În perioada campaniei electorale pentru alegerea noului Președinte al României presa a jucat un rol extrem de important.

iohanis

În cele 45 de zile de campanie electorală, românii au fost invadați de numeroase dezvăluiri sau informații care, în definitiv, l-au compromis pe Victor Ponta sau de știri care îl plasau pe Iohannis în postura de candidat- providență sau drept unica salvare a poporului român de tăvălugul baroniadei roșii marca PSD. Și invers: un anumit segment media a încercat să îl desființeze pe Iohannis și să îl facă pe Ponta președinte al României.
Retrospectiv, putem spune chiar și faptul că o anumită parte a mass-media a contribuit decisiv la înfrângerea lui Ponta în turul II.

Totuși, dacă analizăm cum au evoluat instituțiile media în ultimii ani, cu precădere în ultimii 3-4 ani, ajungem cam la o singură concluzia: vom avea, dacă nu avem deja, o presă asumată politic la nivel oficial. Astfel, publicațiile și respectiv televiziunile, în marea lor majoritate, vor tinde spre a deveni instituții care sprijină puterea politică sau din contră, vor fi vârf de lance pentru opoziție.

Cum arată, în prezent, situația principalelor instituții media care îl susțin pe Klaus Iohannis și luptă să îl dea jos pe Victor Ponta

Principala sursa de venit pentru un ziar/ televiziune independentă este publicitatea. In mass-media din Romania batalia pentru atragerea contractelor de publicitate se poarta de multa vreme prin mijloace tot mai diversificate, si nu intotdeauna legale, sau morale, indiferent ca este vorba de publicitate guvernamentala sau privata. Obtinerea de publicitate se face, teoretic, dupa reguli destul de clar stabilite si cu personal calificat pentru acest gen de activitate.

Situația econonomică a României este dificilă de ani buni. Lipsa de capital, lipsa de investitori au lovit cu putere peste botul câinelui de pază al democrației, așa cum este supranumită presa.

În proporție covârșitoare, presa din România pare că a fi pe butuci, insolvența fiind cerută chiar de unele dintre cele mai importante instituții mass- media.

Coicidență sau nu, foarte interesant de remarcat este că unele dintre cele mai mari și mai influente publicații sau televiziuni, care au lăsat impresă că susțin dreapta politică , printr-o linie editorială pro- Iohannis, încercând pe alocuri să îl întruchipeze pe noul președinte ales într-o adevărată mesia pentru România, sunt în prezent în procedura de insolvență.

Totusi, Iohannis și noul PNL ar putea fi ultima salvare a unor instituții media aflate în insolvență. Puterea și susținerea candidaturii prezidențiabilului dreptei din partea unui anumit segment mass-media a fost elementul care pare să fi contribuit din plin, unii zic chiar în mod decisiv, la propulsarea lui Iohannis în fotoliul de la Cotroceni. E foarte probabil ca noul președinte ales să știe acest lucru foarte bine și să fie conștient de politica editorială favorabilă promovată de anumite instituții mass- media.

Dacă cei din jurul lui Iohannis nu pun mâna de la mână și nu vor încerca să salveaze de la faliment acel segment media favorabil publicații care au contribuit, în mod direct sau indirect, la victoria prezidențială a PNL, mulți din șefii presei din România, favorabil dreptei politice, vor pleca acasa sau fie se vor îndrepta către alte activității.

În același timp, cei care vor reuși să mai răzbată pe piața media, foarte probabil, îl vor desființa public pe Iohannis, așa cum se întâmplă cu Ponta în această perioadă.

Instituțiile mass-media, aflate în prezent în insolvență, care au promovat în campanie o politică editorială pro- dreapta și pro- Iohannis

Mediafax și Gândul.info, controlate de Adrian Sârbu

Mediafax Grup a cerut deja insolvența, adică gândul.info, mediafax.ro, zf.ro, dar și alte publicații precum apropo.ro sau cotidianul sportiv prosport.ro. Potrivit datelor de la Ministerul Finantelor, in 2013 Mediafax Group a inregistrat o cifra de afaceri neta de 17,5 milioane de euro, pierderi de 2,6 milioane de euro si datorii de 15,4 milioane de euro. De asemenea, în urma cu cateva luni, Fiscul a pus poprire asiguratorie pe sumele datorate de catre clienti Mediafax, din cauza datoriilor companiei detinute de Adrian Sarbu. În plus, grupul Media Pro se confruntă și cu serioase probleme în planul imaginii și credibilității publice, având în vedere că numeroși oameni din conducerea trustului au fost deja reținuți de procurori, fiind acuzați de evaziune fiscală.

Ne aducem aminte de exemplul episodului în care, cu 2 zile înainte de turul II al prezidențialelor, mediafax.ro publică un document și o informație conform căreia Ponta va crește cota progresivă din 2016, în trei trepte, de 15%, 25% şi 35%, iar impozitele pe case şi terenuri cresc cu câte 25% în 2015 şi 2016. Această informație s-a întipărit extrem de bine în mentalul electoralului și pe toată lumea auzeam cum Ponta va crește taxele.

Realitatea TV, controlată de Cozmin Gușă și Maricel Păcuraru

Un alt exemplu de instituție media importantă ”familiarizată” cu insolvența este Realitatea TV, controlată în prezent de consultantul politic Cozmin Gușă și Maricel Păcuraru, ultimul condamnat la 4 ani cu executare în dosarul Poșta Română pentru spălare de bani şi complicitate la abuz în serviciu.

Procedurile insolvenței au fost cerute de administratorii acestei companii încă din 2011. Deseori, în pozițiile publice, Cozmin Gușă, unul din acționarii Realitatea TV, a precizat că Ponta urmărește să falimenteze această televiziune. Realitatea TV a fost de departe cea mai înverșunată instituție media împotriva lui Victor Ponta în această campanie electorală, funcționând ca un adevărat vârf de lance în favoarea lui Iohannis și a PNL pe toată durata campaniei electorale. Și vedem că le-a reușit celor de la Realitatea TV. Au fost cea mai urmărită televiziune în perioada campaniei electorale, dar situația economică nu a suferit în niciun fel vreo îmbunătățire. Ba mai mult de atât, deși au avut un salt uriaș în ultima perioadă din punct de vedere al ratingului, salariile angajaților Realitatea TV au deja întârzieri de 8 zile, conform celor de la reportervirtual.ro.

”Am fost informat încă de acum 10 zile de către colegii de la Administrativ că vor fi probleme mari în încasarea banilor din piață, respectiv în plata salariilor din acești bani încasați.

Pentru publicitatea prestată la Realitatea TV, fără să mai pun la socoteală site-ul realitatea.net, avem de încasat astăzi peste 1,5 milioane de euro, însă o facem cu mare greutate și cu mari întârzieri, pentru că acele companii care ne sunt datoare beneficiază de prevederile Ordonanței Ghiță – Ponta, cea care a eliminat agențiile de media și publicitate din relația comercială cu televiziunile.

Nu prea există soluții alternative pentru încasări, din două motive, unul obiectiv, celălalt subiectiv. Primul este acela că o societate în insolvență cum este Realitatea Media nu poate apela la credite, iar al doilea, faptul că în România solidaritatea nu se mai manifestă și, în ciuda numeroșilor fani din zona patronală pe care îi avem, n-am înregistrat vreo cerere de cumpărare de publicitate în avans, sigur, cu un discount mai mare, într-o relație reciproc avantajoasă, care să ne rezolve această situație de cash-flow. Colegii noștri din zona administrativ-publicitate fac eforturi mari pentru ca această problemă să se rezolve rapid”, a precizat Cozmin Gușă pentru reportervirtual.ro cu privire la întârzierile salariale de la Realitatea TV.

Adevărul Holding, aflat și el în insolvență, controlat de Cristian Burci

Adevărul.ro, publicație cumpărată de curând de Cristian Burci, patronul Prima TV, este și ea într-un proces de insolvență. Tribunalul Bucureşti a admis în 2012 deschiderea procedurii generale de insolvenţă în cazul societăţii Adevărul Holding SRL, care deţine mai multe publicaţii, printre care şi cotidianul Adevărul, potrivit deciziei instanţei dată publicităţii luni. Prin această decizie, Tribunalul a dispus sigilarea bunurilor din averea acestei companii în sarcina administratorului judiciar provizoriu, Servicii Reorganizare şi Lichidare IPURL, se arată în minuta instanţei. În ultima perioadă, adevărul.ro pare să urmărească cu tenacitate preamărirea lui Iohannis și a noului PNL.
Coicidență sau nu, vedem că toate publicațiile importante, care promovează o imagine favorabilă pentru noul Președinte ales al Românieim, Klaus Iohannis, sunt în insolvență, concomitent cu campanii publice virulente la adresa lui Ponta sau a Guvernului pe care îl conduce.

Ce putem deduce din atacurile extrem de dure, lansate de un anumit segment media, împotriva lui Ponta și respectiv solicitările continue de demisie adresate lui Victor Ponta?

Ar putea fi venirea noului PNL la guvernare o adevărată salvare pentru segmentul mass- media aflată în insolvență

Cum poate salva Iohannis și noul PNL anumite publicații media de la faliment?

Soluția cea mai la îndemână și care se practică este aceea de publicitare a unor proiecte guvernamentale sau a unor programe europene desfășurate de executiv.

Ca să ne dăm seama cam cât alocă diferitele ministere sau instituții publice pentru publicitate, vom prezenta câteva cifre din anii precedenți. De exemplu, în 2009, ministerul Agriculturii condus de Ilie Sârbu a cheltuit aproape 10 milioane de euro pentru publicitate media, iar Elena Udrea a cheltuit aproape 4 milioane de euro pentru promovarea vestitei frunze. Totul prin negociere directe. Apoi, un exemplu mai recent: campania publicitară în zona de audio-vizual și radio pentru campania de promovare media a Programului Operațional Regional 2007-2013, în care actorul Victor Rebengiuc ne amintea în fiecare zi cum ”Din zori pânâ-n seară, dezvoltăm o țară”, a costat peste 2,5 milioane de lei. Realitatea TV a fost unul din beneficiarii acestor bani, alături de B1, RTV, TVR 1 și TVR2, informează reportervirtual.ro.

Totuși, întrebarea pe care și-o pun unii este următoarele: de ce anumite publicații și televiziuni cer, cu mânie proletară, demisia lui Ponta în fiecare zi, să nu spunem chiar și de mai multe ori pe zi?

Pentru a încerca să identificăm un potențial răspuns la o astfel de întrebare, poate ar trebui amintită și precizată sumele alocate de Guvernul PSD, în perioada 2000-20004, pentru publicitatea guvernamentală. Cuantumul alocat de executiv în acea perioada s-a ridicat la aproape 65 de milioane de Euro, precizează hotnews.ro, acești bani mergând spre instituții media ”prietene” și apropiate.

Cam astea erau cifrele din aceea perioadă. Astăzi este extrem de greu să realizezi o cuantificare a tuturor bugetelor de publicitate guvernamentală, dar cert e că vorbim de cel puțin câteva sute de milioane de euro care ar putea fi virate, oficial și legal, în conturile unor publicații media, unele dintre ele aflate în insolvență și care abia așteaptă să pună mână pe niște bani, de oriunde ar veni ei, doar bani să fie.

Un posibil răspuns la întrebarea de ce anumite instituții mass- media duc un adevărat război cu Victor Ponta și îl promovează pe Iohannis și respectiv pe noul PNL îl putem obține dacă ne gândim cât de mulți bani poate încasa o publicație/ televiziune din bani guvernamentali.

Ba chiar vedem, pe alocuri, că unele publicații media, aflate în situație financiară mai deficilă, par să le cam traseze indirect sarcini liberalilor și anume acela că trebuie neapărat să dea jos guvernul Ponta. Noul PNL zice pas, momentan.

Dar, posibila presiune continuă a acelora care controlează instituții media aflate în insolvență și care au participat direct sau indirect la procesul ”să-l facem pe Iohannis Președinte al României” par să își cam ceară acum drepturile și nu ne imaginăm la altceva decât la bani. Altfel, Iohannis va trebui să înfrunte un adevărat tszunami mediatic ce va lovi din plin Palatul Cotroceni.

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.