De pildă, înăsprirea controalelor în vamă, pentru că mare parte din țigările vândute în Suceava provin de peste Prut – de la frații din Republica Moldova sau din Ucraina – a făcut ca cei care sunt adânc implicați în traficul de țigări să recurgă la tot felul de metode pentru a vinde baxuri întregi de țigări. Așa că de la cele mai „inofensive“ metode (crearea de pereți dubli în autoturisme sau autoutilitare, îndesarea cartușelor în anvelope sau în bușteni scobiți prin interior etc.), odată depistate de polițiști, s-a trecut la variante inimaginabile. Cum ar fi transportul lor în carcase de animale moarte, cu vidanjele, ba chiar în izmene, direct pe pielea „cărăușului“. Traseul ulterior nu mai are relevanță, cert este că itinerariul sinuos al țigărilor de contrabandă de la „furnizor“ la „comerciant“ este unul de-a dreptul toxic în unele cazuri. Nemaivorbind de ingeniozitatea de care dau dovadă în ultimul timp, de când s-au pus „tunurile“ pe traficanți, în a dosi cât mai bine stivele de baxuri de țigări, preventiv, în caz de descinderi. O astfel de ascunzătoare au descoperit polițiștii recent, la un traficant din Lugoj (Timiș), care își amenajase un soi de tunel sub parcarea din ograda proprie, frumos decorată cu dale. Ce au făcut polițiștii? Nu! N-au scos dală cu dală, ci l-au invitat pe proprietar s-o facă, iar înăuntru era o adevărată „cazemată“ burdușită cu mii de pachete de țigări.
Campania „Rupe lanțul !” este la a V-a ediție și se desfășoară anul acesta în zece județe, printre care și Suceava, normal (!), din cele două regiuni „fruntașe“ la contrabandă cu tutun, Nord-Est și Nord-Vest. „Rupe lanțul“ este organizată de Euromonitor Business Consulting Services, prin www.faracontrabanda.ro, în parteneriat cu Poliția de Frontieră, Poliția Română și Direcția Generală a Vămilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu sprijinul JTI. Campania se derulează în perioada martie-iunie, în județele: Suceava, Neamț, Botoșani, Iași, Maramureș, Timiș, Caraș-Severin, Mehedinți, Dolj, Olt și în București.
Anterior lansării campaniei, în multe localități din județul Neamț au fost deja văzute, în locuri vizibile afișul campaniei, cu cei patru „actori“ principali, dintre care vizat de mesajul acțiunii este cumpărătorul, ultimul din lanțul vicios. Organizatorii vor ca mesajul campaniei să ajungă la cât mai mulți cetățeni, astfel că sunt abordate toate segmentele de comunicare – presă, panotaj stradal, spot TV – pentru a semnala faptul că traficul ilegal poate fi oprit, dacă fumătorii refuză să cumpere țigarete provenite din comerțul ilegal, stopând astfel perpetuarea unui sistem corupt. Organizatorul campaniei spune că edițiile precedente au avut ca rezultat scăderi semnificative ale comerțului ilegal cu țigarete în regiunile în care au fost lansate și în perioadele în care s-au derulat.
„Și în ianuarie 2016, regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de comerțul ilegal cu țigarete, cu o cotă a pieței negre de 36,8%, cu toate că se află în scădere față de noiembrie 2015, cu peste 10 procente”, a declarat Marian Marcu, directorul Companiei de Cercetare Novel Research. „Lansăm noua campanie publică în regiuni de frontieră, pentru că aceste zone sunt, dintotdeauna, cele mai vulnerabile la contrabandă. Mesajul «Rupe lanțul!» urmărește să transmită că un sistem nu poate funcționa fără rotițele care îl pun în mișcare, iar cumpărătorul este una dintre aceste rotițe. Fiecare dintre noi are puterea să stopeze traficul ilicit cu țigarete dacă refuză să cumpere produse de contrabandă. Putem rupe lanțul! “, a declarat Cristina Vasiloiu, director general al Euromonitor Business Consulting Services, cea care a participat efectiv la multe din descinderi și a văzut căile găsite de traficanți pentru a aduce și ascunde țigările.
Lasa un raspuns