Au fost organizate întâlniri şi au fost promovate materiale, cu recomandări pe linia prevenirii delincvenţei juvenile şi violenţei în mediul şcolar. Principala cauză a apariţiei atitudinilor antisociale o constituie influenţa mediului social şi a proceselor psihice, la nivelul conştiinţei individului. Luarea hotărârii infracţionale este rezultatul proceselor psihice care au loc pe planul conştiinţei. Pentru a găsi cauzele şi condiţiile care favorizează delincvenţa juvenilă, trebuie să pornim de la analiza structurii interne a individului şi a factorilor externi, care pot fi cauze ale acestui fenomen negativ, sau condiţii care influenţează şi alimentează manifestările de acest gen.
Personalitatea copilului începe să se contureze după vârsta de 2 ani, vârstă la care copilul începe să perceapă şi să fie atent la ceea ce se întâmplă în jurul său. Familia este prima care trebuie să vegheze la formarea şi modelarea personalităţii copilului. În perioada adolescenţei, continuă în ritm alert procesul de desăvârşire a personalităţii individului. Apar aşa numitele „crize” ale adolescenţei, care apar şi în raport cu situaţia familiei, cu societatea în care trăieşte adolescentul. În această perioadă în care a crescut capacitatea de abstractizare şi sinteză, când copilul devine puternic, capabil de eforturi mari, colectivul în care învaţă, grupul de prieteni îşi pune amprenta pe formarea personalităţii. Tot acum, gândirea lui păstrează o doză mare de subiectivism, în această privinţă exemplul de obiectivitate al părinţilor şi al profesorilor fiind foarte important. Toate frământările adolescenţei duc la cristalizarea personalităţii, la formarea unui ideal de viaţă şi al unui sistem de valori care nu se schimbă ulterior.
În cazul în care copilul creşte şi se dezvoltă în condiţii nesănătoase, într-o familie dezbinată, când este influenţat negativ de colegi, de prieteni, personalitatea poate deveni aceea a unui infractor. Personalitatea infractorului minor este rezultatul unei îmbinări neizbutite, a tuturor factorilor care concură la formarea personalităţii umane, îmbinare care dă naştere unei personalităţi temporar imperfecte, care îmbină greutăţi de diferite grade în procesul de adaptare la cerinţele vieţii în societate.
Având în vedere aceste considerente, marţi, 2 aprilie, au fost organizate activităţi de informare a tinerilor atât în mediul rural, cât şi în mediul urban. Poliţiştii de prevenire au mers în localitatea Ciocăneşti, fiind organizate jocuri de rol cu elevii, pe tema prevenirii violenţei în mediul şcolar. Au participat 70 de elevi, cu vârste cuprinse între 10 şi 14 ani. În aceeaşi zi, la sediul IPJ Suceava s-a desfăşurat Ziua Porţilor Deschise, elevii din clasele pregătitoare de la Şcoala nr. 3 din Suceava fiind oaspeţii poliţiştilor.
De asemenea, vineri, 5 aprilie, sediul IPJ Suceava a fost vizitat de elevii de la Colegiul tehnic din Liteni şi de elevii din ciclul primar din cadrul şcolii generale nr. 4 din Suceava. În doar câteva minute, cei mici s-au integrat perfect mediului de desfăşurare a activităţilor şi au intrat în pielea poliţiştilor, utilizând cu succes elemente din dotare. Câinii de urmă le-au ţinut isonul celor mici şi şi-au demonstrat abilităţile. Vehiculele din dotarea poliţiştilor i-au găzduit pe cei mici, care au probat aparatura de semnalizare şi comunicare. Astfel de activităţi sunt menite să dezvolte abilităţile de comunicare ale tinerilor, precum şi bagajul informaţional cu privire la competenţele instituţionale ale poliţiei, urmărindu-se, totodată, promovarea conceptului nonviolent.
Lasa un raspuns