O adresă trimisă către toate bisericile și mănăstirile de arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, Calinic Botoșăneanul, îi avertizează pe preoți și călugări că este interzisă implicarea lor în traficul și contrabanda cu țigări și lemn.
Arhiepiscopul Calinic Botoșăneanul, proaspăt numit în funcție în urmă cu două săptămâni după moartea Înalt Prea Sfințitului Pimen, arată în adresa trimisă pe 31 iulie că avertizarea către preoți vine după ce a primit sesizări privind implicarea în activități ilegale.
”În urma mai multor sesizări, atenționăm asupra faptului că nici o unitate de cult și nici un cleric slujitor al Sfântului Altar nu pot practica, promova și susține activități ilegale de tipul trafic de țigări, cimitire private, exploatare și distribuire ilegală de material lemnos”, se arată în documentul consultat de G4Media.ro.
Avertismentul de la Arhiepiscopul Calinic vin după ce în ultimii ani presa locală a scris despre mai multe cazuri de preoți implicați în activități ilegale.
Prin aceeași adresă, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților le cere unităților de cult – biserici și mănăstiri – să cumpere lumânări doar de la fabrica Arhiepiscopiei, conform regulilor stabilite de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe.
Astfel de știri fac deliciul scormonitorilor in coșul cu rufe nespălate in familie, de care,se vede acuma,nu duce lipsă nici Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților… Insă consecințele și substratul sunt,in mod cert,mai ample decât par la prima vedere..
Astfel,procedura este absolut inedită,este un fel de dare in vileag a unor năravuri care,desigur,conform logicii elementare,dedusă din text,datează din vremea pastoririi răposatului Pimen… Insinuare bizantină: iată că lucrurile nu erau chiar șa cum credeați voi,măi mirenilor cu nasul pe sus,iaca ce fac preoții și nu v-a spus nimeni până acuma… Ceea ce este,din păcate ,parțial adevărat,IPS Pimen având,după unele marturii nepublice,dificultăți în a menține un anumit standard de comportament social și profesional (în termeni laici…),în special cu preoții de modă nouă,cei mai puțin prieteni cu cartea și mai mult cu iPhone-ul,mai degrabă manageri decât preoți,obișnuiți ai rețelelor „sociale” și,se vede treaba,și ai altor rețele,cum ar fi cele de contrabandă cu țigări din Ukraina,o activitate extrem de profitabilă pentru toate părțile implicate,de la contrabandiști – in general persoane active,intre 18 – 45 de ani,intreprinzători foarte determinați,motivați și care,de ce nu,se roagă la Dumnezeu inainte de a face transporturile cu parapanta,jeep-ul cu volan pe dreapta și cine mai știe cu ce,bine cunoscuți de către preoți ,inclusiv ca donatori, sau sponsori ,sau creștini practicanți fervenți – la polițiștii de frontieră,la avocați,la jupânii din jusiție… Deoarece este afacerea perfectă,cea din care câștigă toți,preotii nu puteau să scape acestor mreje in condițiile in care și ei au libertatea de opțiune și interpretare,ei nu au a se substiui „oamenilor legii” care au părți importante din pereții viloacelor lor indecente construite cu banișori deduși din pachetele de Marllborro confecționate de Iwan in fabrica sa din dosul șurii,colea,peste gard…Pe urmă, afacerile cu ceară pentru lumânări,o sursă importantă de venit pentru biserica oficială ,insă nu numai,după cum se vede…Este și în tradiția manastirească locală,mai ales,ca domnitorii (prin extensie,stăpânirea…)să-i miluiască cu vămi,cârciumi,ceară și miere de albine,alte cele,ca surse de venit cert,dintre care venitul rezultat din lumânărit a rezistat până și trecerii prin comunism…Că unde nu-și bagă necuratul coada, mai ales pe OLX,unse se vând și se cumpără de toate…
Insa aceasta este doar o superficială constatatre,o luare la cunoștință despre fapte în legătură cu care noi,mirenii,nici nu am fi pățit nimic dacă nu am fi știut,ca pe vremea lui Pimen care tăcea și făcea,nu amesteca lucrurile și nu făcea pâre,după năravul politrucilor aflați in campanie electorală…Dar chiar așa,zice ceva IPS Calinic și despre preoții care,într-un fel sau altul,se implică in politica cea kurvăsărească,care dau cu struțul și fac cântări de mort pe la sarbătorile naționale,care îi cântă lui Flutur cu ghiers adânc,ca să poată increți fruntea mai bine,să i se lărgească casca care îl cam strânge,să-i ușureze dumnealui lopata de PR,să-i aprobe,mai mult sau mai puțin tacit,aberațiile,minciunile,contribuția sa la crimele asupra unor inocenți,cei cca 300,din perioada de carantină kovidală? Mi se pare că nu,ne-a rămas tot nouă să-i zicem ceva de ceară și de grijanie,nu că asta ar fi fost treba Arhiepiscopiei sau a comunicatelor,mai nou,destinate unor ziare/gazete de perete ale poliției și unor jurnaliști cu afiliere religioasă incertă și cu studii la foarte mare distanță și la foarte puțină fecvență pe la facultăți de contorsionat fiare sau de alte cele căzute în desuetudine…
Mai rămâne de vazut cum va proceda,acuma că tot s-a lămurit atitudinea față de ceară a unora,noua conducere a Arhiepiscopiei in probleme cel puțin la fel de sensibile,cum ar fi : total deplasata și inoportuna binecuvântare a „aducerii luminii de la Ierusalim” de către același domn Flutur,acțiune sponsorizată ,cel puțin cele de până acuma,de firme ale unor rătăciți neoprotestanți,oare in ce scop? Nu cumva unul care excede scopurilor BOR,pentru a face,adică,pârtie unor matrpazlâcari cu bască,ieșiți din tenebrele cultului penticostal precum și interpretărilor acestui cult referitoare la ecumenism? Care ar fi ceva de genul:puneți voi mânăstirile,noi punem dughenele și facem o asociere in participațiune mult plăcută domnului de la Comunitatea teritorială penticostală de nord-est,de la Iași,altor rataciți,care știu să facă bani din piatră seacă,nu ca popii ăștia expirați, ziși ortodocși…
Foarte important! Care va fi atitudinea IPS Calinic față de problema atât de delicată a restituirii averilor bisericești ale Fondului Religionar? Din faptul că dumnealui provine din școala Preafericitului Patriarh Daniel, se pot trage anumite concluzii? Linia foarte dură și anevoiasă, susținută cu sacrificii și cu umilințe,cu insulte și insinuari,de către IPS Pimen, va mai fi continuată sau va fi subțiată,adaptată,neantizată,subtilizată în aceeași manieră bizantină,atâta cât să le permită austriecilor de la Schweighofer să termine de curățat pădurile de lemn,ca să ne rămână nouă numa’ surcelele și rumegușul,cât să mai avem.colea,pentru nește limbaj de lemn de fag?
Dar ce atitudine va lua IPS Calinic față de blasfemia care durează de vreo 10 ani,în șanțul Cetății de Scaun a Sucevei,unde se țin niște răgălii patronate de CJ,Muzeul Bucovinei,așa numitul Bucovina Rock Castle,chiar sub zidurile capelei ortodoxe restaurate și unde se slujește periodic, ca in oricare altă biserică,acolo unde neisprăviții desfășoară nu numai activități la limita moralei și a bunului simț dar excelează prin vărsarea umorilor,vomelor,micțiunilor,toate ale neamului prost de esență și extracție gâzistă,într-un spațiu al memoriei colective,monument istoric din clasa A,protejat de lege,arondat și arendat unor profitori de duzină,care scot și bagă in buzunar bani publici ca să ragă și să se pișe organizat, pe un sit arheologic incă neepuizat?
In fine,la întronizare,l-am vazut pe numitul Balan Ion despre care nu se știe încă précis dacă s-a botezat la cca 45 de ani din rațiuni penticostale sau militare,adecă de glosolalie sau de bască,pentru cine pricepe,cât de cât…Precum și care a fost sau este treaba lui,să fi avut dumnealui vreun rol în problemă? Că așa mic și gras,buhăit,aparent expirat,daca te uiți mai bine,parcă zărești un halou în formă de cornițe mici și o codiță asortată,foarte trendy în lucrările Regiunii: a) Penticostale de Nord-Est și b) Liberale de Nord-Est…
Nu neapărat ne așteptăm la comunicate precum acesta,de ceară și cârciumi și toate ale vulgului ci doar la fapte lipsite de echivoc în probleme precum cele de mai sus…
Pentru că și IPS Pimen,care nu este pomenit ca fiind in defect cu administrarea și corectarea păcatelor preoțești dar este sugerat,fie și prin fina insinuare rezultată din omisiune, știa și făcea tot ce trebuia sa facă un prelat neincovoiat,cum era dumnealui,numai că a fost atât de singur…
Nu ar trebui să se amestece niciun mirean în treburile, ordinea și disciplina celoc care slujesc Biserica, iar Biserica ar trebui să fie impecabilă, pe cât se poate, în slujire. Asta chiar mai mult decât în cazul medicilor, magistraților, arhitecților etc., care își judecî între ei abaterile de la comportamentul normat al tagmei. Nimeni afară de legea Statului, care e nevoie să se aplice fără să se uite mai întâi la alteleși fără pactizări și relații speciale (cum ar fi cea fostă, cred, între milițianul postrevolutionar cu grad inalt și valutist sau cea în uz dintre păzitorul de pădure și hotul de pădure). Dar pentru că lucrurile nu stau chiar așa, iată publice chestiuni din interiorul Bisericii din Bucovina. Și nu stau așa de vreme ce un cineva numaudecât în sutană a dat presei documentul intern care n-avea de ce să ajungă la presă. N-avea de ce să ajungă (decât prin neascultare internă), dacă, Doamne ferește, nu se întâmplă cumva acum în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților ceva de genul a ceea ce s-a întâmplat la un celebru congres al PCUS, unde un țar roșu a demascat pe precedentul țar roșu ca astfel să-și facă destul loc în mintea și în inima lumii. Adică fără să-i pese deloc noului țar că, de fapt, regimul criminal pe care urma să-l țină și el de căpăstru era lucrul de pus mai întâi în discuție sau măcar odată cu crima fostului țar.
Comparația este numai aparent exagerată. Firește că nu e vorba aici de crimă în înțelesul propriu al cuvântului. Dar e vorba de crimă. Dacă medicul și așezământul lui nu tratează, el omoară. Dacă judecătorul nu judecă, el omoară. Dăcă invățătorul nu te invată, nu-ți dă învățătura cea bună, și el omoară și tot așa. Iar dacă preotul și monahul nu sunt slujitori care slujesc de-adevăratelea, și ei omoară. Poporenii se dezbină, fug din împreunarea în care au călătorit prin istorie, au alcătuit un popor și au adus până la noi o țară. Poporeanul se smintește și face ceea ce nu trebuie și cum nu trebuie făcut. Slujirea Bisericii este chiar mai importantă decât cea a Școlii, să nu ne lăsăm în privința asta învîțați de tembeli!
Încât nu pot să nu mă întreb de ce nu le-o fi trimis IPS Calinic preoților și călugărilor, simplu și firesc, doar acel document mai vechi și decât întonizarea IPS și decât slujirea IPS Pimen și care spune ce poate și ce nu poate face un slujitor al bisericii. Comparația mea cu acel congres al PCUS vine și în legătură cu această intrebare.
Dar să sperăm în bine. De fapt, nici nu avem încotro. Dacă nu-l vrem episcop pe cel pe care îl evocă așa de duios Lelea Safta ca participant smerit la întronizarea IPS Calinic. Dar, zic eu, Doamne ajută!