Persoanele cu handicap grav sau accentuat vor putea beneficia de îngrijire și la domiciliul unui asistent personal profesionist, prevede o hotãrâre adoptatã de guvern în ședința de joi, 27 iulie.
Actul normativ stabilește condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist și reprezintã un pas important în promovarea alternativelor de tip familial la protecția instituționalizatã a persoanelor cu dizabilitãți.
Potrivit hotãrârii, asistentul personal profesionist este persoana fizicã atestatã care asigurã, prin activitatea pe care o desfãșoarã la domiciliul sãu, îngrijirea și protecția adultului cu handicap grav sau accentuat.
De asemenea, actul normativ reglementeazã modalitatea prin care o persoanã adultã cu handicap grav sau accentuat poate beneficia de îngrijire la asistent personal profesionist: persoana respectivã sau reprezentantul legal al acestuia adreseazã o cerere în acest sens cãtre serviciul public de asistențã socialã din subordinea autoritãții administrației publice locale în a cãrei razã are domiciliul/reședința persoana cu handicap sau cãtre un furnizor public/privat de servicii sociale, acreditat în condițiile legii.
Adultul cu handicap grav sau accentuat, beneficiar de servicii în centre rezidențiale pentru persoane cu handicap, adreseazã cererea cãtre conducerea instituției respective.
Direcția Generalã de Asistențã Socialã și Protecția Copilului poate acorda asistent personal profesionist pentru o persoanã adultã cu handicap grav sau accentuat, și din oficiu.
Asistentul maternal care are în plasament un copil cu handicap grav sau accentuat poate opta sã devinã asistent personal profesionist pentru copilul devenit tânãr.
Hotãrârea stabilește și modalitãțile de evaluare a îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestare. Astfel, vor fi avute în vedere elementele sociale și medicale ale capacitãții solicitantului, determinate prin interviuri luate acestuia, vizite la domiciliul sau, interviuri luate persoanelor cu care solicitantul locuiește și alte investigații suplimentare considerate necesare. Din echipa care realizeazã evaluarea îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestare fac parte cel puțin un asistent social și un psiholog.
Activitatea asistentului personal profesionist se desfãșoarã în baza unui contract individual de muncã încheiat pe perioada corespunzãtoare valabilitãții atestatului și în condiții specifice privind munca la domiciliu.
Contractul se încheie cu DGASPC sau cu furnizorii privați de servicii sociale.
Monitorizarea și controlul activitãții asistentului vizeazã respectarea drepturilor și demnitãții persoanelor cu handicap, iar opinia adultului cu handicap grav sau accentuat va fi luatã în considerare de cãtre angajator în procesul de evaluare a activitãții desfãșurate de asistentul personal profesionist.
Modelul atestatului de asistent personal profesionist, dar și standardele minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist se vor aproba prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale, în termen de la 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotãrârii.
Totodatã, tot prin ordin al ministrului muncii se aprobã procedura de monitorizare și control a activitãții asistentului personal profesionist, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a hotãrârii.
Lasa un raspuns