Guvernul a inițiat la Senat, în procedură de urgență, ordonanța de extindere a valabilității pașapoartelor la 10 ani, în cazul persoanelor care au împlinit vârsta de 25 de ani. După votul din această cameră, proiectul de act normativ trebuie dezbătut și adoptat și de deputați, apoi va fi publicat în Monitorul Oficial și va intra în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare.

În acest moment, pașaportul simplu electronic este valabil 5 ani pentru persoanele de peste 12 ani și doar 3 ani pentru copiii de până la 12 ani.

Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate modifică prevederile actuale referitoare la valabilitatea paşaportului simplu electronic, după cum urmează:

  • 3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 12 ani;
  • 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 25 de ani;
  • 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 25 de ani.

Guvernul susține, în expunerea de motive, că numărul cererilor de eliberare a pașapoartelor s-a mărit cu cel puțin o treime în 2017, față de 2016, astfel că de la an la an, volumul de muncă al angajaților din serviciile publice comunitare se mărește considerabil:

“Datele statistice, adesea invocate, potrivit cărora 20-25% din populația țării și-a stabilit domiciliul sau reședința în străinătate, reflectă volumul considerabil de activitate care este necesar pentru a asigura documentele de călătorie aferente efectuării deplasărilor cetățenilor români în alte țări, în special pașapoartele simple electronice”.

Proiectul de lege mai cuprinde modificări și în privința pașapoartelor temporare, astfel că pentru eliberarea acestui document trebuie să existe situații de urgență obiective și dovedite cu documente, pe care solicitantul le va depune la momentul cererii de eliberare a pașaportului: situații determinate de motive de sănătate, familiale sau profesionale în care titularul nu dispune de timpul necesar pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic.

Persoanele care nu doresc eliberarea unui pașaport simplu electronic pot solicita eliberarea unui pașaport simplu temporar, care le va fi eliberat în intervalul în care se emite pașaportul simplu electronic.

În cazul minorilor care efectuează deplasări în alte state, la studii, concursuri sau evenimente, a fost eliminată obligația ca documentele doveditoare să fie autorizate de o autoritate administrativă română.

Și în cazul pașapoartelor de serviciu și diplomatice există mici completări în ordonanța guvernului.

Art. 9, alin. (1) va avea următorul cuprins:

“(1) Pașapoartele simple diplomatice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituțiilor sau a autorităților publice interesate, care achită contravaloarea pașaportului și precizează scopul și calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor documente de călătorie.”

Art. 10, alin. (1) și alin. (2) se abrogă.

Art. 13 va avea următorul cuprins:

“(1) Pașapoartele de serviciu se eliberează de MAE prin structura specializată, la solicitarea instituțiilor, autorităților publice sau organizațiilor interesate, care achită contravaloarea pașaportuui și precizează scopul și calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate în baza acestor documente de călătorie.

(2) Pașapoartele de serviciu electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani.”

 

Sursa: www.legestart.ro

Despre autor

Postari asemanatoare

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.