Muzeul de Științele Naturii din Suceava, din cadrul Muzeului Național al Bucovinei, vă invită să participați la o lecție de muzeu cu activități interactive, care se va desfășura doar on-line, începând cu data de 17 mai 2021, până la sfârșitul anului școlar.

Lecția de muzeu se adresează elevilor din școlile primare, gimnaziale și liceale din municipiul și din județul Suceava.

Scopul proiectului constă în valorificarea plantelor medicinale și toxice erborizate, aflate deja în colecția Muzeului de Științele Naturii din Suceava, îmbogățirea patrimoniului muzeal mobil cu specii noi de plante medicinale și toxice, care cresc în zona noastră, cunoașterea florei spontane cu proprietăți terapeutice și importanța lor în homeoterapia și alimentația umană.

În fiecare săptămână, în cadrul acestor lecții de muzeu vor fi postate pe pagina de facebook a Muzeului de Științele Naturii informații teoretice și practice despre câte o plantă medicinală. Aceste detalii vor fi întrebuințate la completarea și decorarea unui caiet cu activități interactive (conceput în funcție de vârsta elevilor).

Elevii vor avea posibilitatea să cunoască: Ce unelte ne trebuiesc pentru a culege/ colecta corect plantele medicinale? Care este perioada favorabilă/optimă pentru recoltarea plantelor? Care sunt etapele ce se parcurg în realizarea unui ierbar? Cum și unde se păstrează timp îndelungat un ierbar? Care sunt elementele componente ale unei plante medicinale? Care este povestea plantei medicinale? Ce obiceiuri și tradiții, legende și mituri se cunosc despre plantele medicinale? Unde sunt localizate substanțele active în corpul plantelor medicinale? Sub ce formă pot fi utilizate plantele medicinale? În ce fel de afecțiuni pot fi utilizate plantele medicinale? Prin ce metode poate fi modificată influența negativă pe care o au schimbările climatice și factorul antropic asupra habitatului și variabilității plantelor medicinale? Pot fi oare întrebuințate plantele medicinale și la activități recreative și/sau meditative ?

 De asemenea, vă provocăm să participați la sărbătorirea Zilei plantelor medicinale, care va avea loc în data de 24 iunie, cu desene și povești scrise de voi, despre plantele medicinale; să ne ajutați la realizarea unui panou expozițional temporar cu și despre plantele medicinale, în cadrul Muzeului de Știintele Naturii, precum și la constituirea unui ierbar cu plante medicinale, care habitează în regiunea de nord a Bucovinei.

Activitățile interactive vor fi inițiate și se vor finaliza doar in sistem on line.

Proiectul se adresează următoarelor categorii de vârstă:

  • 7-10 ani
  • găsiți și postați o poezie, scrisă de autori români, unde se regăsesc numele unor plante medicinale.
  • descifrați și postați soluția unor ghicitori cu plante medicinale, puse la dispoziție de către organizatori.
  • trimiteți pe adresa de e-mail a muzeului (naturale@muzeulbucovinei.ro) câte o poveste despre o plantă medicinală, realizând și desenele corespunzătoare din cuprinsul acesteia (pe carton A4, utilizând tehnica colajului).
  • căutați deosebirile dintre cele două imagini cu aceeași plantă medicinală și postați numărul găsit. Imaginile vor fi puse la dispoziție de către organizatori.

Elevii trebuie să precizeze pe o etichetă: numele și prenumele, clasa, școala, profesorul coordonator și orașul/ municipiul.

 Cele mai frumoase desene și povești despre speciile de plante medicinale vor fi postate pe pagina de Facebook a Muzeului de Științele Naturii.

  • 11-14 ani
  • completați și trimiteți pe adresa de e-mail a muzeului câte o poză din natură cu o specie de plantă medicinală, găsită în timpul vacanței (precizând locația și data) și întocmiți câte un lanț trofic, având ca și producător, o specie de plantă medicinală.
  • trasați săgeți între coloana A și coloana B, stabilind relația cauză – efect, pentru diferite specii de plante medicinale.
  • completați rebus-urile , utilizând cuvintele cheie din descrierea plantelor medicinale
  • completați spațiile libere dintr-un text și postați cuvintele cheie.
  • 15-18 ani
  • alcătuiți un plan teoretic (cu posibilitatea implementării lui sustenabile) pentru reducerea efectelor negative provocate de schimbările climatice și pășunatul excesiv, asupra numărului de specii de plante medicinale și răspândirii lor geografice.
  • adnotați corect schema, pentru a găsi relația cauză-efect între planta medicinală, agenții patogeni biotici și abiotici.

Elevii vor avea posibilitatea de a participa cu lucrările la o sesiune de comunicări organizată de Muzeul de Științele Naturii.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.