Când vorbești despre copiii din internate, despre copiii cu dificultăți de învățare sau cu alte probleme, nu te-ai putea gândi vreodată să le atribui termenul „fericit”… și totuși, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sfântul Andrei” din Gura Humorului, am întâlnit copii de toate vârstele, care zâmbeau din tot sufletul.

De cum pășești în curtea instituției, deși poate te aștepți să intri într-o atmosferă sobră, lipsită de căldură și ospitalitate, ai impresia că vizitezi o familie – o familie mare, frumoasă, cu oameni care pun sufletul omului și bunătatea, mai presus de toate. E o atmosferă de „acasă”, caldă, primitoare, iar fiecare membru, oricât de mic sau mare ar fi, este respectat pentru că este om. Mulți dintre noi, atunci când au ocazia să mergă într-un astfel de loc, au inima strânsă, așteptându-se să găsească tristețe și disperare pe fețele copiilor, însă aici, la Centrul Școlar „Sfântul Andrei” din Gura Humorului, nu există oameni cu funcții, ci oameni care au închegat o familie și care nu lasă tristețea să își facă loc printre ei. Sunt oameni, pe cât de modești, pe atât de bine pregătiți profesional și cel mai important este că au un scop de la care nu se abat niciodată: să-i facă pe copiii cu probleme să se  simtă ca într-o familie și să se integreze în societate.

 

Despre investițiile trecute și viitoare

În acest centru învață 500 de copii, din care 300 stau la internat, iar restul vin de la domiciliu sau din centrul de plasament. Pentru cei 300 de copii de la internat se asigură o gamă variată de servicii, îmbrăcăminte, încălțăminte, asistență medicală, condiții de cazare în internat, hrană. În anul 2015 s-au finalizarat lucrările de investiții în modernizarea internatului mare, în sensul că toate spațiile interioare au fost refăcute, au fost schimbate paturile și internatul arată cu totul și cu totul deosebit; pe de altă parte, au fost finalizate lucrările la pavilionul pentru autiști, în luna ianuarie 2015, copii cu autism beneficiind în permanență de spații și condiții deosebite de cazare, de servire a mesei, cât și pe componenta educativ-recuperatorie.

„Ca și perspectivă, preconizăm din 2016, și avem tot sprijinul Consiliului Județean în acest sens să intrăm într-un program mai vast de reparații cu clădirea principală a școlii și în funcție de proiectele Consiliului Județean, cu reabilitare energetică a unor clădiri care nu au fost supuse unor asemenea lucrări. În ceea ce privește activitatea concretă cu elevii școlii noastre, avem satisfacția că părinții elevilor noștri sunt foarte mulțumiți de felul cum se lucrează cu copiii lor, sunt foarte multumiți de rezultatele care se obțin cu copiii lor și noi suntem și noi suntem foarte mulțumiți că un număr însemnat, un număr foarte mare din absolvenții noștri de școală profesională, de liceu filieră tehnologică, respectiv peste 70% își găsesc de lucru, fie în țară sau în străinătate și sunt într-un proces reușit de integrare atât socială, cât și profesională, acesta fiind și obiectivul principal al activității: să ajutăm copiii cu dificultăți de învățare să învețe o meserie, să se integreze social și profesional, să nu fie dependenți de sprijinul statului, ci să fie autonomi”, menționează directorul general Mihail Ciocoiu.

Pe lângă reabilitarea clădirii școlii, mai este vizată și modernizarea cabinetului medical al școlii, pentru că având permanent atât de mulți copii în școală, este firesc ca aceștia să se confrunte și cu bolile specifice copilăriei, bolile sezoniere.

Atunci când vorbește despre proiectele de viitor, despre parteneriate si despre dotările tehnice ale instituției, Mihail Ciocoiu face asta cu determinare, cu profesionalism și dedicație totală, dar când începe să vorbească despre elevi, glasul său capătă nuanțele unui tată preocupat în totalitate de soarta copiilor săi.

„Suntem foarte atașați de copiii cu care lucrăm și de foarte multe ori, reușim să devenim un fel de părinți pentru ei, le oferim afecțiunea, sprijinul, înțelegerea de care poate că unii nu beneficiază în familie și acesta este un lucru care contribuie la rezultatele bune pe care le obținem în procesul de educație recuperatorie pe care îl desfășurăm cu această categorie de copii” , mărturisește directorul Mihail Ciocoiu.

 

Proiecte de viitor, care au ca scop progresul în dezvoltarea copiilor și integrarea lor socială

Despre cele două proiecte majore ale centrului, Mihail Ciocoiu spune că „perioada de practică pentru studenții belgieni se desfășoară în luna februarie și participă 15-18 studenți și ceea ce este îmbucurător pentru noi este faptul că studenții aleg România, din trei oferte: Canada,  Senegal și România. Dacă la început, numărul studenților care au venit în România era mai mic, în momentul de față, marea majoritate vor  să vină în România, pentru că au aflat de la celelalte generații că aici vor fi întotdeauna bineveniți, știu că aici găsesc spijinul necesar ca să își ducă la îndeplinire proiectele. Ei vin cu niște proiecte individualizate care constituie baza temei pentru lucrarea lor de finalizare de studii și în același timp au posibilitatea să cunoască realitatea românească, altfel decât este prezentată în media din Belgia.

Pe lângă parteneriatul cu studenții belgieni, avem un parteneriat cu asociația „Les Papillons Blancs de Roubaix”, din nordul Franței, un parteneriat care vizează atât schimbul de experiență pentru cadrele didactice și colegii noștri care lucrează, avem colegi care lucrează cu copiii autiști au stat în Franța, au lucrat în Franța în stagii de câte trei luni de zile, toate cheltuielile fiind susținute de către partea franceză, și acum suntem în negocieri cu privire la activitățile pe care le vom organiza începând cu anul calendaristic 2016 și într-o primă fază vor veni copii din Franța în luna iulie, 15-20 de copii din Franța care vor sta două săptămâni și urmează să ne punem de acord asupra activităților care vor fi organizate în intervalul respectiv, pentru că ei vor veni ca sa și facă ceva pentru școală. În anii trecuți au fost aici și au vopsit gardurile școlii, au efectuat lucrări de vopsitorie la interioare, la cabinetul medical, incercăm să găsim o îmbinare între activitatea practică și activitățile recreative. Eu sunt convins că și seria viitoare de copii din Franța va fi la fel de încântată de ceea ce va găsi  în România, cum au fost și seriile anterioare. Acestea sunt cele două parteneriate foarte mari. Pe lângă acestea, avem o serie întreagă de parteneriate cu instituții de învățământ din România, în momentul de față tatonăm terenul cu Universitatea „Ștefan Cel Mare”, tot pe zona de trafic pedagogic al studenților care sunt interesați să lucreze în învățământ”.

Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sfântul Andrei” din Gura Humorului este o eco școală care și-a menținut drapelul de eco școală în confruntarea cu unitățile de învățământ de masă, iar pentru 2016 și-a propus să redobândească statutul de școală europeană.

„Mai există și alte proiecte și activități de interes comunitar, participăm cu elevii la activități de ecologizare în zona orașului nostru pentru că suntem aici, locuim aici și trebuie sa avem grija ca și urbea noastră să arate foarte bine. Gura Humorului este un oraș turistic vizitat de foarte multă lume și noi ne dorim să arate ca atare. În general, căutăm să umplem timpul copiilor cu activități cât mai variate care să le pună în valoare absolut tot potențialul creativ, indiferent de zona către care se orientează fiecare copil în parte”, a mai adăugat Mihail Ciocoiu, director al Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Sfântul Andrei” din Gura Humorului.

Prin felul în care gestionează instituția pe care o conduce, Mihail Coicoiu denotă profesionalism, însă dincolo de aceste aspecte, el este un om cu sufl

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.