Noul plan cadru pentru liceu pus în dezbatere publică de Ministerul Educației a creat nemulțumiri atât în rândul cadrelor didactice, cât și în rândul părinților, elevilor și societății civile.

Una dintre principalele nemulțumiri este legată de faptul că elevii de liceu de la matematică-informatică ar urma să studieze Istorie și Geografie o oră pe săptămână doar în clasele a IX-a și a X-a. În prezent, ei au câte o oră de istorie și de Geografie pe săptămână la toate clasele de liceu. La clasa a XI-a se păstrează ora obligatorie de Istoria Evreilor. Holocaustul, iar la clasa a XII-a – pe cea de Istoria comunismului din România.

Profesori de Geografie din întreaga țară au inițiat și semnat o petiție online prin care solicită păstrarea acestei materii  în trunchiul comun al claselor a XI-a și a XII-a.

Până în prezent, peste 11.000 de profesori din întreaga țară au semnat această petiție.

„Geografia este disciplina școlară care a pierdut constant ore în ultimele decenii, deși se vorbește tot mai mult despre dezvoltare durabilă, globalizare, de schimbări climatice, despre disparități teritoriale, de geopolitică, poluare, planificare teritorială, sisteme informaționale geografice etc. Să nu uităm că toate acestea sunt teme de studiu importante ale Geografiei! Planurile-cadru de învățământ aflate în dezbatere publică exclud, însă, Geografia dintre disciplinele școlare obligatorii la clasele a XI-a și a XII-a”, transmit inițiatorii petiției.

Prof. dr. Marcel Porof, profesor de Geografie la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni și președintele SGR – filiala Suceava, a vorbit despre importanța Geografiei în Educația Liceală și a făcut și un apel pentru menținerea în trunchiul comun a acestei importante materii.

„Vineri, 31 ianuarie 2025, au fost publicate propunerile de planuri-cadru pentru liceu, deschizând astfel o etapă de dezbatere publică. Printre disciplinele cel mai puternic afectate de aceste schimbări se află Geografia, a cărei importanță în procesul educațional este considerabil redusă. Această decizie limitează accesul tinerilor la o știință cu multiple aplicații practice, esențială pentru înțelegerea lumii contemporane. Eliminarea Geografiei din trunchiul comun la anumite niveluri și profiluri ridică îngrijorări majore, întrucât poate avea consecințe negative asupra formării viitoarelor generații. Considerăm că această măsură va fi contestată în timp, deoarece educația geografică joacă un rol crucial în dezvoltarea unor cetățeni informați, responsabili și conștienți de realitățile globale.

Argumentele care susțin necesitatea menținerii Geografiei în planurile-cadru sunt numeroase:

  • Reducerea semnificativă a orelor de Geografie va avea un impact negativ asupra dezvoltării gândirii critice și a capacității elevilor de a înțelege problemele globale actuale, cum ar fi schimbările climatice, migrațiile, dezastrele naturale sau instabilitatea geopolitică. O educație insuficientă în acest domeniu poate contribui la creșterea vulnerabilității față de dezinformare și pseudo-știință.
  • Geografia nu se limitează la studiul reliefului sau al climei, ci oferă o perspectivă complexă asupra interacțiunii dintre oameni și mediu, resursele naturale, geopolitică, economie și sustenabilitate. Fiind o disciplină interdisciplinară, aceasta contribuie la înțelegerea și gestionarea provocărilor globale.
  • Elevii interesați de domenii precum ecologia, geologia, biologia sau științele mediului au nevoie de cunoștințe de geografie pentru a înțelege procesele naturale și impactul activităților umane asupra ecosistemelor.
  • Studiul Geografiei facilitează înțelegerea dinamicii economice, sociale și politice la nivel global, oferind o bază solidă pentru cariere în sociologie, științe politice, relații internaționale, administrație publică sau jurnalism.
  • Prin abordarea sa culturală și istorică, Geografia ajută la înțelegerea modului în care spațiul geografic influențează dezvoltarea identităților naționale și a culturilor.
  • În domeniul turismului și al industriei ospitalității, Geografia este esențială pentru cunoașterea regiunilor geografice, a patrimoniului cultural și natural, precum și a fluxurilor turistice.
  • Caracterul aplicativ al Geografiei permite elevilor să participe la cercetări și studii de caz care contribuie la soluționarea unor probleme locale și globale.
  • Dezvoltarea durabilă, promovată de Organizația Națiunilor Unite, necesită o înțelegere aprofundată a conceptelor geografice legate de echilibrul dintre mediu, economie și societate, aspecte ce ar trebui să fie incluse în curriculumul liceal.
  • Studiul Geografiei îi ajută pe elevi să dezvolte atitudini responsabile față de mediu, promovând un comportament ecologic conștient și durabil.
  • Geografia susține competențele STEM prin utilizarea tehnologiilor moderne, cum ar fi Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția și analiza datelor climatice, toate esențiale în gestionarea resurselor și prognoza dezastrelor naturale.
  • Prin abordarea sa digitală, Geografia contribuie la alfabetizarea tehnologică a elevilor, oferindu-le instrumente pentru analiza și interpretarea datelor geospațiale, lucrul cu hărți interactive și înțelegerea modelelor climatice digitale.
  • Geografia stimulează curiozitatea, respectul pentru diversitate și dorința de a explora lumea, contribuind la dezvoltarea unei viziuni integrate asupra realităților globale. Interesul elevilor pentru această disciplină este confirmat de performanțele obținute la competițiile naționale și internaționale de specialitate.

Societatea de Geografie din România, filiala Suceava, susține necesitatea menținerii Geografiei în trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a, subliniind rolul esențial al acestei discipline în educația tinerilor. Formarea unor generații capabile să înțeleagă interdependențele dintre factorii naturali, economici și sociali este vitală pentru o societate bine pregătită să facă față provocărilor viitorului”, a transmis prof. dr. Marcel Porf, profesor de Geografie la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni și președintele SGR – filiala Suceava.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.