„O noapte furtunoasă” de Ion Luca Caragiale,  piesa ce reprezintă debutul dramaturgic al autorului, este montată pe scena Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava de regizorul Mădălin Hîncu și va avea premiera pe 11 și 12 decembrie, la ora 18:00.

Pentru cea mai nouă producție a teatrului sucevean, „O noapte furtunoasă”, regizorul Mădălin Hîncu a ales să lucreze cu artiști tineri și creativi, apreciați de critica de specialitate dar și de public: Răzvan Bordoș – scenograf, Costi Baciu – lighting designer, Andreea Diana Nistor – asistent scenograf și Sebastian Rațiu, cel care a realizat grafica pentru afișul spectacolului.

Mădălin Hîncu își prezintă viziunea și demersul artistic spunând: „1879. Noua națiune română, proaspăt independentă, este divizată între <ciocoi> și <patrioți>. Jupân Dumitrache, negustor dibaci, își face temele cu prisosință pentru a adera în tabăra din urmă. Acest <mare familist> este consumat de felul în care își îngrijește familia, propria-i afacere cu cherestea și misia de gardist civic. Pe parcursul piesei vom face cunoștință cu toate aceste aspecte care-i definesc <onoarea>. Însă nimic din ceea ce crede Jupânul despre el nu este ce pare a fi, iar Noaptea ne va dezvălui toată această iluzie.

De altfel, putem spune că niciun personaj din Noapte nu este ce pare a fi. Noaptea este tărâmul viselor, al angoaselor, al coșmarurilor și al celor mai aprige dorințe și frici. Fiind sub imperiul Nopții, personajele lui Caragiale sunt animate de toate aceste aspecte nocturne. Pătrundem într-o lume în care frica, alimentată de lăcomie și prostie, generează ridicolul situațiilor și deznodământul amar al piesei.

Ceea ce în anul 1879 era o farsă scandaloasă și <imorală>, astăzi poate fi o parabolă tragicomică despre natura istoriei în spațiul carpato-danubiano-pontic. Am încercat, împreună cu echipa artistică, să citim piesa lui Caragiale ca pe un vis venit de peste timp, un vis care are foarte multe de spus despre cine suntem noi astăzi – ca indivizi și ca națiune.

De ce (mai) avem nevoie de Caragiale? Pentru că această parabolă e spusă cu zâmbetul pe buze, prin intermediul unor oameni vii care trăiesc excesiv, la limită, <furtunos>.”

Mădălin Hîncu, este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, Facultatea de Teatru, Master Arta Regizorului de Teatru. Spectacolul său de licență, „Picnic pe câmpul de luptă” de Fernando Arrabal, a obținut Premiul pentru cea mai bună regie la Gala Absolvenților 2015. Noaptea ursului” de Ignacio del Moral, spectacolul cu care Mădălin Hîncu a debutat ca regizor la Teatrul de Comedie din București, a fost nominalizat pentru debut la Premiile UNITER 2018.

Mădălin Hîncu își pune amprenta regizorală și asupra altor două spectacole „Dragă Elena Sergheevna” montat la Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău și „Urâtul”, o producție a Teatrului Excelsior din București. Una dintre cele mai însemnate experiențe pentru regizorul Mădălin Hîncu este colaborarea sa cu Teatrul Național Târgu Mureș, Compania Tompa Miklós, el fiind câștigătorul proiectului lansat tinerilor regizori cu spectacolul „Și caii se împușcă, nu-i așa?” după romanul lui Horace McCoy. Prin spectacolele pe care le montează Mădălin Hîncu reușește să atragă atenția într-un mod deosebit, având astfel toate premisele să devină o voce sonoră a regiei în teatrul românesc.

Răzvan Bordoș, cel care semnează scenografia spectacolului „O noapte furtunoasă”, este licențiat în Scenografie la Facultatea de Teatru a U.N.A.T.C. București (2015), absolvind programul de Master Arta Scenografului UNATC București în anul 2017, la clasa conf.univ.dr. Ștefan Caragiu.

Creator de decoruri și costume pentru spectacole de teatru atât în zona independentă cât și la teatrele de stat, Răzvan Bordoș colaborează destul de des cu regizorul Mădălin Hîncu, între cei doi formându-se o relație profesională extraordinar de productivă și frumoasă, iar spectacolele realizate împreună au un impact vizual puternic, pe care rar îl trăim în teatrele românești. În sfera teatrului independent, Răzvan Bordoș a colaborat cu Unteatru București pentru producția „Conul Leonida față cu reacțiunea” (2018), precum și cu cu Vanner Collective, pentru spectacolul „Lemons, lemons, lemons…”, de Sam Steiner (2019).

Considerat cel mai mare dramaturg român, Ion Luca Caragiale, s-a remarcat în diverse domenii, activitatea sa fiind impresionantă și deosebit de bogată, deoarece Caragiale a fost dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet, scriitor, director de teatru, comentator politic și ziarist român. Creaţia lui Caragiale cuprinde piese de teatru, Momente şi schiţe, nuvele și povestiri, publicistică, parodii și poezii majoritatea satirizând societatea românească la sfârșit de secol XIX şi începutul secolului XX. Piesele sale de teatru sunt memorabile, fiind puse în scenă de nenumărate ori, la toate teatrele din ţară, unele fiind şi ecranizate.

Considerată o capodoperă a dramaturgiei româneşti, comedia „O noapte furtunoasă”, scrisă în 1878, a avut premiera pe 18 ianuarie 1879, la Teatrul Naţional din Bucureşti și a fost publicată în revista Convorbiri literare, în același an.

Unul dintre principalii fondatori ai Teatrului Național, Ion Luca Caragiale este considerat întemeietorul teatrului comic din România și unul dintre cei mai buni scriitori români. Amintim doar câteva dintre piesele sale: „Conu Leonida față cu reacțiunea, „O scrisoare pierdută, „D’ale carnavalului și drama „Năpasta”.

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava mai are în repertoriu un spectacol pe un text semnat de Ion Luca Caragiale. Este vorba despre D’ale carnavalului, regizat de Tudor Lucanu.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.