Tantra este o stiinta diferita de Kama Sutra. Tantra se ocupa cu studiul intregului Univers, incepand cu fiinta umana (ganduri, emotii, corpul fizic) si sfarsindu-se cu ciclul naturii (armonizarea muzicii si a vibratiilor, meditatie asupra spatiului inconjurator, a stelelor si a cosmosului).
Kama Sutra, in schimb, este stiinta dedicata studiului stiintei lui Kama, zeul sexului, al cuplului, al casniciei si al dragostei la Indiene.
Ne vom axa pe Tantra, in acest articol, deoarece prezinta mai multe aspecte decat Kama Sutra, prezinta practici meditative in cuplu, dar si solitar, este un drum spre iluminare si un drum de atingere a uniunii perfecte dintre om si Univers.
In metafizica tantrica exista cateva principii fundamentale: ceea ce este aici ( in microcosmosul omului) este pretutindeni ( in macrocosmos), iar ceea ce nu este aici ( in microcosmosului omului), nu este nicaieri (in macrocosmos)- primul principiu Kularnava Tantra.
Ceea ce se reflecta din acest prim principiu este ca omul, in toate actiunile si aspectele sale, transmite in Univers pulsatii si vibratii, implicit, formand spatial inconjurator. Adica, omul contruieste ceea ce este imprejurul sau (spatiul material, artificial), iar ceea ce nu este facut de om, este dat de Univers pentru om (natura, aerul, apa). Aici, fiinta umana trebuie sa inteleaga ca se stabileste un contract intre divin si uman, iar clauzele stipulate sunt minine- tot ceea ce face omul pentru Univers si pentru cei din jur, se intoarce inapoi asupra sa. Este ceea ce se numeste Karma, dar intr-o forma mult mai subtila si greu de inteles.
Al doilea principiu, enuntat de Lama Govinda spune ca : binele si raul, sacrul si profanul, senzualitatea si spiritualitatea, materialul si transcendentalul, samsara (ignoranta) si nirvana (iluminarea) nu sunt complet opuse, ele sunt doua fatete ale aceleiasi realitati.
Adica, asa cum reflecta invataturile Crestine, exista un Dumnezeu si un Diavol, iar omul trebuie sa inteleaga ca nu exista o tabara mai buna si una mai rea, ci realitatea este o dihotomie ce trebuie armonizata. Ce cantitate de intelegere, bunatate, generozitate, senzualitate se ofera, tot atata incapatanare, ura, egoism, abstinenta se reverbereaza. Armonia se atinge in momentul in care se atinge acel echilibru intern intre afecte contrare si actiuni cu polaritati diferite. Tantra face sa dispara spaţiul dintre pacat si virtute. Uneste “ceea ce este” cu “ ceea ce ar trebui sa fie” si arată continuitatea inseparabila a spiritului in materie, a mintii in corp, a infinitului in finit, a ceea ce este dincolo cu ceea ce este aici, si al eternului “a fi” in devenirea sa in “timp”.
De aici se ajunge la confuzia generala cum ca Tantra ar invata omul atingerea culmilor extazului si confunda experientele tantrice si cele kamasutriene. Este o acceptiune generic gresita. Este adevarat ca exista practice tantrice de a atinge orgasm si pasiune in cuplu, dar nu cu scopul de a avea extaz prelungit, ci cu scopul de a sacriliza fiecare aspect uman. Kama Sutra este focalizata doar pe acest aspect uman, Tantra se axeaza pe sacrilizarea fiecarui gest uman (dormit, mancat, invatat, muncit). Este un mod de a respecta viata. Tantra beatifica fiecare actiune umana si ne invata cateva lucruri esentiale despre religia orientala.
Shiva, principiul masculin, aspectul Conştient, samburele creatiei este perechea lui Shakti, principiul feminin, Creatia in devenire. Ambele sunt reunite si transcense in Paramashiva, Supremul Absolut ( sau Brahma pentru kamasutrieni). Intreaga realitate este perceputA ca fiind jocul acestor doua principii (asa cum este cariera si familia pentru omul de rand). In acest joc, Shiva joaca rolul de martor, observatorul care experimenteaza creatia intr-o stare de pace, de calm. Shakti, joaca rolul energiei creatoare si este ea insasi creatia si manifestarea. Se mai poate spune, analogic, ca Shakti este visul, iar Shiva este visatorul, ca Shakti este intregul univers, toata experienta, iar Shiva este lumina prin care ea este perceputa si traita.
Shakti are mai multe aspecte: Kali, forta timpului; Tara, forta compasiunii; Tripura Sundari, forta iubirii si a frumusetii; Lakshmi; Parvati; Dhumavati, forta vidului si multe altele. Toate aceste aspecte ale lui Shakti dansează in faţa lui Shiva ii împreună cu El, fiind polarizate de cstre El, iar prin dansul lor, ele fac sa apara si sa dispara toate aspectele manifestarii, cum ar fi creatia si distrugerea, viata si moartea, golul si plinul. Cel mai faimos simbol al lui Shiva in uniune cu Shakti, care este de fapt una dintre reprezentarile cele mai importante din India, este numit “Shiva lingam” – “lingam” organul sexual masculin inauntrul unui “yoni” organul sexual feminin, in fuziune. Aceste doua principii, Shiva si Shakti, se regasesc in fiecare fiinta umana si unirea lor se reflecta la nivel de suflet. Putem compana aceasta ipostaza cu cea universal-valabila la culturala Asiatica, Ying si Yang, sau cu cele doua fete ale unui oglinzi ( una reflecta exteriorul, alta nu dezvaluie nimic, este mata si, de fapt, arata din ce este facuta oglinda).
De aici, tantristi au dezvoltat trei cai de practicare a tantrismului: “Calea kaula”, care include anumite procedee (inclusiv ritualuri) tantrice care determina amplificarea si transmutarea potentialului erotic, trezirea lui Kundalini Shakti (descrisă metaforic ca fiind asemeni unui sarpe de o forţă uriasa concentrata sub forma unei spirale la baza coloanei vertebrale, in Muladhara chakra). Aceasta energie, atunci cand este “trezita” ai “ridicata”, urcă de-a lungul coloanei vertebrale si provoaca totodata o transformare spirituala. Este practica meditatiei tantrice in cuplu. Punctul-cheie de legatura intre Tantra si Kama Sutra; “Calea misara” combinA tehnici tantrice diferite ( interioare si exterioare) care au drept scop ridicarea energiei Kundalini in zona inimii, in Anahata chakra. ( aceste doua cai compun “Tantra de mana stanga, Vama Marga”) si “Calea samaya”( asa-numita “Tantra de mana dreapta”, Dakshina Marga) in care nu exista ritualuri tantrice exterioare. Pe aceasta cale, identificarea cu principiile masculine si feminine se realizeaza la modul simbolic, interior, prin intermediul meditatiilor, a ascezei. Acestea au drept scop sublimarea energiei Kundalini Shakti in zona capului, in centrul subtil de forta Sahasrara.
Este un lucru destul de disputat intre practicienii tantrici faptul ca tantra stanga ar fi mai dificila decat cea dreapta sau invers. Nimeni nu poate spune exact care este cea superioara si care este cea inferioara. Ambele necesita acelasi cumul de timp si energie, ambele sunt dificile si usoare in anumite momente. Totul depinde de practicianul respectiv, de nervul lui si de tenacitatea de care da dovada.
Sexualitate tantrica rezida in aspectul spiritual si fizic. Aici, femininul si masculinul, prin exercitii meditative si fizice, incearca sa atinga armonia sexuala. Exercitii de respiratie, de contractie musculara, de pozitie corporala sunt puse in aplicare intr-un cadru echilibrat (muzica, mangaieri, miscari, atingeri, sarutari prefect balansate). In fapt, actul sexual este un ritual ca oricare altul, este principalul lucru subliniat de majoritatea stiintelor. Actiunile umane sunt diferentiate de cele animale pentru ca implica aspecte rationale si spirituale. Omul nu intreprinde nimic de dragul supravietuirii pure sau de perpetuare exclusiva a speciei.
“Tantra este o celebrare a vietii, o sarbatoare a lui „aici si acum”, a ceea ce se petrece, indiferent ce se petrece sau cum se petrece. Este un cult al naturii si vieţii, in care nici un aspect nu este renegat: interiorul, exteriorul, bucuria, necazul, rasul, plansul, mania, increderea, indoiala, umbra si lumina. Tantra nu este nici represiune, nici necuviinta, stiind ca una este vectorul celeilalte. Ea este ceea ce este, in mod constient…” si bucura omul tocmai pentru ca ofera o alternativa la obscuritatea sociala.
(sursa: http://www.femeiastie.ro/spiritualitate/confesiuni-in-lume/tantra-kama-sutra)
Lasa un raspuns