Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a publicat, zilele trecute, pe site-ul instituției un amplu proiect de modificare a actului normativ care prevede condițiile în care fermierii pot obține de la APIA subvențiile agricole.

Astfel, se modifică Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 619/2015 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) si (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, precum și a condițiilor specifice de implementare pentru măsurile compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe terenurile agricole, prevăzute în Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 și pentru abrogarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 246/2008 privind stabilirea modului de implementare, a condițiilor specifice și a criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăți directe și plăți naționale directe complementare în sectorul vegetal, pentru acordarea sprijinului aferent măsurilor de agromediu și zone defavorizate.

  • Documentele care fac dovada utilizării terenului și care atestă că terenul este la dispoziția fermierului în anul 2016

O modificare importantă este adusă la modul în care fermierii vor face dovada suprafețelor exploatate, modificându-se articolul 5 din Ordinul 619/2015. Astfel, documentele care fac dovada utilizării terenului și care atestă că terenul este la dispoziția fermierului în anul 2016 sunt:
a) adeverința conform înscrisurilor din registrul agricol, aferente anului curent de cerere, care se completează pe baza unui model-cadru – prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin –
b) copie conform cu originalul a contractului de închiriere/concesiune a suprafeței agricole, încheiat între fermier și unitățile administrativ teritoriale, după caz;
c) copie conform cu originalul a contractului de concesiune/arendă a suprafeței agricole, încheiat între fermier și Agenția Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, după caz.  La depunerea cererii unice de plată, fermierii trebuie să prezinte la APIA, în acest an, obligatoriu:
a) copie de pe cartea de identitate/buletinul de identitate/pașaport/certificatul de înregistrare la Oficiul Registrului comerțului (ORC) /certificatul de înregistrare fiscală, după caz, iar în cazul reprezentantului, copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate / buletin de identitate / pașaport;
b) dovada deținerii unui cont bancar activ;
c) procura notarială, în cazul în care fermierul, persoană fizică, împuternicește o persoană pentru depunerea cererii unice de plată în numele sau pentru a-l reprezenta în relația cu APIA.

Față de forma de pâna acum a Ordinului 619/2015, au dispărut de la articolul 5, prevederile privind tabelul cu identificarea fără echivoc  ce va fi inclus, de acum, în adeverința eliberată de către primărie (era litera c ”identificarea fără echivoc a parcelelor agricole utilizate: tabel centralizator care va cuprinde numărul curent, suprafața (hectare), actul de identificare a suprafeței, blocul fizic, parcela declarată în cererea unică de plată din blocul fizic și cultura, întocmit și semnat de către fermier) și o excepție ce a fost în vigoare pentru anul de cerere 2015, respectiv prin derogare de la litera a, pentru exploatația în care se desfășura activitatea agricolă se aducea adeverință eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, în conformitate cu datele privind terenul agricol utilizat înscrise în Registrul agricol 2014, conform modelului-cadru, însoțită de o copie conform cu originalul a filelor în care sunt înscrise datele din cap. II.b, cap. III.

  • Alte clarificări privind: Ajutorul Național Tranzitoriu, sprijinul cuplat pentru diferite culturi vegetale, verificarea și administrarea cererilor

De precizat, însă, că formula de identificare fără echivoc a parcelelor nu dispare, însă, din conținutul Ordinului 619/2015 nici cu modificările propuse, această procedură rămâne valabilă la o serie de articole, precum cele despre Ajutorul Național Tranzitoriu și de la sprijinul cuplat pentru diferite culturi vegetale, ceea ce, având în vedere că este vorba despre o cerere unică de plată, ar însemna menținerea obligativității procedurii și în anul în curs. Totuși, se impugn și aici anumite clarificări. Este vorba despre Contractele de arendare incluse în documentele menționate la alin. (2) care vor respecta prevederile art. 1.836-1.850 din noul Cod Civil. Contractele de arendare încheiate înaintea intrarii în vigoare a noului Cod Civil continuă să își producă efectele până la data încetării prin modalitățile stabilite prin contract. În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcționarul APIA, responsabil cu administrarea cererii unice de plată, verifică corespondența suprafețelor utilizate înscrise în adeverință, cu suprafețele declarate în cererea unica de plata. În urma verificărilor, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma carora decide dacă sunt necesare masuri corective de reducere a suprafeței declarate.
„În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (8) din Ordonanță, în situația în care se constată că terenul face obiectul cererilor a doi sau mai mulți solicitanți, APIA, în termen de 30 de zile calendaristice, va notifica solicitanții, care au obligația să rezolve litigiul. Dacă litigiul nu se rezolvă, în termen de 30 de zile calendaristice, de la primirea notificării, suprafața de teren supradeclarată nu este eligibilă la plată în anul curent de cerere, cu excepția cazurilor în care litigiul este soluționat în instanța judecatorească”, se arată în proiect. Totodată, suprafețele declarate în cererile unice de plată pentru care nu se depun documentele care fac dovada utilizării terenului până la data limită de depunere a cererilor unice de plată sunt neeligibile.

  • Controale preliminare și … se pot trimite: opinii, propuneri sau sugestii

Astfel, la articolul 11, se introduce un nou articol, articolul 11(1) care prevede că, potrivit articolului 1, punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 2333/2015 cererile unice de plată sunt supuse controalelor încrucișate preliminare. Comisia Europeană a anunțat, încă de anul trecut, că va introduce un sistem de „controale preliminare” al fermierilor care solicită subvenții. Această măsură este menită să le ofere fermierilor posibilitatea de a modifica cererile de ajutor și de plată la timp, pentru a evita reduceri și sancțiuni administrative. Rezultatele controalelor încrucișate preliminare se notifică fermierului de către APIA în termen de 26 de zile calendaristice de la data limită de depunere a cererii unice de plată. În cazul în care beneficiarul a fost notificat cu privire la rezultatele controalelor preliminare menționate, acesta poate modifica cererea unică sau cererea de plată pentru a include toate corecturile în ceea ce privește parcelele individuale în conformitate cu rezultatele respectivelor controale încrucișate, în cazul în care a fost indicată o neconformitate. Mai exact, în termen de maxim 35 de zile calendaristice după data limită a depunerii cererii unice de plată fermierul notificat de APIA poate modifica cererea unică de plată în aplicația online. În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată verifică corespondența suprafețelor utilizate înscrise în adeverință, cu suprafețele declarate în cererea unică de plată. În urma verificărilor, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma carora decide daca sunt necesare măsuri corective de reducere a suprafeței declarate.

Proiectul de modificare a Ordinului 619/2015 se află în dezbatere publică și ar putea suferi modificări până la adoptarea sa de către Guvern. Cetățenii și instituțiile interesate pot transmite: opinii, propuneri, sugestii la adresele de e-mail: tatiana.preda@madr.ro și/sau florin.beiu@madr.ro.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.