo de campania asta de spoturi ar trebui să vorbim cu oamenii care influențează. Eu, de exemplu, am avut ideea de a vorbi cu Țzancă Uraganu pentru a face o manea pro-vaccinare, pentru că el face niște milioane de vizualizări pe YouTube pe săptămână. M-am gândit că un astfel de mesaj ar ajunge la foarte mulți oameni care poate nici nu mai consumă tipuri de media tradiționale. Tzancă Uraganu mi-a transmis că se gândește serios să facă maneaua de promovare pentru vaccin.
Trebuie mers la artiștii din fiecare zonă de consum cultural, nu doar la maneliști, ci și la cântăreți de muzică populară, la cântăreți de operă pentru oamenii mai sofisticați, la artiști, Smiley, Andra, și ei ar trebui să implice. Oamenii care trăiesc de pe urma publicului și pentru care ar fi benefic să se reîntoarcă evenimentele și viața normală, iar metoda cea mai sigură tot prin vaccinare rămâne.
Astea sunt palierele pe care le-aș face, cu influenceri, cu campanie de media clasică și cu gherila marketing, abțibilde prin metrou, flyere pe la înghețată, în parcuri, clovni. Tot ce se poate face pentru a comunica eficient și simpatic cu publicul.
Trebuie să fie o campanie simpatică. Până acum, comunicarea autorităților a fost mai degrabă percepută ca fiind rece și, pe-a locuri, excesiv de autoritară. Trebuie să convingi oamenii să facă un gest care implică decizia personală de a-ți băga acul în mânuță și atunci treaba asta trebuie livrată cu empatie către public. Empatia trebuie lăsată pe seama oamenilor care trăiesc din empatie, de la cântăreți până la actori”, spune Lucian Mîndruță.
De asemenea, acesta este de părere că o campanie corectă de promovare a vaccinării de către artiști trebuie făcută „pro bono”.
„Din păcate, văd că i-a prins pe nepregătite lipsa de mușterii. Nici Grupul de Comunicare Strategică nu a anticipat, deși ar fi trebuit, pentru că aveau datele, nici Ministerul Sănătății, nici Parlamentul. Asta este o treabă de sănătate publică și trebuie luată foarte în serios. Cei care se ocupă de logistica vaccinării și-au făcut treaba foarte bine, vaccinul e acolo, dar cei care se ocupă cu comunicarea vaccinării nu și-au făcut treaba deloc și ar trebui să înceapă treaba. Trebuie scoasă societatea civilă la treabă.
Un lucru important, pentru a nu exista discuții că cineva este plătit sau nu pentru treaba asta, ar fi ca toată campania să fie făcută pro bono, de la actori, cântăreți și până la agenția de publicitate câștigătoare, altfel nu va funcționa. Dacă se vor da bani vor fi acuzații că s-au luat bani și astfel s-ar pierde din credibilitate, deci totul trebui făcut pentru România. Știu că asta nu mai înseamnă nimic pentru mulți, dar cred că ne-am săturat”, conchide jurnalistul.
Sursa: PS NEWS
Lasa un raspuns