Profesorul din învățământul primar este cel care pregătește copilul pentru viață. Acesta îi insuflă valori și principii morale, îl învață să scrie și să citească, să-și iubească și să-și respecte aproapele și să se integreze în societate. În fapt, marii învăţători îi stimează pe elevii lor ca fiind valoroşi, chiar dacă sunt mult diferiţi faţă de ei înşişi. Îşi amintesc că au fost cândva ei înşişi învăţăcei.
Raluca Macovei Cojocariu este profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială „Constantin Morariu” din Pătrăuți, iar despre meseria de dascăl spune că este una dintre cele mai nobile, întrucât îți dă puterea să îți lași amprenta asupra copiilor care-ți trec prin mâini.
„Profesor în învățământul primar pentru că aici e începutul, aici se modelează, aici se construiește. Ce poate fi mai minunat decât un suflet de copil ce ți se deschide în fața ta cu iubire și încredere. Pentru că acum, în această fază de început siguranța și încrederea în tot ceea ce facem o caută în ochii și în vorbele mele”, a subliniat prof. în învățământul primar, Raluca Macovei Cojocariu.
Învățătoarea cu inima de aur susține că a fi dascăl înseamnă a te dărui pe tine, a transmite ceea ce ai și în ceea ce crezi- iubire, respect, muncă, sacrificiu, totul sub forma unui minunat joc, jocul de-a școala în viață. E o artă să știi să îi atragi, să îi faci să te asculte, să te urmeze în drumul sinuos al cunoașterii. E frumos, dar e greu și se poate face numai cu dăruire, cu sentimentul deplin că ceea ce faci va lăsa semne în viața lor, că îi formezi, că îi modelezi.
„Iei la început un boț de plastilină colorat și dai după cinci ani adevărate opere de artă – pentru că artă este și imperfecțiunea unora dintre elevii mei. Și eșecul te face mai puternic și lasă semn pentru că tu ai lucrat cu acel suflet, l-ai modelat și el a răspuns așa cum a putut, pentru că te-a urmat. A fi dascăl înseamnă a accepta cele două fețe ale medaliei- reușita și eșecul, nu total, dar oricum ar fi satisfacția e deosebită”, a spus prof. înv. Raluca Macovei Cojocariu.
Parte a unei familii de dascăli, Raluca a crescut în cancelaria și clasa școlii de acum 30 de ani
Un dascăl adevărat este devotat, iubitor și are o dorință nemărginită de a ajuta și de a modela micile ghemotoace care se află la început de drum. Povestea Ralucăi a început cu generații în urmă, întrucât meseria de dascăl este o tradiție în familia ei. Altfel spus, provine dintr-o familie de oameni devotați și dăruiți învățământului.
„Pasiunea mi-a fost transmisă în mare parte de către părinții mei- cadre didactice, acum la pensie. Așa cum am spus, am crescut în cancelaria și clasa școlii, mi-am însoțit părinții, mai ales mama. A fost un profesor cu chemare, un om cum nu credeam că am să întâlnesc cândva. Apoi, când eram studentă pentru a doua oară, un alt mare om m-a convins că pot fi un dascăl minunat. Îți mulțumesc draga mea că ai crezut în mine, îți mulțumesc pentru tot sprijinul acordat ori de câte ori am nevoie. Acum, profesia îmi dă satisfacții enorme. A preda este ca și cum te-ai dona altora. Predau cu speranța că pot schimba lumea!”, a explicat învățătoarea.
Despre școala cu părinții, dascălul sucevean spune că adesea este mult mai greu de lucrat cu aceștia decât cu elevii.
„Plecând de la „o luptă-i viața , dar te luptă, cu dragoste și dor de ea „, școala este un loc al confruntărilor, al dialogului permanent dascăl- elev-părinți și aș vrea să adaug că deseori este mai greu de dialogat cu părintele, totul se rezolvă găsind argumentele cele mai potrivite pentru ambele părți”, a spus Raluca Macovei Cojocariu.
Diversele activități îi fac pe elevi să iubească școala. Unii copii au mers pentru prima dată cu trenul
În altă ordine de idei, dascălul cu inima de aur se implică trup și suflet în pregătirea elevilor și încearcă în fel și chip să facă școala mai atractivă pentru cei mici. În fapt, după cum a spus chiar ea, școala și meseria de dascăl sunt așezate în centrul vieții.
„O dovadă a iubirii pentru copii este faptul că în centrul vieții mele am pus școala și meseria de dascăl, pentru că trebuie să subliniez că vin după o tradiție seculară de dascăli, cu chemare- îmi place ceea ce fac, inventez, caut, descopăr pentru a face școala un loc al împlinirii și al devenirii. I-am implicat în tot felul de activități de la lectură, unde le aduceam cărți, le descopeream împreună, au participat la programul TEDI- ȘCOALA SIGURANȚEI- unde ne-am reamintit sau am învățat lucruri noi despre cum să circulăm și să ne comportăm în societate, la școală, în pauză, acasă, accesarea numărului în caz de urgență etc. Am învățat să realizăm jucării reciclând, respectând natura etc. În ȘCOALA ALTFEL- am descoperit bucuria unei călătorii cu trenul până la Mănăstirea Putna, am aflat informații noi despre strămoșii noștri, am fost în vizită la un post de radio local, ne-am distrat la atelierul creativ realizând ceasuri, rame , am aflat importanța meseriilor, iar pentru o zi am fost brutari. Am încercat să fac orele cât mai atractive, să le propun și să îi provoc la fiecare oră. Au răspuns mereu pozitiv așteptând de fiecare dată ceva nou. Recunosc că mă bucurau cuvintele de genul ‹‹a fost tare, este pentru prima dată, când repetăm? , a fost cea mai frumoasă zi, cel mai bun tort pe care l-am mâncat››”,a precizat Raluca Macovei Cojocariu.
Omul Raluca, după cum a precizat chiar ea, este un luptător, un iremediabil optimist, unul care nu renunță ușor sau mai deloc, unul care face din eșec un punct pentru o nouă plecare.
„Iubesc această meserie pentru că am fost crescută între dascăli, în cancelaria și clasa școlii de acum 30 de ani și ce amintiri excepționale. Cred în mine și în forța mea”, a adăugat prof. înv. Raluca Macovei Cojocariu.
Cea mai mare împlinire a cadrului didactic este surâsul elevilor încântați că au învățat ceva nou.
„Mă simt împlinită atunci când după o activitate școlară îi văd surâzând chiar dacă sunt obosiți, încântați că au învățat ceva nou, când ochii le surâd. E minunat când ai certitudinea că în față ai copii care te ascultă, care te caută, care te imită, pentru că devii un model”, a mai spus cadrul didactic.
Întrebată de reporterul SuceavaLive cum a fost prima zi la catedră, Raluca a spus că aceasta a reprezentat „ o încununare a unui vis , o realizare, o serie lungă de întrebări și de răspunsuri, o promisiune de autodepășire”.
Lasa un raspuns