Expoziţia de artă plastică de la Muzeul Apelor „Mihai Băcescu” din Fălticeni este întâi de toate o invitaţie la armonie, înţelegere, pace. Şi poate pentru că forfota evenimentelor politice actuale, atât cele interne, cât şi cele internaţionale fac ca mesajul de pe afişul acestei expoziţii să fie unul atât de necesar, încât, prin exemplul personal, cei trei artişti din gruparea de bază a Grupului artistic independent „Domino”, aşa cum a făcut precizarea artistul Konstantyn Ungureanu Box în alocuţiunea sa, au decis să-şi expună lucrările, împreună, sub titlul „Consens”. Tiberiu Cosovan, Iosif Csukat şi Iulian Dziubinski au adus la Fălticeni tablouri din pinacoteca proprie, inspirate şi realizate în natură.

20160520 - Sub semnul Consensului 02Grupul „Domino” este un împătimit al peisajului, iar subiectul lucrărilor acestor artişti este însăşi natura. Chiar dacă tehnologia modernă permite un lucru mult mai comod între pereţii unui atelier, aceşti artişti au preferat lucrul în plein air, aşa cum, odată, lucrau şi pictorii impresionişti. Şi dacă l-am exemplifica pe Claude Monet care-şi picta tablourile aproape concomitent – pentru a surprinde cât mai fidel peisajul în momentul ales, fiind necesară şi o viteză de lucru suficient de mare pentru ca artistul să poată transfera pe pânză întreaga cromatică desluşită în peisaj, dezvoltându-se astfel tehnica împăstării şi a cuţitului – putem să ne facem lesne idee asupra modului laborios ce-l presupune lucrul în aer liber. „Am fost împreună cu cei de la Domino pentru a lucra în natură şi am observat tenacitatea cu care aceştia îşi alegeau colţul de natură pe care şi-l doreau a-l transfera pe pânză. Dura o oră până îşi găseau locaţia ideală pentru a-şi instala şevaletul, în concordanţă cu subiectul ales”, a precizat curatorul expoziţiei Konstantin Ungureanu Box. Desigur că aceste „descinderi” în natură îi fac pe aceştia să fuzioneze cu subiectul. Dincolo de dificultatea de a-ţi calibra universul creaţional în funcţie de dimensiunea pânzei, a vitezei de lucru, rămâne plăcerea de a te simţi parte integrantă din peisaj. Autorii au precizat că lucrările au fost realizate în întregime în sesiunea de lucru în natură, fără a interveni ulterior în atelier, considerând că ele aşa şi trebuie să rămână, chiar dacă au avut impulsul de a corecta pe ici-colo. Iată o altă dimensiune a consensului realizat de aceşti artişti, una la nivel metaforic, în relația directă cu natura.
Şi dacă Muzeul Apelor din Fălticeni este un spaţiu dedicat naturii (denumirea sa iniţială a fost de Muzeu de Ştiințe ale Naturii), iată că expoziţia Grupului artistic independent „Domino” este o consecinţă firească, un alt consens realizat între spaţiul instituţional şi cel expoziţional, prin însuşi subiectul ales. Şi dacă am privi pictura murală realizată de regretatul Mihai Agapi, putem înţelege de ce arta plastică îşi regăseşte refugiul aici. Iată cum aceste armonii fireşti au curs într-un deplin consens, la vernisaj fiind invitat şi Cenaclul Literar „Eugen Lovinescu” din Fălticeni. Au recitat din creaţiile proprii Alexa Paşcu, aducând în prim plan peisajul montan, colindat de turmele de căprioare străpunse de fiorul dragostei, Niculina Prundeanu producând o întoarcere în anotimp, la „cioburile dintr-o lună de gheaţă”, Gabriel Todică ce propune o poezie de dragoste într-o notă ironică, caracteristică, şi două catrene inspirate de grafica hârtiei de orez, oferindu-i astfel ocazia profesorului Constantin Bulboacă să puncteze momentul cu un poem de formulă condensată de gen haiku.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.