Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan i-a adresat o interpelare ministrului Transporturilor, Lucian Șova, în care îi solicită informaţii privind execuţia bugetară a Ministerului Transporturilor pentru Trimestrul I din anul 2018.

Astfel, liberalul sucevean susține că, potrivit datelor execuţiei bugetare a bugetului general consolidat, publicată de Ministerul Finanţelor Publice în data de 27 aprilie 2018, cheltuielile realizate pe primul trimestru din anul 2018 au însumat 70,8 miliarde lei, faţă de 76,9 miliarde lei cât s-a programat prin repartizare pe trimestre a veniturilor, cheltuielilor şi deficitului bugetar. „Rezultă, aşadar, o diferenţă nerealizată de cheltuieli de cca. 6,1 miliarde de lei, numai pentru primul trimestru al anului, diferenţă care nu îşi are originea în diminuarea capitolelor de cheltuieli de personal, bunuri şi servicii sau asistenţă socială, ci în programele de investiţii pe care ar fi trebuit să le execute Guvernul.
Opinia tuturor specialiştilor în materie fiscal-bugetară converg în sensul în care, pentru încadrarea în deficitul bugetar asumat, de sub 3% din PIB, Guvernul va proceda de o manieră similară ca în anul 2017, diminuând cheltuielile cu investiţiile care se derulează, în principal, prin intermediul Ministerului Transporturilor. În anul 2017, Ministerul Transporturilor a pierdut, la rectificările bugetare, peste 6 miliarde de lei, deoarece ministrul de la acea vreme nu a executat cheltuielile aferente investiţiilor, tocmai ca măsură de siguranţă pentru a ”salva” deficitul bugetar”, a declarat deputatul sucevean.

În scopul eliminării oricăror suspiciuni care ne-ar îndreptăţi să credem că şi în anul 2018 ritmul investiţiilor publice va scădea la cea mai mică pondere din ultimii 15 ani, Ioan Balan i-a solicitat ministrului Lucian Șova să prezinte o situaţie detaliată a realizării cheltuielilor de investiţii, pentru primul trimestru din anul 2018, situație care să reflecte modul în care Ministerul Transporturilor a realizat investiţiile publice în raport cu repartizarea pe trimestre a cheltuielilor aferente programelor de investiţii.
Vă solicit să prezentaţi o situaţie cu proiectele de investiţii noi, aflate în responsabilitatea Ministerului Transporturilor (rutier, feroviar, naval şi aerian), demarate efectiv în primul trimestru din anul 2018. Solicit o situaţie cu proiectele de investiţii la care s-au demarat lucrări efective de construire (nu proiecte aflate veşnic în proceduri licitaţie sau în elaborare de studii de fezabilitate), ci proiecte în care s-au deschis efectiv şantierele de lucrări”, a mai transmis Ioan Balan.

În condiţiile în care documentul cadru – MasterPlanul General pentru Transporturi – este aprobat de peste 2 ani, iar în conţinutul acestuia există proiect catalogate drept priorităţi, în mare parte cu termene de finalizare în anul 2021, deputatul sucevean a solicitat și o situaţie detaliată cu stadiul de execuţie pentru fiecare dintre priorităţile cuprinse în MasterPlan.

De asemenea, Ioan Balan a solicitat o situaţie cu privire la proiectele de investiţii în infrastructura de transporturi (rutier, feroviar, naval şi aerian), pentru care se înregistrează întârzieri la accesarea fondurilor disponibile prin POIM şi care este gradul de risc de dezangajare de fonduri nerambursabile (de ex. Autostrada Piteşti-Sibiu are, potrivit CNAIR, un termen de execuţie care excede cadrul financiar 2014-2020 +n3, adică plus 3 ani suplimentari).

În final, având în vedere faptul că CNAIR și-a asumat finalizarea, în regie proprie, a Centurii ocolitoare a Municipiului Suceava (gradul de realizare este de cca. 85%), deputatul Ioan Balan i-a solicitat ministrului Transporturilor să precizeze dacă acest obiectiv de investiții o să fie finalizat în cursul anului 2018, iar dacă nu, să precizeze un termen ferm pentru finalizarea celor cca.15% din lucrările rămase.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.