Deputatul PNL de Suceava, Ioan Balan, a adresat o întrebare oficială ministrului Educației, solicitând clarificări urgente privind impactul majorării normei didactice în învățământul preuniversitar. Potrivit noii Legi privind unele măsuri fiscal-bugetare, norma didactică de predare-învățare-evaluare a fost crescută cu peste 10%, fără ca până acum să fie explicat modul concret în care această măsură va fi implementată.
„Fără a mă pronunța asupra oportunității acestei măsuri, cred că se impun mai multe clarificări cu privire la impactul pe care această modificare legislativă îl va avea asupra cadrelor didactice titulare care și-au constituit norma didactică în mai multe unități de învățământ.
Această situație este cel mai frecvent întâlnită în mediul urban mic și în mediul rural, unde profesorii titulari, din lipsa numărului de ore, fac naveta între 2-3 unități de învățământ. O creștere a normei didactice, concomitent cu modificarea planurilor-cadru, ar putea duce la situația în care cadrele didactice să-și constituie norma în 3-4 unități de învățământ, din 3-4 localități diferite din județ.
Mai mult decât atât, aceste măsuri vin concomitent cu declanșarea și desfășurarea concursului național de titularizare în învățământul preuniversitar, ceea ce ridică mari semne de întrebare asupra modului în care se vor implementa aceste măsuri.
Față de situația expusă, vă solicit, domnule ministru, următoarele informații:
– Care este termenul la care veți adopta normele metodologice privind majorarea normei didactice în învățământul preuniversitar?
– Vă rog să precizați cum afectează această decizie concursul de Titularizare 2025 și alocarea normelor didactice pentru noi titulari din învățământ?
– Ce măsuri veți adopta pentru a preîntâmpina ca un profesor, pentru întregirea normei, să facă naveta între 3-4 unități de învățământ din județ, fără a-i fi afectate veniturile salariale și calitatea actului educațional?
– Ca urmare a adoptării noilor planuri-cadru, vă rog să precizați dacă aveți în vedere să le revizuiți, astfel încât a doua limbă străină, care devine probă de examen la bacalaureat, să fie inclusă în trunchiul comun, cu cel puțin 2 ore pe săptămână, față de 1 oră prevăzută în noile planuri-cadru (comunicarea în limbi străine fiind una dintre cele 8 competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, ținînd cont de faptul că celelalte competențe cheie pot fi dezvoltate prin studiul limbilor străine, acestea fiind corelate)”, i-a transmis deputatul Ioan Balan ministrului Educației.
Lasa un raspuns