Conform textului de lege, statul asigură finanţarea de bază de la bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza şi în limitele costului standard per elev/preşcolar, pentru toţi preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi confesional acreditat, precum şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal acreditat, particular şi confesional.
Finanţarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi a contribuţiilor aferente acestora pentru unităţile de învăţământ se face pe baza costului standard per elev/preşcolar. Nu sunt incluse în această categorie de cheltuieli, cheltuielile pentru alocaţii pentru transportul la şi de la locul de muncă şi nici cheltuielile salariale în natură, acestea nefăcând parte din finanţarea de bază. Costul standard per elev/preşcolar pentru cheltuielile prevăzute mai sus, se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu, în funcţie de numărul de elevi/preşcolari, de limba de predare şi de mediul urban/rural. De asemenea, finanţarea cheltuielilor cu pregătirea profesională, a cheltuielilor cu evaluarea periodică a elevilor, precum şi a cheltuielilor prevăzute la articolul bugetar „bunuri şi servicii” se face pe baza costului standard per elev/preşcolar.
Costul standard per elev/preşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu, în funcţie de mărimea şi tipul unităţilor de învăţământ, mediul urban/rural şi coeficienţii de temperatură pe zone geografice. Cheltuielile cu pregătirea profesională includ şi cheltuielile legate de formarea continuă şi evaluarea personalului din unităţile de învăţământ preşcolar, gimnazial, liceal şi profesional particular şi confesional acreditat.
Costul standard per elev/preşcolar pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora, pentru coeficientul 1, corespunzător costului standard per elev din învăţământul gimnazial din mediul urban, este identic cu cel din învăţământul preuniversitar de stat. În anul 2016, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 3.043 lei/an.
Costul standard per elev/preşcolar privind cheltuielile cu pregătirea profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor şi cheltuielile prevăzute la articolul bugetar „bunuri şi servicii” este identic cu cel din învăţământul preuniversitar de stat. În anul 2016, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 321 lei/an.
Atât costurile pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani ,cât şi cele pentru cheltuielile cu pregătirea profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor şi cheltuielile prevăzute la articolul bugetar „bunuri şi servicii”, sunt prevăzute în anexele la prezenta hotărâre. Cu privire la modul de întocmire a documentelor, textul de lege prevede faptul că unităţile de învăţământ cu personalitate juridică transmit, până la data de 20 noiembrie a fiecărui an calendaristic, unităţilor administrativ-teritoriale în raza cărora îşi au sediul şi inspectoratelor şcolare numărul de elevi/preşcolari pe nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu, pentru întreaga unitate de învăţământ cu personalitate juridică. Pentru anul 2016, datele se transmit în termen de trei zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale transmit administraţiei judeţene a finanţelor publice, respectiv Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, până la data de 10 decembrie, datele primite de la unităţile de învăţământ pe structura prevăzută în anexele hotărârii, atât pentru întreaga unitate administrativ-teritorială, cât şi pentru fiecare unitate de învăţământ cu personalitate juridică, în vederea repartizării sumelor defalcate din T.V.A. Pentru anul 2016, datele se transmit în termen de șase zile lucrătoare de la data primirii datelor de la unităţile de învăţământ.
Repartizarea sumelor defalcate din T.V.A., aprobate prin legea anuală a bugetului de stat, pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti se face prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, respectiv decizie a directorului Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar. Stabilirea nivelului sumelor aferente unei unităţi administrativ-teritoriale se face prin înmulţirea numărului de elevi/preşcolari cu costurile standard prevăzute în anexele hotărârii.
Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale stabilesc sumele destinate finanţării de bază pe unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, pe baza numărului de elevi/preşcolari şi a costurilor standard prevăzute în anexele hotărârii şi le supun aprobării autorităţilor deliberative. Legea prevede că sumele ce se virează de unitatea administrativ-teritorială în conturile unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, comunicate ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale de către acestea, se reflectă în bugetul local cu ajutorul indicatorului „Finanţarea învăţământului particular sau confesional acreditat”, cod 55.01.63.
De asemenea, unităţile de învăţământ particular şi confesional acreditat care beneficiază de finanţare de bază din sume defalcate din T.V.A. au obligaţia de a face publice informaţii cu privire la sumele primite, numărul de elevi/preşcolari şi formaţiunile de studiu pentru învăţământul acreditat, modul de utilizare a sumelor defalcate din T.V.A. primite de la bugetul local. Sumele defalcate din T.V.A. rămase neutilizate la finele anului bugetar vor fi restituite bugetului local în termenele prevăzute de normele metodologice de închidere a exerciţiului bugetar, aprobate anual prin ordin al ministrului finanţelor publice, pentru a fi regularizate cu bugetul de stat. În acest scop, unităţile de învăţământ particular şi confesional acreditat vor prezenta ordonatorului principal de credite al bugetului local din care au primit sumele o situaţie justificativă, potrivit anexei din Hotărâre.
Lasa un raspuns