Bulgaria, România şi alte ţări din regiunea Balcanilor au pus piciorul în piaţa produselor de lux iar marile case de modă din Paris şi Milano îşi extind pe tăcute prezenţa în Europa de Sud-Est, în încercarea de a se adapta la ciclurile de viaţă mai rapide din industria modei, transmite Reuters. 

De mult timp, mărcile mai accesibile produc genţi, eşarfe, haine şi încălţăminte în Europa de Sud-Est însă în ultima perioadă marjele de profit s-au diminuat pe măsură ce companiile din Balcani concurează cu China, Turcia şi, din ce în ce mai mult, cu Africa. În schimb, sectorul de lux ar urma să crească cu 5% în acest an, ceea ce încurajează Europa de Sud-Est să îşi concentreze eforturile pe atragerea unor clienţi din zona de vârf.

„Pe segmentul de lux produci mai puţine obiecte dar sunt mai profitabile şi acesta este motivul pentru care ne concentrăm pe ei”, spune Miglena Hristova, a cărei uzină de la Ruse (Bulgaria) are 40 de angajaţi care produc articole de îmbrăcăminte. Hristova a dezvăluit că solicitările şi comenzile venite de la mărcile de top sunt în creştere şi în consecinţă a fost nevoită să investească în echipamente specializate pentru a face faţă cererii. În plus, Hristova a făcut investiţii pentru a îmbunătăţi condiţiile de lucru pentru a-şi păstra angajaţii atraşi de salariile mai mari din alte ţări.

 

Avantajul: forța de muncă ieftină 

Pentru mărcile de lux, avantajul costurilor reduse oferit de ţările cu cele mai mici salarii din Uniunea Europeană nu este singurul factor de care sunt interesate. „Accesibilitatea şi proximitatea sunt doar două din criteriile utilizate de grup atunci când îşi alege furnizorii. Criteriile esenţiale sunt calitatea, fiabilitatea şi respectul codului de conduită al companiei”, a precizat grupul italian de lux Armani, care a confirmat că are unii furnizori în Europa de Est.

Marile case de lux din Franţa şi Italia experimentează de mai mulţi an producţia în alte ţări însă de cele mai multe ori era vorba de produse de bază precum tricourile de marcă. Însă, în ultima perioadă, a crescut nevoia unor produse executate rapid şi la standarde.

„Ai nevoie de producători diferiţi, mai multe capacităţi cu perioade de execuţie mai scurte. De acest lucru profită producătorii locali din Europa de Sud-Est”, susţine Achim Berg, analist la firma de consultanţă McKinsey.

Producătorul italian de haine Moncler a investit aproximativ cinci milioane de euro pentru a deschide propria sa uzină în România, în 2016. În prezent, această uzină este responsabilă pentru 20% din producţia de geci de tip puffer şi va fi de asemenea un centru de cercetare şi dezvoltare, a declarat directorul Moncler, Remo Ruffini.

 

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.