Un incident aviatic care se putea incheia cu o tragedie a avut loc in 24 ianuarie 2021 pe Aeroportul „Stefan cel Mare” din Suceava. Un avion de mici dimensiuni a intrat pe pista aeroportului cu putin inainte ca o aeronava Wizz Air cu sute de calatori la bord sa aterizeze.

Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (AIAS) a finalizat raportul preliminar care descrie modul cum s-au derulat lucrurile. Pilotul avionului de tip FK9 ELA, identificat YR-5308, si-a uitat castile in masina cu care a venit la aeroport si, astfel, nu a putut sa comunice cu turnul de control al aeroportului.

Aterizarea aeronavei Wizz a fost anulata si reluata dupa circa 20 de minute. Pilotul care a intrat cu avionul pe pista are 64 de ani si 1.400 de ore de zbor. La momentul intrarii avionului de mici dimensiuni pe pista, aeronava Wizz se afla la o altitudine de aproximativ 900 de metri, mai avea circa 1 minut pana la aterizare si efectua cursa Londra Luton – Suceava.

Cele mai importante precizari din raportul AIAS:

AIAS a reconstituit istoricul acestui eveniment considerat „grav” pe baza declaratiilor celor implicati. Astfel, in data de 24 ianuarie 2021, pilotul aeronavei identificata YR-5308, insotit de un pasager s-au prezentat la Aeroportul International „Stefan cel Mare” Suceava, unde se afla parcata aeronava, in vederea efectuarii unor reparatii si alimentarii cu combustibil, cu scopul ulterior de a efectua un zbor pe ruta Aeroport International „Stefan cel Mare” Suceava – Aerodromul Dumbrava/Piatra Neamt.

Deoarece personalul responsabil cu securitatea cat si dispecerul de sol erau ocupati in acel moment cu pregatirea deservirii cursei WIZZ AIR (WUK99WL) ce urma sa aterizeze, pilotului nu i-a fost acordat accesul la platforma cu masina. A fost indrumat sa efectueze controlul de securitate pentru acces la aeronava fara masina. In aceasta situatie, masina a fost parcata in zona hangarului Bucovina Fly Club. Pilotul, impreuna cu pasagerul au efectuat controlul de securitate si s-au deplasat pe jos catre aeronava, fiind insotiti de catre dispecerul de sol.

Instructiune de ratare a aterizarii pentru Wizz

 

Conform procedurii, controlorul de trafic aerian a transmis imediat instructiunea de ratare a aterizarii cursei WIZZ AIR, care la acel moment se afla la aproximativ 8 NM si 3300 ft altitudine. Controlorul de trafic aerian a incercat apoi sa ia legatura cu pilotul aeronavei YR-5308 pe frecventa operationala 118.300 MHz, dar nu a primit niciun raspuns.

Dupa ce a parcurs calea de rulare A, aeronava YR-5308 a virat stanga pe pista si a parcurs o distanta de aproximativ 250m. Vazand ca nu exista o cale de rulare catre hangarul Bucovina Fly Club, pilotul a intors aeronava 180⁰ si a rulat pe pista spre platforma Aeroportului International “Stefan cel Mare” Suceava. A rulat din nou pe calea de rulare A, apoi a efectuat un viraj dreapta 90⁰ pe calea de acces care face legatura intre suprafata de miscare a aeroportului si hangarul Bucovina Fly Club.

Dupa ce a ajuns pe platforma hangarului Bucovina Fly Club, pilotul a intrat in posesia castilor radio, iar la ora 11:22, a intrat in legatura cu controlorul de trafic aerian pe frecventa operationala.

In perimetrul Aeroportului International “Stefan cel Mare” Suceava a fost construit un hangar al asociatiei Bucovina Fly Club. Pentru a face legatura intre hangarul Bucovina Fly Club si suprafata de miscare a aeroportului a fost construita o cale de acces. La momentul producerii evenimentului aceasta cale de acces nu era certificata de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, neregasindu-se in AIP Romania. In perioada urmatoare, AIAS va publica raportul final al incidentului, relateaza Ziare.com.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.